Hírek / Sport

A Red Bull a tenyerét dörzsöli: ez megint „az” a Newey!

2019. január 15. 16:06 Sport | Szerző: Dudás Róbert

A pályája elején szolgált March/Leyton House-t leszámítva Adrian Newey eddig valamennyi csapatát bajnokká tudta tenni az általa tervezett versenyautókkal. Sikeressége a Williamsnél kezdődött az 1990-es években, aztán az évtized végén a McLarenből és Mika Häkkkinenből csinált bajnokot, majd a 2010-es évek első felében a Red Bullt tette domináns csapattá.

Eredménysora láttán nem csoda, hogy Neweyt számos alkalommal megkörnyékezték az ellenfelek. A tavaly megjelent könyvében vall is ilyen ajánlatokról. Elmeséli például, hogy 1985-ben még Enzo Ferrarival is tárgyalt arról, hogy IndyCar-autót tervezzen Maranellónak; említést tesz arról, hogy Jean Todt 1995-ben már a Ferrari F1-es csapatához szerette volna őt csábítani Michael Schumacher mellé; de arról is beszámol, hogy a Mercedes tanácsadója, Niki Lauda is hívogatta őt évekkel ezelőtt.

A Ferrari csak ebben az évtizedben több ajánlattal próbálta őt kísértésbe vinni, a legkecsegtetőbbel 2014 májusában álltak elő, amikor  elmondása szerint Luca di Montezemolo elnök „elképesztően nagyvonalú”, a Red Bulltól kapott fizetése dupláját jelentő összeget kínált neki, mellyel „filmsztárként élhette volna életét”, miközben az F1-eseken kívül mindenféle más autó tervezéséből is kivehette volna a részét.

Adrian Newey (Fotó: XPB)

A Red Bullnak mindazonáltal sikerült megtartania korábbi sikereinek egyik fő letéteményesét. „Eddig minden próbálkozást sikerrel hárítottunk” – jelentette ki büszkén Helmut Marko tanácsadó a Motorsport-Totalnak adott interjúban. „Megtaláltuk azt a közeget számára, amely kielégíti a személyes igényeit. Mindeközben ő ennek megfelelő értéket jelent a csapatunk számára.”

Newey a hibridéra 2014-es kezdete után gyakran nyilatkozta, hogy egyre kevésbé érzi magát motiváltnak, hogy a motorszabályok és az aerodinamikai kötöttségek miatt már nem érzi úgy, hogy igazán ki tudna bontakozni. Ennek is köszönhető, hogy egy időben tanácsadói szerepkörbe vonult vissza, s elkezdett vitorlások tervezésével, valamint az Aston Martin Valkyrie megalkotásával foglalkozni.

Azóta ismét komolyabb szerepet vállal a Red Bull életében, ám Marko szerint fontos, hogy a csapat figyelemmel legyen a megváltozott igényeire. „Newey már nem akar normál munkanapokat. Ha úgy tetszik, napidíjjal dolgozik. Nagyon élvezte a Valkyrie-projektet, és mindig valamilyen feladatokkal kell megbízni őt” – mondta a receptről.

Hogy mennyire fontos számára a motiváltság, az Marko szerint a Hondával kötött megállapodásukból is kiderült. „Ez nagyon érdekelte és izgatta őt” – árulta el, kiemelve, hogy decemberben az új együttműködés miatt még Szakurába, a Honda gyárába is hajlandó volt ellátogatni, holott ma már nem szívesen vállalkozik ilyen hosszú utakra.

 

„És egy motivált Newey mindig nagy kincs”– tette hozzá mosolyogva. „Ha Newey tudja, hogy a motor miatt semmi esély, akkor már nem ugyanaz a Newey, aki most. Ő egy meghatározó tényező a csapatnál. Amikor 2017-ben életbe léptek az új aerodinamikai szabályok, teljesen elszúrtuk. Barcelonára viszont újra versenyképes volt az autónk. Ennyit jelentett Newey” – utalt arra, hogy az új autójukon a többi szakemberük dolgozott, majd miután kiderült, hogy gondok vannak, Newey visszatért, és korrigálta a hibákat.

„Ő látja, mi nem működik, és nem is kell neki ehhez az összes technikai adat, a koncepció egészéből megállapítja. Előre meg tudja mondani, hogy ez így nem fog működni. Az irodájában még számítógép sincs, csak egy nagy tervezőasztal. Valaki más viszi át az azon szereplő dolgokat a számítógépre, hogy mások is megértsék, miről van szó. És amit ő ott megtervez, az az esetek kilencvenöt százalékában helyes”– méltatta a munkamódszerével igazi „dinoszaurusznak” számító tervezőzsenit.

Adrian Newey (Fotó: XPB)

Newey és a Red Bull is érzi, hogy a Hondára váltás és a 2019-es aerodinamikai szabályváltozások együttesen nagy esélyt kínálnak számukra. A brit szakember már csak ezért is vállal újra aktívabb szerepet az új RB15-ös tervezésében. Marko korábban azt nyilatkozta, nem tartanak attól, hogy a 2017-es szabályváltozásokhoz hasonlóan most is beragadnak a rajtnál, mivel az akkori problémáikat megértették és javították a hibákat. Ez alatt pedig nem csak azt érthetjük, hogy módosították az akkor pontatlan adatokat szolgáló szélcsatornájukat, hanem azt is, hogy ezúttal nem hagyják, hogy Newey most is olyan keveset foglalkozzon a projekttel.

Marko a múlt év végén azt is előrebocsátotta, hogy mivel egy éve bevált a taktikájuk, idén sem hagynák a legutolsó pillanatra az új modelljük elkészítését, és megint egy már teljesnek mondható verzióval vágnának neki a tesztidénynek. Bemutatójuk időpontját azonban egyelőre nem közölték.

Forrás: Motorsport-Total, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek