2021. február 23. 08:15 Kultúra | Szerző: Dudás Róbert
Christian Dior a tervezés egyik legnagyobb legendája, a 20. századi francia haute couture „forradalmian konzervatív” megújítója. Önálló tervezői időszakának csekély tíz éve alatt a Dior név világhírnévre tett szert a divatvilágban.
Christian Dior in love with the charm of Provence, the wild beauty of nature and the smells of the region, acquired Château de la Colle Noire in the 1950s. A source of inspiration in the creation of his fragrances.
Learn more https://t.co/1TVHGfeJyK #diorparfums pic.twitter.com/xIGKqvLymw— Dior (@Dior) May 12, 2020
Christian Dior divattervező 1905. január 21-én született Granville-ben, Franciaországban egy mosószerekkel foglalkozó nagyiparos családjában. Egy anekdota szerint kamaszkorában egy tenyérjós azt jövendölte számára, hogy „az asszonyok áldani fogják, maga pedig általuk fog boldogulni”.
Imádott édesanyja maga volt a megtestesült elegancia a kisfiú számára. Öltözködése, kifinomult stílusa sok évvel később Dior ruhatervezői munkásságát is inspirálta.
A világháború befejeztével Párizsba költözött, és többek között barátságot kötött Max Jacob és Jean Cocteau költőkkel. Apja szándékának engedelmeskedve Dior beiratkozott az Ecole des Sciences Politiques-ra és diplomáciai pályára készült, de tanulmányait 1926-ban diploma nélkül megszakította.
Első sapkavázlatait az 1930-as években készítette el, majd a Figaro Illustré illusztrátora lett. Vázlatai hamarosan Nina Ricci, Balenciaga és Claude Saint-Cyr divatházakhoz kerültek, 1938-ban pedig a svájci Robert Piguet divatházhoz szerződött, ahol már mint tervező első sikereit érte el.
Innen a második világháború sodorta el, némi katonai szolgálat után családjához költözött Dél-Franciaországba, ahonnan csak 1941-ben tért vissza a megszállt fővárosba, ahol a nagyhírű Lucien Lelong házhoz szerződött.
Négy év múlva Marcel Boussac, a „gyapjúkirály” pénzügyi segítségével lépett az önállóság útjára.
A vállalkozást a tervező 1945-ben alapította Párizsban Pierre Allemandival. Már az első kollekció, amit Dior 1947-ben tervezett, meghódította a sajtót, Amerikában New look néven ünnepelték.
Jellemzői az általánosan karcsú szabás, a hangsúlyozottan alakkövető felsőrész és a lebegő szabású szoknyák. A tervező szigorú marketingstratégiát folytatott, licencpolitikája révén a kozmetikumok, harisnyák és kiegészítők terén is megkerülhetetlen tényező lett, ilyen irányú tevékenységét mára követőinek hada szintén sikerrel gyakorolja.
From his lifelong love of the beauty of flowers to the creative milieu in which he moved, the 1949 documentary 'Haute-Couture' directed by Henri A. Lavorel, available https://t.co/ID287M3JD3, sees Monsieur Dior himself offering a valuable insight into his life. #DiorHeritage pic.twitter.com/rDa2iGGUQp
— Dior (@Dior) May 18, 2020
Egyik gyerekkori barátja tanácsára az első kollekcióval együtt parfümcéget is alapított: első termékét Miss Diornak keresztelte. Az ikonikus illat Dior lánytestvére, Catherine Dior után kapta a nevét. A parfümmel a divatház minden termékét befújták, hogy a hölgyek orrában maradjon az illat.
Roger Vivier, a stiletto cipők atyjának közreműködésével 1953-ban bemutatta a márka első cipőkollekcióját, két évvel később pedig az első Dior rúzs is az üzletek polcaira kerül.
Among all of Monsieur Dior's faithful dogs, Bobby was his favorite, and even lent his name to several haute couture daywear creations. Maria Grazia Chiuri reprises this tradition by naming the new #DiorFall20 must-have bag – discoverable https://t.co/WmRVi1BSEN – the #DiorBobby. pic.twitter.com/w3WiPA9gwQ
— Dior (@Dior) July 18, 2020
Az Egyesült Államok divatpiacán is markánsan jelen volt 1948-tól. Hangsúlyt helyezett a marketingre, és rohamosan terjeszkedni kezdett a nyugati világ országaiban.
Azonban 1955-ben Dior teljesen megváltozott. A korábban is félénk, ám kedves, kopaszodó férfi hirtelen haragúvá, mogorvává vált. Míg 1956 karácsonyán egyesével behívta minden alkalmazottját az irodájába, megkérdezte, mit szeretnének karácsonyra, s teljesítette is azokat, addig szilveszterkor rá sem lehetett ismerni. Az év vége felé már egyértelműen mutatkoztak rajta a leépülés jelei.
A mester 1957. október 23-án halt meg az olaszországi Montecatiniben, szívrohamban, ahol gyógyüdülésen tartózkodott. A hivatalos verzió szerint étkezés közben egy halszálka a torkán akadt, elkezdett fulladozni, és szívrohamot kapott. A Time magazin nekrológja ezzel szemben azt állította, hogy a szívroham egy kártyaparti izgalmai miatt következett be.
Végrendeletében javait fele-fele arányban Catherine nővérére és Madame Raymonde Zehnackerre hagyta. Temetésén több mint 2500-an voltak jelen, köztük a divatipar jeles képviselői és vásárlói is.
Helyét párizsi üzletében a fiatal Yves Saint-Laurent (YSL), Londonban és New Yorkban Marc Bohan vette át. Fiatal tervezők sorát indította el a pályán, YSL első kollekciója 1955-ben a Dior háznál óriási siker volt. Ő 1960-ban alapított önálló céget, de utódja, Gianfranco Ferré tovább építette a Dior ház hírnevét.
Parfümmárkáit Moët Hennessy Louis Vuitton vette át 1984-ben, de a divatrészleg a Diornál maradt. A felelős művészeti vezető 1989–1996 között Gianfranco Ferré volt, őt 1997-től az avantgárd angol John Galliano követte, a férfidivatot 2001–2007 között Hedi Slimane felügyelte.
Maria Grazia Chiuri olasz tervezőnek a Christian Dior francia divatház számára készített Dior Cruise 2020-as kollekcióját mutatják be a marrákesi el-Badi-palotában 2019. április 29-én (Fotó: MTI/EPA/Dzsalal Morcsidi)
Míg 1996-ban a Dior tizenhat üzletet birtokolt világszerte, 2007-ben már százhatvannál is többet.
Mint más haute couture divatházaknál szintén, a Diornál is a forgalom nagy részét a kiegészítők jelentik: parfümök, szemüvegek, bőráruk.
A számos nagy sikerű illat egyike a női Eau Sauvage (1966), mely mára férfiváltozatban is létezik, épp úgy, mint a Fahrenheit és a Dune. Híres női márkák továbbá a Miss Dior, Dolce Vita, Poison, Dioressence, Diorella és a Diorissimo.
Forrás: hirado.hu
Cikk megosztása