Hírek / Egyéb/Archív

Ezek a legmocskosabb Black Friday-trükkök

2020. november 20. 15:15 Egyéb/Archív | Szerző: Fazekas Gábor

A fekete péntek, azaz a Black Friday a kedvező ajánlatok mellett komoly veszélyeket is tartogat a fogyasztók számára. Összeszedtük, milyen buktatókra kell figyelned!
 
Az emberi természet része, hogy felcsillan a szemünk az "Akció!" felirat láttán, megindulnak fogaskerekeink a százalékos leértékelést számolgatva, és elcsábulunk, ha 0 helyett 9-es vagy 8-as számmal zárul az árcímkén szereplő összeg. Ez karácsonykor és az azt megelőző időszakban fokozottan érvényes, elvégre mindenki szeretné valami értékessel meglepni a szeretteit, a kereskedők pedig kifejezetten számítanak a drasztikusan megemelkedő vásárlási kedvre.
 
Ennek részeként jött létre a fekete péntek, vagyis eredeti angol nevén a Black Friday. Ez az Egyesült Államokban a hálaadást követő péntek elnevezése, amely néhány évtizede már az ünnepi bevásárlási szezon kezdetét jelenti a tengerentúlon. A '60-as években keletkezett kifejezés aztán a 2000-es évek végére világszerte általánossá vált, Magyarországon november 27-én szokás tartani.
 
A találó kifejezés Philadelphiából ered, ahol a rendőrség a sűrű forgalom és a vásárlók tömegei kapcsán alkalmazta ezt, de ez valószínűleg cseppet sem lepi meg azokat, akik láttak legalább egyet a káoszba fulladó Black Friday videók közül a YouTube-on. Ilyenkor a hatalmas kedvezményektől megrészegült vevők egymáson átgázolva, a termékekre csak egy pillantást vetve törnek utat maguknak a kasszához. De ez nem helyspecifikus, hasonló mértékű figyelmetlenség előfordul azoknál is, akik a kényelmet választva online szerzik be a kiszemelt árucikkeket, és sietve, meggondolatlanul cselekszenek.

Ha kicsi a tét, a kedvem sötét

Míg sok internetes áruház ügyel arra, hogy ügyfeleik ne érezzék magukat kihasználva, és ne sértsék meg a Gazdasági Versenyhivatal (a továbbiakban GVH) előírásait sem, addig előfordulnak olyan viszonteladók, akik tisztességtelen praktikákkal, ködös megfogalmazásokkal, hibás vagy hiányos termékekkel próbálják megtéveszteni a kuncsaftokat.
 
A fogyasztóvédelem bizonyos mértékig képes orvosolni a bajt, ha beleszaladunk egy átverésbe, az első védvonalnak azonban minden esetben az alapos tájékozódásnak kell lennie. Ahogyan arra maga a GVH is felhívja a figyelmet honlapján, a legtöbb sumákolás az árkedvezmények kapcsán történik.
 
Az egyik gyakorlat az, hogy irreálisan magas eredeti összeget adnak meg, majd látványos kedvezményként tüntetik fel a valódi árat, de az is bevett szokás, hogy az akciós időszak előtt apránként drágábbá teszik az aktuális terméket, hogy legyen miből lefaragni.
 
Gyakori az is, hogy az "akár" szóval irányítják magukra a figyelmünket, ám ez nem a kínálat összes tagjára értendő, hanem a legolcsóbbra, amelyből jellemzően kevés van készleten. Az elsődleges cél természetesen a becsalogatás, az ugyanis már félgyőzelem.
 

Én nem ilyen lovat akartam

Akkor sem lankadhat a figyelem, ha sikerült átlátni a számok bűvöletén, mivel a digitális boltok szolgáltatásai és a tárgyak leírásai is számos kockázatot rejtenek magukban. Ha nem a már megbízhatónak bizonyult honlapokon történik a vásárlás, hanem még ismeretlen felületen, akkor mindenképpen ajánlott utánanézni a vállalkozásnak (magyarországi cégek esetében az e-cegjegyzek.hu, a külföldieknél a whois.domaintools.com jó szolgálatot tehet), valamint felhasználói véleményeket olvasgatni az eladóval, illetve a portékáival kapcsolatos tapasztalatokról.
 
Minden alkalommal fontos megbizonyosodni a garanciáról, a termék visszaküldésének és javíttatásának lehetőségeiről, valamint arról is, hogy miképpen és mennyiért történik a szállítás. Tudniillik egy ingyenesként meghirdetett házhoz szállítás rejtett költségeket hordozhat abban a bizonyos apró betűs részben feltüntetve, vagy már eleve nem is kínálnak fel utánvétes fizetést (pedig az tekinthető a legbiztonságosabbnak, elvégre ebben az esetben a vevőnek alkalma nyílik elállni a vásárlástól, ha nem a megrendelt termék vagy nem az elvárt minőségben érkezett meg).
 
Noha gyakran átugorja az ember, de a teljes körű tájékozódásba beletartozik az általános szerződési feltételek, avagy röviden ÁSZF átbogarászása is, ez ugyanis számos kiskaput rejthet. És persze további kellemetlen meglepetések is érhetik a vásárlót. Könnyen előfordulhat, hogy bizonyos kiegészítőket nem tartalmaz a csomag, legyenek azok bármennyire is alapértelmezettnek tekinthetők, de ugyanez igaz a leírásokra vagy a műszaki termékek specifikációira is.
 
A nem megfelelően feltüntetett tulajdonságok, az elnagyolt teljesítményismertetés mind-mind intő jelek, amelyeket nyilván sokkal nehezebb észrevenni, ha nincs magyar nyelvű tájékoztató.
 
Éppen ezért a kiegyensúlyozott lelki béke és bankszámla érdekében fontos, hogy csakis az iménti gyorstippek megfogadása után történjen meg a vásárlás, de a következő oldal részletesebben, szemléletesebben is segít a megfontolt költekezésben. Az első és legfontosabb tanácsunk viszont a következő: csak azért nem érdemes a virtuális kosárba pakolni semmit, mert Black Friday van, hiszen akciós időszakok jönnek és mennek, ám az anyagi források végesek.

Akár 80% kedvezmény!

A vevők bevonzása gyakran irreálisan nagy százalékérték feltüntetésével történik, pedig ez nem feltétlenül az adott termékre vonatkozik, hanem lehet, hogy a kínálat legolcsóbb tagjára, amelyből talán csak pár darab van raktáron. Akkor is erőteljes túlzásról van szó, ha egyetlen tételre szól a kedvezmény, ezzel ugyanis felerősítik az eredeti ár elferdítését, és még jobban kihangsúlyozzák az ajánlat kihagyhatatlanságát. Egy 91 százalékkal olcsóbban kínált laptop láttán már üvölt a képzeletbeli vészjelző.

500 000 forint helyett…

Magas százalékkal együtt használt vevőcsalogató, amely néha remek ajánlatokat takar, máskor becsapást sejtet. Tekints gyanakodva a kiugróan magas engedményekre, és gépeld be a termék nevét az ismertebb árukeresők egyikébe, így kiszűrheted azokat, amelyeket megdrágítanak a kedvezményes időszak előtt, illetve amelyeket ugyanattól a forgalmazótól két árcédulával is kínálnak (akár egyszerre, akár más-más napszakban). A GVH szerint egyik sem szabályos, ajánlott előre felkészülni.

Garancia

A termékgaranciát minden esetben jól láthatóan fel kell tüntetni, vagy egy dedikált oldalra kell vinnie a linknek, ahol ismertetik a további részleteket. Számos márkánál ehhez társul gyártói garancia is. Fontos előre tudni, hogy milyen opciók állnak rendelkezésre az esetleges meghibásodáskor, így a garanciakérdés tisztázása sarkalatos pont. Néha arra is van lehetőség, hogy kiterjesszük az alapidőszakot. Ez pluszköltséget jelent, de hosszú távon kifizetődhet. Ahogyan az ászf elolvasása is.

Szállítás

A többletköltség ellenére a legpraktikusabb az utánvétes szállítás. A készpénz mellett általában kártyával is lehet fizetni a futárnál, ekkor pedig ellenőrizhető, hogy a megrendelt áru érkezett-e meg, és az elvárt minőségben. Sok esetben a szállítási költséget átvállalja az áruház, ám az is előfordulhat, hogy az ingyenes felirat a személyes átvételre vagy egy átvételi pontra, és nem a házhoz szállításra vonatkozik. Az sem mindegy, hogy milyen cég végzi a fuvarozást; több ezer forint múlhat a tájékozódáson.

Néhány darab

Minden évben rengeteg panasz érkezik a fogyasztóvédőkhöz azzal kapcsolatban, hogy a meghirdetett gigászi akciók percek alatt befejeződnek, ugyanis egyes kereskedők csak pár darabos készlettel generálnak figyelmet - ez általában a legnagyobb akciókat érinti. Így eshet meg az, hogy mire egy fogyasztó a kosárba helyezi a terméket, már azzal szembesíti a rendszer, hogy az elfogyott. Az is beszédes, ha nincs kiírva a készletinformáció, valamint ha nem érkezik visszaigazoló e-mail.

Tájékozódás

Ha nem egy, már megbízhatónak bizonyult online bolton keresztül történik a vásárlás, akkor mindenképpen meg kell győződni arról, hogy szerepelnek-e a honlapon az üzemeltető főbb adatai és elérhetőségei: cég vagy egyéni vállalkozó neve, székhelye, adószáma, e-mail-címe és/vagy telefonszáma. Ha gyanús a felület, lelkiismereted megnyugtatása érdekében nem árt egy gyors keresést elvégezni a cikkünkben szereplő weboldalakon vagy a Google-ön keresztül. Ez a későbbi panaszkezelést is megkönnyíti.

Forgalmazza…

Ha az előző ponttal minden rendben, az már fél siker, de aki igazán biztos szeretne lenni a dolgában, az a termék forgalmazóját is leellenőrzi a már ismert módszerekkel, hiszen a nagyobb áruházak sokszor gyűjtőfelületként funkcionálnak. Ebben az esetben pedig nem mindegy, hogy a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződésben kik a felek, főleg, ha utóbbi egy külföldi cég. Ez a 14 naptári napon belül gyakorolható elállási jog miatt is lényeges, de erről az ászf többet mondhat.

Kiegészítők: N/A

Bizonytalan terep a kiegészítőké: váratlan költségeket rejthet magában, ha egy laptophoz nincs töltő, egy 4K-s televízióhoz HDMI-kábel vagy egy telefonhoz fülhallgató. Optimális esetben fel van tüntetve, hogy mi jár egy-egy termékhez, ám ha valaki hiába keresi a leírásban az ismertetésüket, akkor az óvatosságra ösztönöz. Az utolsó mentsvár a telefonon/e-mailen keresztül történő érdeklődés vagy ezek hiányában a termék felkutatása más áruházakban.

Specifikációk

Ha egy hirdetés minden más szempontból jelesre vizsgázott, akkor már csak egyetlen területen hasalhat el: ha adatai hiányosan vagy megtévesztően vannak feltüntetve. Nem tudni, hogy milyen videokártyát tartalmaz a notebook? Nincs jelezve, hogy milyen verziójú Android fut az okostelefonon? Lutri, hogy van-e az eszközön magyar nyelv? Ezek olyan kérdések, amelyekre a leírásnak választ kell adnia, és csakis akkor szabad a kosárba rakni valamit, ha az említett adatok hiánytalanul szerepelnek.

Forrás és kép: pcworld.hu


next 5

A mi világunk

Hírek