Hírek / Sport

F1: 10 érdekesség a Miami Nagydíjról

2022. május 6. 06:50 Sport | Szerző: Dudás Róbert

A Miami International Autodrom a Formula 1-es 2022-es naptárban szereplő 7 utcai pálya legújabbja. 5,412 kilométer hosszú, 19 kanyarból áll, az óramutató járásával ellentétes irányú. A végsebességet 330 km/órára, az átlagsebességet 225 km/óra körülire tippelik rajta. Tíz érdekesség az F1 legújabb versenyéről!


A 11. vagy a 12.?

A Miami International Autodrome a 11., szigorúbb értelemben véve a 12. versenypálya az Egyesült Államokban, ami F1-es nagydíjnak ad otthont. Korábban Sebring, Riverside, Watkins Glen, Long Beach, Las Vegas, Detroit, Dallas és Phoenix voltak helyszínei a királykategóriának, jelenleg Austin is a naptár tagja, Indianapolisról pedig elmondható, hogy két pályán is fogadta a mezőnyt, hiszen míg az 50-es és 60-as években az oválpályán futott Indy 500 volt a programban, 2000 és 2007 között a belső vonalvezetésen rendeztek F1-es versenyeket.

 
38 év után először kettő

1984 óta először van két amerikai versenye az F1-nek egy szezonon belül. Akkor Detroit és Dallas volt a két helyszín. A mostani a 72. bajnoki futam lesz az Egyesült Államokban, Miami pedig a 77. versenypálya, amin bajnoki futamot rendeznek.

Austin előtt, de mégis Austin után Miami (Fotó: Aston Martin)


3 év késéssel

A Miami Nagydíj az első volt azon új versenyek közül, amelynek megrendezéséről már az irányítást 2017-ben átvevő Liberty Media állapodott meg. Az első versenyt 2019-ben kellett volna megrendezni, ám a helyi lakosság számos kifogást emelt a nagydíj ellen, melynek végül hosszas huzavona után sikerült megtalálni a tényleges helyét a városon belül. Bírósági tárgyalások ugyanakkor még két héttel a rajt előtt is voltak a városban az F1 ellenzőinek köszönhetően.

 
75 eltérő vonalvezetés

Mire a helyiek az F1-gyel és az FIA-val közösen eljutottak a mostani vonalvezetéshez, összesen 75 különböző pályavariációt vettek számításba. Érdekesség, hogy a vonalvezetés mellett a konkrét helyszín is sokat változott.

Először 2017-ben kezdtek dolgozni a Miami Nagydíj ötletén, és a pályát kezdetben egy öböl alatt átfutó alagúton is keresztülvitték volna. Az első fixnek mondható vonalvezetést a Biscayne-öbölnél, a belvárosban álmodták meg. Lewis Hamilton egyből kritizálta a terveket. „Miami klassz hely, de a tervet látva…” – mondta rosszallóan akkor az egyszerű kialakításról.

Később a panaszok miatt több irányba is elvitték volna az eredeti, öböl mentén futó pályát,  majd a 2019-re tervezett debütálás előtt egy harmadik nyomvonallal is próbálkoztak, ám végül teljesen más városrészbe kellett költözni: az eredeti tervektől 20 kilométerre északra lévő Hard Rock stadion környékére. Ezen a részen 36 eltérő variációt vizsgáltak meg, mire eljutottak a mostaniig.

Miami (Grafika: Miami GP)


Mindent látni

A pálya középpontjául szolgáló Hard Rock stadion nemcsak a külső látképet határozza meg, maga is különleges látványt kínál, hiszen annak tetejéről teljes egészében belátható a pálya. „Ilyet a Formula 1-ben semelyik pálya sem tud kínálni” – mondta büszkén Tom Garfinkel főszervező. Tegyük hozzá, a tető kiterjedése miatt egyetlen helyről belátni a pálya minden egyes pontját azért így is nehéz lenne…

 
Tojáslabda, teniszlabda, kerék

A stadion számos rangos sportesemény helyszíne. Alapvetően a Miami Dolphins amerikaifutball-csapat otthona, mely több Superbowlnak is a helyszíne volt. Emellett évről évre ATP 1000-es tenisztornát is rendeznek ott. Ezen eseményekhez kellett igazodni az építkezésnél is. A pálya keleti részének aszfaltozását a nyugati szakaszon zajló tenisztorna idején végezték. A boxutca és a versenyirányítás épületeit állandóak, azokat másra is használják az év során, a többi részt viszont lebontják a verseny után, majd a következő évi versenyre újra felépítik. A pálya területének nagy részét parkolóként használják.

Fotó: EPA/Jason Szenes



Komoly szintkülönbségek

Miközben Miami szinte teljesen lapos város, a versenypályájuk különös módon nagy szintkülönbségeket tartalmaz. A 13-as és a 16-os kanyarok közötti technikás szakasznál lejtők és emelkedők találhatók, a 14-es kanyarnak pedig 7 fokos dőlése van. A kialakítást itt a közeli felüljáró mozdíthatatlansága is befolyásolta, miatta próbálták lassítani a tempót.

 
Változtatás az utolsó pillanatban is

A pályát még az utolsó hetekben is módosították. Mick Schumacher dzsiddai balesetére reagálva a gyors 4-es és 5-ös kanyarokba új, kisebb veszélyt jelentő kerékvetőket telepítettek.

Miami (Fotó: XPB)


Különleges aszfalt

A pályához sok helyi mészkövet használtak fel, a közeli kőfejtőből. A cél, hogy fenntarthatóbbak legyenek. Más esetekben Abu-Dzabiból vagy Walesből importálták a köveket a pályaépítéshez. A mészkövet gránittal keverték, az aszfaltot magas nyomású vízzel kezelték a verseny előtt, és az Richard Cregan ügyvezető igazgató szerint már az első edzéstől jó tapadást fog biztosítani.

 
Leguánok és libegő

A miami pályát az egyéb dolgokon túl két helyi sajátosság is egyedivé teszi. Egyfelől a sportbírók kelléktára hálókkal bővül a hétvégén, arra az esetre, ha el kellene kapniuk pár, a pályára tartó leguánt… Ugyancsak saját jellegzetesség, hogy az F1-es pályákat tekintve egyedül itt található libegő. A 2020-ban megépített pálya a verseny hétvégéjén egy 495 méteres, 10 perces úton visz a VIP-parkolóból a pálya VIP-bejáratához.
 

Miami Nagydíj hétvégi programja:


Péntek:
1. szabadedzés: 20:30-21:30
2. szabadedzés: 23:30-00:30

Szombat:
3. szabadedzés: 19:00-20:00
Időmérő edzés: 22:00-23:00

Vasárnap:
Verseny: 21:30


A versennyel kapcsolatos további információkat és híreket a Rádió 7 híradásaiban is hallhat.


Forrás: m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek