Hírek / Sport

F1: A Mercedes titkai: ezek tették őket az F1 rekordhalmozó etalonjává

2019. július 11. 13:22 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Félkörben ülve, behunyt szemmel meditáló F1-es mérnökök? A Mercedesnél hétköznapi jelenség! Egy azok közül, amik megmutatják, mi áll pontosan a 2014 óta tartó dominancia mögött. Toto Wolff a hamarosan tán minden idők legsikeresebb csapatává váló csillagosok titkairól beszélt.

 

Éveken át a motorjuk kiválóságának tulajdonították a Mercedes dominanciáját, idén a mindenkiénél nagyobb leszorítóerővel rendelkező autójuk jelenti a sikerük titkát, ám az utóbbi pár szezonban egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az egyre fényesebb eredményekkel és az évek múlásával időközben csapatuk is egy tökéletesen összecsiszolódott, mára szinte hibátlanná váló gépezetté alakult, melybe szinte kódolva van, hogy technológiailag is kimagaslót alkosson. Úgy is mondhatnánk, ők lettek az etalon, a csúcsok csúcsát jelentő mérce.

Az ezen gépezetet irányító és mozgásban tartó Toto Wolff már számos alkalommal mesélt arról, milyen módszereket alkalmaznak a színvonal fenntartásához, és most a BBC-nek adott interjúban össze is foglalta a sikerük titkát jelentő legfontosabb szempontokat, melyek motiváltan, tartják, kreatívvá, kiegyensúlyozottá és hatékonnyá teszik szakembereiket, egyben tartják csapatukat, mely minden hiba vagy vereség után képes többet kihozni magából.

 

A motiváció kulcsa: mindig megfelelő célok

A Mercedes korábbi technikai igazgatója, Paddy Lowe 2018-ban arról vallott, hogy amíg a csillagosoknál volt, évről évre egyre nehezebb feladatnak érezte a motiváció szinten tartását. A siker elégedetté, egy bizonyos ponton túl jóllakottá tesz, ennélfogva az is megunható. A Mercedesnél is tisztában vannak ezzel, ezért mindent megtesznek a folyamat megelőzéséért.

Wolff szerint ennek egyik legjobb módja, hogy mindig a helyzetükhöz legjobban illő célokat tűzik ki maguk elé. „A megfelelő célok tartanak frissen és motiváltan. Az első bajnoki győzelem során egy hatalmas hegyet másztunk meg. Aztán szerettük volna bizonyítani, hogy képesek vagyunk rá másodszor is. A 2017-es szabályváltozások után mi akartunk az első csapat lenni, amely szabályváltozások után is képes nyerni. Most szeretnénk megdönteni a Ferrari örökös rekordját, amihez a hatodik bajnoki duplázás vezet. Látható, hogy az alapvető cél végig ugyanaz volt: a bajnokság megnyerése. Ugyanakkor mégis voltak apró különbségek, amik motiváltak bennünket. Úgy kell fölkelned reggelente, hogy pontosan ismered a céljaidat, és azok tartanak mozgásban” – adta meg a receptet az osztrák.

Toto Wolff (Fotó: XPB)

 

„Ommm”

A fásultságot viszont nem csak a motiváltsággal lehet megelőzni. A Mercedes mindig nagy figyelmet fordított arra, hogy megfelelő közeget teremtsen a csapaton belül. Ha szükséges, akár három-négy napra rövidíti egyes csapattagok munkahetét, csak hogy mondjuk egy kerékpártúrával fel tudjanak töltődni. A csapat figyel az egyéni igényekre, élethelyzetekre, de még a gyáron belül is minden részletben próbál a tagok kedvében járni – például azzal, hogy fontosnak tartja a változatos és minőségi közös étkezéseket.

Wolffék tárházából a legfurcsábbnak ható módszerek sem hiányoznak, a vezetőség ilyen tekintetben is teljesen nyitott. „Energikusnak, fizikailag és mentálisan is egészségesnek kell maradnod, és ez nem elhanyagolható szempont” – magyarázta a szakember, akinek csapata ennek érdekében fizikai felkészítők mellett mentáltrénereket, pszichológusokat is alkalmaz, akik segítik a dolgozókat.

„Csináljuk például a tudatos jelenlétet (angol kifejezéssel ’mindfulness’ – a szerk.). Az egész csapat több mint ezer tagja végigmegy a meditáción. Muszáj kihasználnod ezeket a kis előnyöket ahhoz, hogy a legtöbbet hozd ki az emberek csoportjából. Van egy vicces történet is. Én már elég sok éve meditálok, és aktív gyakorlója vagyok ennek. De amikor elkezdtük ezt, egy olyan csoportot válogattunk össze, amely a keményvonalas, legmakacsabb mérnökökből állt, akik azt gondolhatták, hogy ez valami faölelgetős gyakorlat lesz. Összezártuk őket egy szobába, voltunk úgy húszan, és a teljes kurzus után, ami úgy hat-hét részből állt, meglepetten tapasztaltuk, hogy azok is végigcsinálták és fejlődtek, akikről azt gondoltuk, butaságnak tartják majd az egészet, és azonnal felállnak.”

Toto Wolff (jobbra) és James Allison (Fotó: XPB)

 

A meditációs foglalkozásokat nagyon is komolyan veszik, mit sem törődve azzal, hogy elsőre komikusnak tűnhet, amikor mérnökök csoportja összeül, és behunyt szemmel hallatni kezdi az ilyenkor szokásos „Ommm” hangot. „Igen, félkörben ültünk az első gyakorlaton, behunytuk a szemünket, és kinyitottuk a tenyerünket. Én nem féltem megnyitni az elmémet, csak mert attól tartottam, hogy vicces helyzet lesz, és ezért még csak be sem fogom tudni hunyni a szemem. A kezdeti ellenálláson túlesve meg kell mondjam, sokat javított az életminőségemen ez, és csak pozitív visszajelzéseket kaptam” – mondta Wolff.

 

Egymásra mutogatni tilos, őszintének lenni kötelező

A feszélyezettség amúgy sem jellemző a Mercedesen belül, az egységességnek ugyanis feltétele az elfogadás, a nyitottság és az őszinteség. Wolff gyakran hangoztatja a házon belüli jelmondatukat: „Lásd meg, mondd ki, oldd meg!” Szerinte ez a szemléletmód, a hibák őszinte belátása és az egymás hibáztatásának tilalma juttatta őket olyan magas szintre, ahol most tartanak.

„Ez a mondat mindenkit arra bátorít a szervezeti szinten, hogy beszéljen és mutasson rá a hiányosságokra. Ez alapvető volt a sikerességünkben. Az emberek szeretnek munkába járni. Motiválják is őket, de ez nemcsak a pénzről szól, hanem az elismerésről is, arról, hogy olyan helyen vagy, ahol szeretsz lenni, az interakciókról, a csapaton belül kiépített kapcsolatokról. Szerintem ez jelenti a csapat egyik erősségét. Magasan tartjuk az értékeinket, nálunk nincs belső politizálás, a legfontosabb a becsületesség és az őszinteség. Ez egy olyan közeg, amelyben az emberek mernek beszélni. Valójában arra biztatjuk őket, hogy mondják el a véleményüket, mert ez fontos a saját fejlődésed szempontjából. Ez tehát egy pozitív közeg egy olyan világban, amelyben nem minden csupa móka és kacagás.”

Mercedes (Fotó: XPB)

 

A belső feszültségek, hatalmi harcok már nem egy csapatot visszatartottak attól, hogy az áttörést elérve sikeressé váljon. A Mercedesnél ezt is csírájában igyekeznek elfojtani. „Nem toleráljuk a politizálást. Kifelé politizálhatunk, például a szabályváltozások terén, de házon belül nem tűrjük a politizálást. Brutálisan őszinték vagyunk egymással, és a problémát hibáztatjuk, nem az egyént. Ha valaki hibázik, próbáljuk megérteni, miért, és igyekszünk elkerülni a megismétlődését a jövőben, vagy fejlesztjük az egyént. Igazán törődünk egymással, ennyi az egész. Ez a szemléletmód az egész csapatot áthatja, és minden szintre eljut. Az évek alatt sok fiatal csatlakozott hozzánk a tervezőirodában, de látom, hogy mennyire jó egységet alkotnak a régebbi dolgozókkal.”

 

Állandóság és dinamikus változás egyszerre

E közeg megteremtése vezet egy sikerszéria másik alapvető tényezőjéhez: a folytonossághoz. Ahhoz, hogy egy csapat tökélyre fejlessze képességeit, kerülnie kell az állandó átszervezéseket és változtatásokat, hiszen a részletekben csak így merülhet el. A Mercedesnek a csapat magját, de mindenekelőtt a szerkezetét 2014 óta sikerült egyben tartania. „Tudom, hogy kapnak ajánlatokat, mert elmondják nekem. De sikerült olyan közeget kreálnunk, amelyben élvezik a munkájukat” – indokolt Wolff.

Változások persze így is folyamatosan vannak, és Wolff szerint kellenek is ahhoz, hogy a gárda dinamikus maradjon. Az első bajnoki idényük óta több fontos személy azért így is távozott a gárdától. Paddy Lowe 2016 végén intett búcsút, míg az addig a tervezést és fejlesztést irányító Aldo Costa épp a múlt szezon végén vonult háttérbe. Az üresen maradt helyeket az istállónak mindig sikerült minőségi szakemberekkel feltöltenie, e belső változások pedig egyben a csapattagok személyes fejlődésére, a házon belüli mozgásra, a munka változatosságára is lehetőséget kínálnak.

„A gyengeséget jelentő területeken nem szabad félned a változtatástól. De a változtatás csak a végső eszköz. Előtte vissza kell állnod, fejlesztened, segítened, támogatnod kell” – mondta Wolff. „Van, hogy egy szervezet más irányokba fejlődik, mert mondjuk változnak a szabályok. Ilyenkor az egyéneket kell nézned. De összességében hiszek abban, hogy a csapatnál dolgozó emberekben nagy potenciál van, és ha sikerül motiválnunk, lendületben tartanunk őket, akkor ennek meglesz az eredménye.”

(Fotó: XPB)

Ez a fajta belső dinamika növelheti egy csapat alkalmazkodóképességét. Hogy hogyan, az éppen az idén figyelhető meg leginkább a Mercedesnél, hiszen James Allison technikai igazgató, Mike Elliott technológiai igazgató és Jarrod Murphy vezető aerodinamikus a mostani szezonban szemléletmódot váltott, és egy olyan autót tervezett, amely a korábban gyengeségüket jelentő lassú kanyarokban a legkiemelkedőbb, hála a nagyobb leszorítóerőnek. „Egy olyan közeget kell teremteni, amelyben tökélyre fejlesztheted az erősségeidet, és minimálisra csökkentheted a gyengeségeidet. Látható volt, a nagy leszorítóerős pályákon, mint a budapesti és a szingapúri, alulteljesítettünk,. Ezeken próbáltunk javítani. Teljesen felforgattuk az autónk aerodinamikai filozófiáját, mert tudtuk, hogy az új szabályokhoz ez illeszkedhet, vagy legalábbis reméltük, hogy így lesz. És teljesen helyes döntést hoztunk.”

 

A hiba és a pesszimizmus a legjobb barátjuk

Wolff azt is gyakran emlegeti, hogy a vereségek és a nehéz napok, a hibák járulnak hozzá legnagyobb mértékben a fejlődéshez. Bár nekik ezekből az évek során egyre kevesebb volt, a be-becsúszó bakik éberen tartották őket.

„Azokból a napokból tanulsz a legtöbbet, amelyeken hibázol. Sosem hagyod el a pályát egy nagy győzelem után azt kérdezve, hogy mi az ördögért nyertünk. De azt a kérdést gyakran teszed föl, hogy mi az ördögért veszítettünk. Amikor veszítesz, alaposan elemzel, és minden követ megmozgatsz. A vereség miatti fájdalom napokig tart, talán a következő versenyig. A győzelem miatt érzett öröm viszont már hétfő reggel elillan egy nagydíj után. És ez tart minket mozgásban.”

Ahhoz, hogy észre is vegyék a hiányosságokat, az őszinte belátás mellett a kétkedés is elengedhetetlen. „A Mercedes csak altat” megállapítás az utóbbi években gyakran hangzott el az időnként talán már túlzóan és átlátszóan pesszimista csapat kapcsán, ám Wolff kiemelte, ezzel ők nem a külvilág elvárásait próbálják féken tartani, vagy az F1-et kívánják a valósnál izgalmasabbnak láttatni, csupán szeretnének nem elemelkedni a talajtól.

Toto Wolff (Fotó: XPB)

 

„Hallom, az emberek hogyan reagálnak a teljesítményükre. Azt mondják, hogy ez egy sima hazafutás lesz. Mi viszont mélyen szkeptikusak vagyunk a teljesítményünk színvonalával kapcsolatban. Szó sincs arról, hogy próbálunk játszadozni, ez arról szól, hogy tiszteletben tartjuk a többiek teljesítményét, és látunk bakikat házon belül, amik a földön tartanak. A korábbi eredmények nem téveszthetnek meg, teljesen mindegy, hogy zsinórban nyolc futamot vagy öt bajnokságot nyertél már. Minden pályán a nulláról indulunk, és ez a szemléletmód jellemezte a csapatunkat az elmúlt években, ez tartott bennünket őszintén” – mutatott rá.

 

Meddig nyújtható még?

De vajon meddig tartja őket a csúcson? Egyszer minden nagy menetelés véget ér, egyszer minden fényes birodalom megroggyan, majd megindul a lejtőn. 2021-ben átfogó szabályváltozások gyorsíthatják föl e folyamatot, ám a Mercedes számára már az is motiválóan hat, hogy szembemenjenek az efféle törvényszerűséggel.

„Most a jelenlegi bajnokságra összpontosítunk csak. Lehet belőle hat egymást követő cím, amit korábban még senki sem ért el. Minden szem e célra szegeződik. De közben szeretnénk megtartani ezt a szintet a következő években is. 2021-ben szeretnénk bizonyítani, hogy ez nemcsak egy átmeneti dolog volt, hanem akár egy évtizeden keresztül is sikeresek tudunk lenni” – mondta a jövőképükről Wolff.

 

Forrás: BBC, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek