Hírek / Sport

F1: Akár egyszerre szállhat be a Porsche és az Audi?

2021. július 14. 06:45 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Ausztriában tartottak csúcstalálkozót az F1 jelenlegi és potenciális új motorgyártói a királykategória jövőbeli motorformulájáról. Sajtóhírek szerint Volkwagen akár egyszerre két márkával is beszállhat.
 
2025-től új motorokra akar váltani a Formula 1. Hogy pontosan milyenekre, azt még a résztvevői sem tudják, annyi viszont bizonyos, hogy környezettudatosabb, fenntartható technológiára van szükség, melynek az utcai autógyártás is hasznát veszi. Az eredeti terv az volt, hogy idén július végére kidolgozzák a terveket. Erre most kevés esély mutatkozik, az új motorformula alapjait viszont szeretnék tisztázni a hónap végéig.
 
Legutóbb Ausztriában a Mercedes, a Ferrari, a Renault elnökei, ügyvezető igazgatói ültek tárgyalóasztalhoz az F1 és az FIA vezetőivel, hogy megvitassák, milyen irányba érdemes indulniuk. A találkozóra a Volkswagen-csoport két márkájának, az Audinak és a Porschénak a vezetőit is meghívták. Markus Duesmann, a karikások ügyvezetője meg is jelent, a porschés Oliver Blume viszont az utolsó pillanatban lemondta az eleve csak videós formában tervezett bejelentkezését.
 
A német Motorsport-Total beszámolója szerint a korábbi négyszemközti egyeztetések során a Volkswagen már közel került ahhoz, hogy újra letegyen az F1-es projekt indításáról, mivel nem látta úgy, hogy az érintettek meg fognak tudni egyezni, a mostani közös találkozó viszont fordulatot hozott, és most, hogy már látják, a nagy gyártók vezérei alapvetően azonos állásponton vannak a költségek és a projekt fenntarthatósága kérdésében, nagyon is érdekli őket az F1-es szerepvállalás.
 
Ráadásul nem is csak valamelyik márkájukkal, hanem talán mindkettővel egyszerre!
 
„A Volkswagen részéről akár a két márkával történő beszállás is benne van a levegőben. Talán nem vagy az Audi, vagy a Porsche érkezik, hanem az Audi és a Porsche!”
– írta Christian Nimmervoll.
 
A német újságíró a találkozón résztvevő Helmut Markót is megszólaltatta. Noha úgy volt, hogy a hamarosan szintén motorgyártóvá (is) váló Red Bullt a tulajdonos, Dietrich Mateschitz fogja képviselni a megbeszélésen, ő végül a nála kompetensebb csapatvezetőit, Markót és Christian Hornert küldte. Az osztrák kiemelte, a legelső tisztázandó kérdést a pénzügyek jelentették. „A költségek nagyon fontosak. Az ötlet most az, hogy egy motor legfeljebb egymillió dollárba kerüljön, a teljes költség pedig százmillió dollár alatt maradjon. A jelenlegi gyártók  most ennek a közelében sincsenek” – magyarázta Marko.
 
Az F1 a tárgyalásoknál egyébként új szemléletmódot követ, tanulva a jelenlegi hibridéra előkészítésénél elkövetett hibákból. Míg akkor a mérnököket bízták meg az új szabályrendszer megalkotásával, és ennek egy rendkívül bonyolult és költséges motorformula lett a végeredménye, addig most tudatosan a konszernvezetőket trombitálták össze, akik a pénzügyeket, valamint az autógyártók érdekeit szem előtt tartva határozzák meg az új motorformula feltételeit, és csak később dolgoztatnák ki a részleteket a mérnökökkel.
 
A Motorsport-Total szerint jelenleg két lehetőséget látnak az említett költségvetési plafon betartására: vagy továbbra is a már meglévő V6-os hibriderőforrásokra építkeznek, és sok elemet standardizálnak, vagy teljesen tiszta lappal indítanak, és más motorkoncepcióval folytatják.
 
Marko elárulta, szó van arról, hogy átállnak V4-es motorokra, ami a Volkswagennek technikai szempontból tetszene, az F1 vezetőinek meg azért, mert nem szeretnék, ha még tovább nőne az autók tömege. Utóbbi elkerülhetetlen, ha jelentősen növelni akarják az elektromos oldal szerepét.
Marko szerint most mindenekelőtt azt kell eldönteni, melyik út kerülne kevesebb pénzükbe. „A mi számításaink inkább szólnak az új motor mellett. Silverstone-ban következik az újabb megbeszélés” – mondta.
 
A Red Bull részéről már Horner is jelezte, ők inkább kezdenének tiszta lappal, és a hírek szerint a Volkswagen is ezt tenné, mivel attól tart, ha az új motor alapját a jelenlegi fogja jelenteni, túl nagy hátrányból indul a Mercedesszel, a Ferrarival és a Renault-val szemben. „Az illetékesek már tisztázták, mit akarnak. Természetesen egy teljesen új motor mellett vannak, mivel úgy egyenlő esélyekkel indulhatnának. A jelenlegi hathengeres motorral a Mercedes van különösen nagy előnyben, mivel az övék a legsikeresebb erőforrás” – mondta Marko az Audi és a Porsche álláspontjáról.
 
 
Fotó: XPB
Forrás: Motorsport-Total, m4sport.hu
 


next 5

A mi világunk

Hírek