Hírek / Sport

F1: Alonso az élen az utolsó interlagosi szabadedzésen

2021. november 13. 17:10 Sport | Szerző: Dudás Róbert

A Brazil Nagydíjon az időmérő edzést már pénteken lefutotta a Formula 1-es mezőny, a második szabadedzésen jobbára az esti sprintkvalifikációra, illetve a vasárnapi versenyre készültek a csapatok, így főleg sok üzemanyaggal köröztek a versenyzők.
 
Továbbra is nagy kérdés volt, hogy kap-e büntetést Interlagosban Lewis Hamilton és Max Verstappen, akiket két pénteki incidens miatt idéztek be a versenybírók.
 
--
 
  Nem sokkal a pénteki kvalifikáció után érkezett a hír, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) technikai delegáltja, Jo Bauer jelentést küldött az interlagosi stewardoknak, méréseik alapján ugyanis Hamilton versenyautójának hátsó szárnya nem felelt meg a technikai szabályokban foglaltaknak.
 
A jelentésben az áll, a DRS-rendszer utólagos tesztelése során kiderült, hogy a felső szárnyelem nyitott állásban 85 mm-nél nagyobb távolságra van a hátsó szárny alsó elemétől – ami ellentétes a szabályokban foglaltakkal.
 
A technikai szabályzat 3.6.3-as cikkelye ugyanis meglehetősen világosan fogalmaz: a két szárnyelem közti távolságnak 10 és 15 mm között kell lennie, a DRS nyitott állásában pedig 10 és 85 mm között. Ez lényegében azt jelenti, hogy amikor a versenyző használja a DRS-rendszert a versenypályán, a két szárnyelem közti távolság legfeljebb 85 mm lehet. Ha ennél nagyobb, az egyértelműen illegális, hiszen potenciálisan nagyobb végsebességet tesz lehetővé.
 
A Mercedesnél nyilvános magyarázatot még nem adtak a történtekre, a csapat képviselőinek azonban péntek este jelenésük volt a versenybíróknál – a stewardok pedig végül azt a döntést hozták, hogy szombat délelőtt tovább vizsgálják majd az ügyet. Mindemellett Hamilton autójának hátsó szárnyát lényegében lefoglalták és leplombálták a további vizsgálatokig.
 
Természetesen könnyen elképzelhető – sőt, ez a valószínűbb forgatókönyv –, hogy a Mercedes egyáltalán nem a szabályokat akarta kijátszani, csupán valamilyen technikai jellegű problémája akadt – esetleg megsérült az autó DRS-rendszere.
 
A Red Bull egyébként a legutóbbi versenyeken ugyancsak szárnyproblémákkal küzdött, sőt, a pénteki időmérőn Verstappennek ismét gondja támadt a hátsó elemmel, a videófelvételek alapján a DRS nyitott állásában a felső szárnyelem hevesen rezonált.
 
Ezt vélhetően Verstappen is érezte, és ez volt az oka annak, hogy a kvalifikáció leintése után, a parc fermében alaposan szemügyre vette versenyautóját.
 
A parc fermére ugyanis nagyon szigorú szabályok vonatkoznak: a Nemzetközi Sportkódex 2.5.1-es cikkelye kimondja, a parc fermébe csak a kijelölt hivatalos személyek léphetnek be, az autókon pedig semmiféle művelet, ellenőrzés, finomítás vagy javítás nem engedélyezett az említett illetékesek felügyelete és a szabályok betartása nélkül.
 
Nem kétséges, hogy Verstappen akciójával megszegte a szabályokat – ezért is idézték be őt a versenybírók Interlagosban. A holland pilótának helyi idő szerint 9 óra 30 perckor – magyar idő szerint 13 óra 30 perckor – kell megjelennie a versenybírók előtt, hogy magyarázatot adjon viselkedésére.
 
Bár nem valószínű, hogy Verstappen Hamilton autójának fogdosásával változtatni tudott a Mercedes hátsó szárnyának beállításain, a két ügy természetesen igazán lenyűgözővé teszi a Forma-1-es Brazil Nagydíj küzdelmeit.
 
A szabályok szerint nem kizárt, hogy mindkét pilóta időmérős eredményét törlik – ez egyébként Hamilton esetében talán valószínűbb, hiszen a technikai szabályok megsértése automatikus kizárással jár.
 
Verstappen esete már jóval szubjektívebb, hiszen a négy versenybírón múlik az, hogy mennyire ítélik meg súlyosnak cselekedetét. Bár a viselkedése ártalmatlannak tűnt, és inkább megrovást vagy pénzbírságot érdemelne, maga a tény, hogy a Mercedesnek épp azon elemét vizsgálják, amit ő tapogatott az időmérő után, igazán pikánssá teszi az ügyet.
 
A Mercedesnél például érvelhetnek azzal is, hogy egy külső hatás – például egy érintés – elég lehet ahhoz, hogy kárt okozzon az autóban, még ha ez az elmélet meglehetősen elrugaszkodottnak is tűnik.
 
A két versenyző és a két csapat közti bajnoki küzdelem ráadásul eleve igencsak feszült, miközben Hamilton próbálja ledolgozni hátrányát Verstappennel szemben, a Mercedes arra törekszik, hogy a hátralévő versenyeken valahogy a Red Bull előtt maradjon. Bárhogy is alakul, az biztos, hogy az interlagosi hétvégének is döntő jelentősége lesz majd az idei világbajnokság alakulásában.
 
Miközben mindenki a Hamilton autójával kapcsolatos döntésre várt, egy olyan videó kezdett el terjedni a közösségi oldalakon, melyen jól látszott, Verstappen nemcsak saját autójának hátsó szárnyát ellenőrizte, hanem bizony Hamiltonéhoz is odasétált.
 
Ha pedig már ott volt, meg is tapogatta a Mercedes autóját – komoly bajba sodorva ezzel magát.
 
--
 
  A száraz pályán megtartott utolsó szabadedzésen Fernando Alonso futotta meg a legjobb időt: a spanyol versenyző 1 perc 11,238 másodperces idővel végzett az élen, bő 8 tizedmásodperccel megelőzve Max Verstappent. A spanyol csapattársa, Esteban Ocon végzett a 4. helyen.
 
A két Mercedes is a hosszú etapokra fókuszált a gyakorláson, versenyzői pedig az edzés nagy részében az utolsó helyeken álltak, végül azonban előreléptek a 3. és 5. pozíciókba, megelőzve Sergio Perezt.
 
A top 10-ben zárt Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz, Charles Leclerc és Kimi Räikkönen is.
 
A két McLaren nem került a legjobb 10 közé: Daniel Ricciardo 12., Lando Norris 13. lett, és az időmérőn az 5. helyet megszerző Pierre Gasly is csak 14. lett.
 
A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel csak a 17. helyen zárt, míg az utolsó pozíciókban ezúttal is a két Haas végzett.
 
 
A második szabadedzés eredménye:
A Brazil Nagydíj programja ma 20 óra 30 perckor a sprintkvalifikációval folytatódik, egyelőre azonban továbbra sem tudni, hogy Lewis Hamilton és Max Verstappen megtarthatják-e az időmérőn megszerzett pozícióikat.
 
 
Fotó: Pirelli
Forrás: Formula 1, f1vilag.hu
 


next 5

A mi világunk

Hírek

Banner