Hírek / Sport

F1: Átalakítják a francia pályát a több előzésért

2020. január 28. 16:14 Sport | Szerző: Dudás Róbert

A McLaren korábbi versenyigazgatóját nevezték ki a Francia Nagydíj ügyvezetőjének. 2020-ra problémamegoldást ígér, a pálya átalakításával többek között a rossz előzéshelyzetre!
 
 
Miután a McLarennél felmondott, Éric Boullier 2019-ben egy új csapathoz csatlakozott: a Francia Nagydíj szervezőihez. A korábbi wokingi versenyigazgató és Lotus-csapatfőnök múlt februárban sportszakmai és stratégiai tanácsadó lett a Paul Ricard-pályán rendezett versenyen, és iránymutatásai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy jelentősen javítottak a verseny visszatérésének évében (2018) kialakult közlekedési problémákon.

Boullier-t hétfőn már a verseny ügyvezető igazgatójaként mutatták be a szervezők egy párizsi sajtótájékoztatón. „A 2019-es Francia Nagydíjon máris nagyon sokat profitált a csapatunk Éric Boullier tanácsaiból és szakértelméből. Éric már abban is nagy segítséget nyújtott, hogy visszahozzuk a Formula 1-et Franciaországba, és most örülök annak, hogy még nagyobb szerepet vállal a szervezetünknél” – nyilatkozta Christian Estrosi, nagydíjat szervezők elnöke.

A szakember máris belevetette magát a munkába. 2020-ban az egyik fő feladatát a pálya átalakításának levezénylése jelenti. A Le Castellet mellett fekvő ring kapcsán már a visszatérésének bejelentése óta vitatéma az előzés problémája. A versenyzők előre figyelmeztettek, a vonalvezetésből adódóan nehéz lesz csatázni a 2000-es években ultramodern tesztpályává átalakított ringen, és az első két verseny igazolta is ezen aggályaikat. 2018-ban ugyan a megfelelő irányból fújó szél elősegítette a pozíciócseréket vasárnap, tavaly bebizonyosodott, ha az időjárás nem játszik a versenyzők kezére, valóban az egyhangú vonatozásról szólhat a verseny a végtelen „aszfalttengeren”. 2019-ben a Francia Nagydíj az év talán legrosszabb futamával szolgált.

Éric Boullier (Fotó: XPB)



A szervezők már ezt követően jelezték, a pálya módosításával orvosolnák ezt. Boullier előrebocsátotta, a 2020-as versenyükre a teljes első szektort átalakíthatják, mellyel jó előzési lehetőségeket kínálnának a mezőnynek. „Az egyik célunk, hogy csökkentsük a köridőt, valamint arra kényszerítsük a csapatokat, hogy valamivel kisebb leszorítóerővel menjenek. Emellett egy újabb nagy előzési lehetőséget is teremtünk, ami a második előzési pontnál, a sikán előtt is segíthet” – magyarázta az új ügyvezető.

A pálya első szektora a Verrerie nevű S-kanyarral indul. Ezt, valamint a hármas, a négyes és az ötös kanyart a tervek szerint „kinyitnák”, felgyorsítanák, hogy növeljék az utána következő Sainte-Beaume-kanyar féktávját. Ez önmagában is egy jobb előzési lehetőséget kínálhat, de az utána következő egyenesben is segítheti a támogató autót. „Ezzel gyakorlatilag két hosszú egyenes jönne létre, melyek két előzési zónát jelentenének. Amennyiben a szimulációknak megfelelően az autók valóban közelebb tudnának kerülni egymáshoz, még ha nem is lehetne előzni a Sainte-Beaume-ban, az első sikánnál meg lehetne csinálni” – magyarázta Boullier az elgondolásukról.

Ami az „első sikánt”, vagyis a híres Mistral-egyenest kettészelő kombinációt illeti, több versenyző fölvetette, inkább ront, mintsem javít az előzéshelyzeten, ezért ki kéne iktatni. Boullier egyértelművé tette, erre nem kerül sor, mivel meggyőződésük, ártanának vele. „A sikán marad a helyén. Nem akarjuk megváltoztatni a pálya génjeit. Utána jön a híres Signes-kanyar, ami talán a leggyorsabb az egész naptárban, majd a Beauset következik. Tudni kell, az előzéshez egyszerűen szükség van kilencven fokos kanyarokra, és a Mistral-egyenes végén egy padlógázas kanyar található, ahol kevés az esély az előzésre. Inkább megtartjuk a pálya DNS-ét, és helyette találtunk más megoldást az előzési lehetőségek javítására.”

Kimi Räikkönen és Nico Hülkenberg a 2019-es Francia Nagydíjon (Fotó: XPB)



A franciák az F1 segítségével már szimulációkat is lefuttattak az új kialakítási lehetőségekről. „Már pár hónapja dolgozunk ezen, és a záró szakaszba léptünk. A FOM-mal és a Libertyvel közösen elvégzett munka után kérvényeztük a módosítást. Sokat segített az olyan szakemberek tapasztalata is, mint Ross Brawn (az F1 sportigazgatója). Remek szimulációs eszközeik vannak, és tulajdonképpen megállapodtunk arról, hogyan tudnánk javítani a show-t. Már közel járunk annak eldöntéséhez, mely verziót véglegesítsük az FIA-val. Most nekik kell megnézniük és igent vagy nemet mondani a változtatásokra. Több javaslatot is tettünk, most várjuk az engedélyüket” – mondta Boullier.

Annak veszélye nem áll fenn, hogy az átépítéssel nem készülnek el a június végi nagydíjig. „Ez négynapos munka lenne. Pontosabban négy éjszakás” – erősítette meg Boullier, hogy nem kerül nagy erőfeszítésükbe az átalakítás.

A szervezők eközben tovább dolgoznak a másik fő probléma, a közlekedési helyzet javításán is. Miközben 2018-ban kilométeres autósor kígyózott a pályára vezető kevés úton, és sokaknak órákig tartott kijutni, 2019-ben új buszjáratok indításával és a parkolók áthelyezésével már előrelépést értek el, 2020-ban pedig tovább bővítik a kijutási lehetőségeket. Számos városból, még a környező országokból is különjáratokat indítanak, ezzel ösztökélve a szurkolókat arra, hogy ne autóval érkezzenek, emellett a parkolók helyzetének teljes újragondolásával is elejét próbálják venni a torlódások kialakulásának.

 

Forrás: Racefans, Autosport, m4sport.hu

 


next 5

A mi világunk

Hírek