Hírek / Sport

F1: Az Alfa Romeóé az év első motorcserés büntetése

2019. április 25. 16:27 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Az Alfa Romeóra vár a 2019-es Forma–1-es szezon első motorcserés büntetése – már az év negyedik hétvégéjén.

 

Bakuban is kísérteni fogja a kínai balszerencséje Antonio Giovinazzit. Az Alfa Romeo versenyzője már a pénteki edzésnapon kénytelen volt kihagyni az egyik tréning nagy részét egy erőforrással kapcsolatos installációs probléma miatt, a szombati időmérő edzés első felvonásában pedig újra a garázsban rekedt, és mért kör nélkül búcsúzott egy újabb műszaki hiba következtében. A második problémát a Ferrari-erőforrás vezérlő elektronikája idézte elő, amely ugyanúgy hibásodott meg, mint két héttel korábban Bahreinben Charles Leclerc autójában. Az akkor a monacói futamgyőzelmébe került.

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke később elismerte, az elektronikájuk első verziója egyszerűen nem volt elég megbízható. Ők és a Haas ki is cserélték azt Sanghajra, ám az Alfa a beépítés problémái miatt (másképpen kell csatlakoztatni a vezetékeket, ami átalakítást igényelt) lemondott a cseréről.

Ennek most duplán fizetik meg az árát. Egyfelől Giovinazzi előző hétvégéjét már tönkretette a régi verzió hibája, másfelől most Bakuban is hátrányos helyzetből fog indulni az olasz, mivel büntetés vár rá. Az Alfa Romeo úgy döntött tudniillik, hogy erre a hétvégére inkább átvált a két másik csapat által is használt megbízhatóbb elektronikára. Kimi Räikkönen esetében mindez nem okoz problémát: neki a mostani a második példánya lesz, így „csak” a büntetés határára kerül. Giovinazzinál viszont Kínában a hiba után már szükség volt egy cserére, és mivel a belső átalakításra nem volt módjuk, második példánynak is egy megbízhatatlan verziót kapott, így most újabb cserére és ezáltal büntetésre kényszerül.

Antonio Giovinazzi (Fotó: MTI/EPA)

 

Központi elektronikából, energiatárolóból és MGU-K-ból egy évben csak két példány használata engedélyezett, az első 3. egység bevetése 10 rajthelyes hátrasorolást von maga után (a további cserék plusz 5 rajthelyet) – ez vár most az Alfa újoncára. Az egyelőre nem tisztázott, hogy a csapat ezt kihasználva cserél-e más egységeket is az olasznál, ám az biztos, hogy ő ezzel 2019 első motorcsere miatt büntetett versenyzője lett.

Első teljes F1-es idénye eddig rémálomszerűen alakul. Miközben Räikkönen a középmezőny legjobbja, Giovinazzi három hétvége után még mindig az első pontjaira vár. Ennek kapcsán főnöke, Frédéric Vasseur azonban a védelmébe vette őt. „Antonio még nem mutathatta meg, mire képes a versenyen, de ez kizárólag a csapat hibája. Voltak technikai hibák, sok pályaidőt veszített, és sosem tudott eléggé összhangba kerülni az autójával ahhoz, hogy mindent kihozzon belőle. De már bizonyította, hogy mennyire gyors, például Ausztráliában a Q1-ben. Türelmesnek kell lenni vele, biztosra veszem, hogy lendületbe jön” – nyilatkozta a csapatfőnök.

 

Hülkenberg megússza a büntetést

Noha hátrasorolást motorcsere miatt eddig csak Giovinazzi kapott idén, a büntetés határán már többen is állnak. A Ferrari és a Haas két versenyzője (Sebastian Vettel, Charles Leclerc, Romain Grosjean, Kevin Magnussen) az elektronika miatt, a Renault-motort használó négy versenyző (Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Lando Norris) pedig a sorozatos MGU-K-problémák miatt került a veszélyzónába.

Közülük Nico Hülkenberg Kínában a csere ellenére újra a kinetikusenergia-visszanyerő rendszer miatt adta föl a versenyt. Számára jó hír, hogy a Renault kijavította a hibát, a két hete használt verzió újra bevethető, így a németre sem újabb csere, sem büntetés nem vár Bakuban. Náluk a fennakadást Sanghajban nem a részegység hibája okozta, a szoftverrel volt gond, amit újrakalibrálással orvosolhat a csapat.

 

Forrás: Motorsport, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek