Hírek / Sport

F1: Az FIA a csapatok üzemanyagát vizsgálja – Verstappen elégedett

2019. november 15. 10:59 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Legfrissebb technikai iránymutatása mellett valamennyi csapattól benzinmintát kért az FIA, hogy tisztázza, mindenki szabályosan használja az erőforrását. A Ferrarit csalással vádló Max Verstappen örül a fejleményeknek.

 

Austin után Interlagosra is kiadott egy szabálytisztázó direktívát a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA). Miközben két hete az üzemanyag-átfolyásra vonatkozó szabályai kapcsán oszlatott el bizonyos kételyeket, ezúttal több csapat újbóli megkeresésére és kérdéseire reagálva az olajégetés került a figyelme középpontjába. Új iránymutatásukban közölték, szabálytalannak tekintenék, ha egy résztvevő bármilyen hűtőrendszerből olajat juttatna a belső égésű motorjába, ezzel növelve annak teljesítményét.

Egyes ellenfelek szerint a Ferrari a Red Bull által pedzegetett átfolyásmérős trükk mellett azzal is extra teljesítményt nyerhet, hogy a riválisaival ellentétben olajat használ a töltőlevegő-hűtőjében, s abból némi párát irányít az égéstérbe.

Az FIA további intézkedése, hogy a Brazil Nagydíj hétvégéjére valamennyi istállótól üzemanyagmintát kért, hogy részletesen megvizsgálja azok összetételét. Ezzel kívánják eloszlatni annak gyanúját, hogy bármely résztvevő trükközéshez folyamodik. Habár a szövetség továbbra sem vádolja semmivel a Ferrarit, nyilvánvaló, hogy az utóbbi hetekben látott szigorúbb hozzáállása a vörösöket trükközéssel gyanúsító ellenfelek folyamatos nyomásgyakorlásának hatása.

Az ellenlábasok most abban bíznak, hogy az egymás után kiadott, a Ferrari lassan összes lehetséges előnyszerzési módját lefedő direktívákkal semmissé tudják tenni a Scuderia egész évben megfigyelhető hatalmas egyenesbeli fölényét.

A vörösöket két hete nyíltan csalással vádló Max Verstappen örömmel látja, hogy a szabályalkotó szerv ennyire komolyan ráállt az ügyre. „Igen, ez jó. Az FIA határozottan ura a helyzetnek, és most már egyértelmű mindenki számára, hogy mi engedélyezett, és mi nem” – jelentette ki a Red Bull versenyzője, aki a múltkori vádja kapcsán már nem kívánt semmit sem mondani. „Általában véve mindig jó, hogy az FIA mindent kézben tart. De a szabályzat nagyon bonyolult, szóval nem a legegyszerűbb mindent egyből lefedni, mivel nagyon sok szabály van.”

 

Max Verstappen (Fotó: XPB)



Miközben a Ferrari továbbra is célkeresztben, a csapat tagjai állítják, austini visszaesésüknek semmi köze nincs a motorhoz és a szabályok pontosításához. „Nem veszítettünk semennyi teljesítményt a motorunkkal” – tette egyértelművé Sebastian Vettel. „Kicsit nagyobb leszorítóerőt választottunk, mint sokan mások. Az időmérős összevetés eléggé egyértelmű volt. Nyertünk egy kis időt az egyenesekben, de nem annyit, amennyit szoktunk, közben pedig nem veszítettünk annyi időt a kanyarokban, mint szoktunk. Ez a kettő mindig kéz a kézben jár egymással” – ismételte meg Mattia Binotto csapatfőnök érvelését az egyenesbeli relatíve lassulásuk kapcsán.

Hogy a Ferrari nem bizonyult annyira ütőképesnek Austinban, mint a nyári szünet óta rendezett többi versenyen, annak Vettel szerint több oka van, de egyik sem a motorjukkal kapcsolatos. „Charles-nak nem volt meg az a tempója, amit megszoktunk, de tudom, hogy nem ez volt az oka. Más dolgok jelentették a különbséget, és még vizsgáljuk ezeket. De voltak korábban is versenyek idén, amelyeken nem voltunk versenyképesek, szóval nem a mostani volt az egyetlen. Még össze kell raknunk, hogy pontosan mi történt, és biztosítanunk kell, hogy ne történjen meg újra, jövőre pedig rendezzük ezeket a kérdéseket.”

Vettel hangsúlyozta, nemcsak a motorjuk fejlődése a gyorsaságuk titka. „A motorunk jó teljesítménye mellett az autónk is nagyon hatékony, ha a Mercedeséhez vagy a Red Bulléhoz hasonlítjuk. Nekik több leszorítóerejük van, de talán ezt nagyobb légellenállással érik el. Mindig lehet vitatkozni azon, melyik a jobb csomag, de szerintem jó jel a mostani, mivel ha tényleg a miénk a legerősebb motor, az a csapatunkat és a motorrészlegünket dicséri.”

 

 

Forrás: F1, Autosport, Motorsport-Magazin, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek