Hírek / Sport

F1: Az FIA nem engedi megfúrni a mercedeseseknek a 2020-as gumitervet

2019. szeptember 26. 13:17 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Miközben év elején még a csapatok egy része a gumik azonnali módosítása mellett lobbizott, egyesek most már a 2020-as változás útját állnák. Két csapat is akadékoskodott – az FIA-nak kellett közbelépnie.

 

Az unalmas Francia Nagydíj óta kevés panasz volt az F1-es versenyek minőségére, azt megelőzően viszont hétvégéről hétvégére ez volt az egyik slágertéma. A Mercedes év eleji nyomasztó fölényét több rivális is a gumik idei változásával magyarázta: 2018-hoz képest a Pirelli vékonyított az abroncsok futófelületén, keverékeinek működési hőtartománya pedig magasabbra szökött. A Red Bull és a Ferrari pár másik csapathoz hasonlóan emiatt indítványozta, hogy még a mostani szezonban térjenek vissza a múlt évi gumikra, ám miután a 10-ből kevesebb mint 7 istálló értett egyet ezzel, a váltásra nem került sor.

Azóta már többen is kiismerték a gumikat, a Red Bull versenyeket is nyert jobb gumikezeléssel, és a kritizálók is elnémultak. A csapatok ugyanakkor arra kérték a Pirellit, hogy 2020-ra vonja le az idei év tanulságait, és szélesebb sávban működő, könnyebben kezelhető, a hőre kevésbé érzékeny gumikat gyártson. Az olaszok már tulajdonképpen a tesztprogramjuk végéhez értek. Esteban Oconnal a volánnál a Mercedes közreműködésével a Szingapúrt megelőző héten 213 kört pakoltak az új 2020-ra szánt papucsokba Franciaországban, így azt gondolhatnánk,  véglegesítették a jövő évi keverékeket. Csakhogy a csapatok közben újra bekavartak.

A Pirelli a pontos iránymutatás nélkül kezdte el a jövő évi abroncsok fejlesztését, és mivel időközben változtak az elvárások, indítványozta, hogy adjanak neki plusz tesztlehetőségeket, mivel a kisebb hőérzékenység eléréséhez a gumik szerkezetén is változtatniuk kell, és az tesztek nélkül nem megy. „Június végén kérték, hogy tegyük nagyobbá a működési tartományt. Akkor a 2020-as gumink fejlesztése már az utolsó fázisában járt. Utána már csak a szeptemberi záró tesztet terveztük a Mercedesszel. Azon most kipróbáltunk egy prototípust, és azt mondtuk, hogy szeretnénk teljesíteni a kérést, de ehhez túl kevés lesz a tesztünk, ha belenyúlunk a gumik szerkezetébe is” – magyarázta az Auto Motor und Sportnak Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója.

A gyártó további két tesztnapot kért, mivel egy, a Paul Ricard-tól eltérő karakterű pályán is szeretné próbára tenni abroncsait. „A francia pályán a hármas és négyes keverékre van szükség, mivel a gumiterhelés szempontjából ez a pálya a skála közepén helyezkedik el. Mi akartunk egy másik viszonyítási pontot is, ahol maximális terhelést kapnak a gumik, és ahol az egyes és kettes keverékre van szükség. Ezért javasoltuk, hogy októberben legyen egy teszt Barcelonában is, hogy véglegesíteni tudjuk a gumik konstrukcióját a hónap végéig” – mondta Isola.

Mario Isola (Fotó: XPB)


A Stratégiai Csoport legutóbbi genfi ülésén két istálló, a Williams és a Racing Point megfúrta ezt a tervet, mindketten biztonsági indokokra és az idő rövidségére hivatkozva: a gumik változtatásához az autók futóművének kialakításában is alkalmazkodni kell, és vannak, akik ezen a téren már túl messzire jutottak a fejlesztésben ahhoz, hogy most mindent újrakezdjenek. Egyese ellenfelek eközben azt is fölvetették, nem véletlen, hogy két Mercedes-motort használó istálló állt keresztbe előttük. Szerintük a csillagos márka egyszerűen nem akar nagy változást gumifronton, mert a jelenlegi helyzet neki kedvez leginkább. Ezt persze ők határozottan tagadták, és már jelezték is, számukra nem gond, ha változtatni kell, ha a sportág érdekeit ez szolgálja, ők rábólintanak.

A gumik 2020-as módosításához a csapatok 70%-ának igen szavazata is elég, a plusz tesztnapokra viszont mind a tíz résztvevőnek az áldását kellett volna adnia a szabályok értelmében. Mivel ez nem volt meg, az FIA-nak kellett közbeavatkoznia. A szövetség megteheti, hogy biztonsági indokokra hivatkozva önhatalmúlag döntsön a tesztnapok számáról, ám ők ehelyett most csak egyszerűen közölték, hogy itt is elegendőnek ítélik, ha a csapatok 70%-a az extra teszt mellett van. A két istálló ellenállása tehát e téren is kevésnek bizonyult.

E döntés értelmében a kétnapos extra gyakorlásra október 6-án és 7-én kerítenek sort Barcelonában, ahol a három élcsapat, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull próbálhatná ki az új gumiverziót, hogy aztán később az austini hétvége szabadedzésein a többiek is lehetőséget kapjanak a tesztelésre. Eredetileg e két napot egyébként a Forma–2-esek jövő évi 18 colos abroncsának tesztjére szánta a Pirelli.

Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a Racing Pointnak nem tetszett, hogy az FIA ily módon kerülte ki az ellenállásukat, és még annak lehetőségét is fölvetette, hogy jogi útra tereli az ügyet. Jean Todt FIA-elnököt viszont mindez két okból is hidegen hagyta: egyrészt ők továbbra is előhúzhatják a biztonsági kártyát, másfelől figyelmeztetett arra, hogy egy pereskedés akár évekig is elhúzódhatna, és a teszteket addig már rég lebonyolítanák.

 

Forrás: Auto Motor und Sport, Autospor, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek