Hírek / Sport

F1: Beszólt az FIA elnökének a fölháborodott szerelő

2020. január 28. 15:07 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Jean Todt szerint nincs joguk az F1-ben dolgozóknak a növekvő futamszám és a vele járó egyre nagyobb terhelés miatt panaszkodni – ezt nem minden résztvevő gondolja ugyanígy.

 

Sosem rendeztek még 22 versenyből álló bajnokságot az idén 70 éves Formula 1-ben, 2020 ilyen szempontból mérföldkő a sportág történetében. Miközben azonban a valaha volt leghosszabb szezonjára készül a mezőny, máris szó van arról, hogy a következő években még tovább emelkedhet a versenyek száma – egy 2021-es szabálymódosításnak köszönhetően akár egészen 25-ig.

Sok csapat és versenyző panaszkodott már ennek kapcsán, megállapítva, már a 20-21 nagydíj is több, mint amire szükség van, s a régi 16-18 versenyes naptárat tartanák ideálisnak, már csak a száguldó cirkuszban legtöbbet dolgozó szerelők miatt is. Az FIA elnöke, Jean Todt erre reagálva jelentette ki a közelmúltban, a világ súlyosabb problémáinak ismeretében az F1 tagjainak nincs okuk a panaszra, mivel sokat keresnek és azt csinálhatják, amit szeretnek.

„Elég messze vagyunk még attól, hogy huszonöt versenyünk legyen, és pillanatnyilag a huszonkettőre kell összpontosítanunk. De hogy ez mit jelent, arról nekem talán eltérő a véleményem. Én magam is igazán szerencsésnek érzem magam, hogy egy olyan világban élhetek, ahol azt csinálhatom, amit szeretek. Kiváltságosok vagyunk. Mindenki kiváltságos az F1-ben. Természetesen vannak kötelezettségek. Amikor a Ferrari csapatfőnöke voltam, én napi tizennyolc órát dolgoztam, minden nap, hét vagy legalább hat napon át hétről hétre. Azért, mert ez volt a szenvedélyem, mert akartam az eredményt. Természetesen ott a család, de ha szerető családod van, meg fogja érteni. És amúgy sem csinálod ezt egész életedben” – érvelt a francia.

Jean Todt (Fotó: XPB)



Volt, akinél e gondolatmenet kiverte a biztosítékot. A brazil UOL Esporténak a Haas egyik szerelője, Robert Dob nyilatkozott, és keményen kritizálta az FIA elnökét. „Leegyszerűsítve azt mondta: örüljünk, hogy nem láthatjuk a gyerekeinket… Ez felháborító” – mondta az amerikai csapat alkalmazottja. „És mindezt egy olyan személy mondja, aki pénteken érkezik meg a versenyekre, és vasárnap már utazik is el. Ő nem tölt annyi időt a pályán, mint mi. Közülünk sokan már évek óta csinálják ezt, és nem olyan egyszerű más munkát találni.”

Egy F1-en kívüli kollégája, a Ford WRC-s ralicsapatában dolgozó Gerard Quinn egyetértett. „Ezek egy olyan személy szavai, aki megteheti, hogy magánrepülővel utazgasson, amit egy cég fizet neki. Ha a mi családjaink nem támogatnának bennünket, a motorsport teljesen másmilyen lenne. Az FIA-nak ezt meg kell értenie” – fogalmazott a szerelő.

Fotó: XPB



Az F1 és az FIA egyébként nem siklik át a futamszám növelésével járó probléma fölött, és keresi annak lehetőségeit, hogyan enyhíthetné a csapatok dolgozóira nehezedő terheket. 2021-től emiatt szeretnék bevezetni a négy helyett háromnapos nagydíjhétvégéket. A csütörtököt, ami jelenleg a sajtótájékoztatók és a gépátvétel napja, teljesen törölnék a programból, és az eseményeit belesűrítenék a péntek délelőttbe. Az első két szabadedzést eközben péntek délutánra tennék, talán meg is kurtítanák, miközben az úgynevezett kijárási tilalmat, ami a szerelők túlórázását gátolja, kiterjesztenék.

Az olasz Motorsport szerint a háromnapos hétvégékről tulajdonképpen már megszületett az egyezség, ám a program átütemezésének részleteiről még folynak az egyeztetések. A rövidítéssel együtt járna, hogy a kísérősorozatok, a Formula 2 és a Formula 3 kevesebb pályaidőt kapna pénteken. Az F1 szempontjából eközben az új menetrend évi 20-szal több szabadnapot biztosítana, igaz, a több futam ettől még így is több utazást jelentene.

 

Forrás: Motorsport, Speedweek, UOL, m4sport.hu

 


next 5

A mi világunk

Hírek