2019. április 12. 13:11 Sport | Szerző: Dudás Róbert
Volt válasza a Mercedesnek Kínában: Valtteri Bottas minimális előnnyel utasította maga mögé Sebastian Vettelt a délutáni edzésen, miközben Charles Leclerc-nek műszaki gondok miatt kellett lemondani a versenyszimulációjáról.
Toto Wolff két edzés között tett nyilatkozatát idézve a Ferrari jól „ráijesztett” a Mercedesre a Kínai Nagydíj első szabadedzésén. Sebastian Vettel leggyorsabb körét látva az ellenfél újra a vörös autók egyenesben mutatott tempóját emlegette, melyet még most sem tudnak igazán hová tenni. Tekintve, hogy a délelőttöt eltérő gumitípuson (és talán eltérő programon) teljesítették, még korai lett volna kijelenteni, hogy újra vörös fölény fenyeget – a második edzéstől azt várhattuk, hogy tisztábbá teszi a képet.
A második edzés lendületesebben indult az elsőnél. Többek között az első másfél órát motorinstallációs probléma miatt kihagyó Antonio Giovinazzi is a pályára hajtott már a lámpa zöldre váltásakor, és mire letelt a húsz perc, amennyit délelőtt az első időkre kellett válni, egy kivétellel már a mezőny összes tagjának neve mellett állt időeredmény.
A peches kivétel Danyiil Kvjat volt. Toro Rossója az emelőn állt a garázsban, miután csapatának 2elővigyázatosságból” motorcserét kellett végrehajtania nála. A Hondának ez az első esete idén, hogy gond adódott erőforrásával.
Miközben a faenzaiak a garázsban dolgoztak, a többiek szorgosan gyűjtötték a kilométereket. Sebastian Vettel és Charles Leclerc megosztott programmal indított: előbbi autójára a kemény, utóbbiéra a közepes gumik kerültek föl. A monacói fél másodperccel jobb időt futott, és ezzel a korai szakasz leggyorsabbja volt.
Megosztotta a gumitaktikát a Mercedes is, náluk Valtteri Bottasnak jutott a kemény, Lewis Hamiltonnak a lágy keverék. Az ő délutánjuk viszont problémásan indult: mindketten sokat csúszkáltak. Előbb Hamilton pördült meg a 3-as kanyarban, aztán Bottas is. Furcsa volt, hogy a brit egészen egészen lassú tempóval haladt, és még csak rá sem lépett a gázra, amikor kitört a W10-es hátulja. Alighanem a gumihőmérséklet tréfálta meg őket, ám Hamilton később is letért egyszer az ívről és a pályáról a hosszú egyenes végén lévő hajtűkanyarban, és Bottas is elhagyta a pályát a hajtűben is.
Lewis Hamilton megpördülése (Fotó: Formula1/Twitter)
Valtteri Bottas megcsúszása (Fotó: Formula1/Twitter)
Az első félóra leteltével ennek ellenére Hamiltoné volt a legjobb idő. 1:34,226 másodperces köre 45 ezreddel volt erősebb Leclerc azonos gumin futott körénél. Mögéjük harmadiknak a szintén lágy gumin futó Max Verstappen zárkózott föl 0,3-es hátránnyal, őt Bottas és a már fél másodpercen kívül lévő Vettel követte.
Pierre Gasly ezúttal ugyanolyan gumitípuson ment, mint Verstappen, mégis 9 tizeddel gyengébb körrel kezdett, és Nico Hülkenberg be is furakodott elé a 6. helyre. A legjobb tízben ekkor Carlos Sainz, Daniel Ricciardo és Alexander Albon neve szerepelt még.
A második menetekre már lágy gumin tértek vissza a nagyágyúk. Vettel három lila szektorral 1:33,357 másodpercre javított és az élre állt. Leclerc első körét a forgalom tette tönkre, a középső szektorban vissza is vett. Második nekifutásra pedig nem sikerült tiszta kört teljesítenie, így 0,8 másodperccel elmaradt csapattársától. Hátránya nagy részét az utolsó szektorban szedte össze, hibája pedig a helyezésében is visszaköszönt, hiszen nem sokkal később egészen a 7. helyig csúszott hátra.
Vettel javítása ellenére Ferrari-uralomról már nem lehetett beszélni délután, köszönhetően a bajnoki éllovas Bottasnak, aki a középső szektorban sikeresen hozott vissza annyi időt, hogy 27 ezreddel megelőzze az első és harmadik szakaszon egyébként gyorsabb Vettelt. A péntek legjobb ideje ezzel 1:33,330 lett.
Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)
Hogy színes legyen a sor, a harmadik helyre Max Verstappen lépett föl a Red Bull-lal. A holland kicsivel később futotta a körét riválisainál, ám 0,221 másodperces lemaradásához hozzá kell tenni, hogy az utolsó kanyarban éppen csak megfogta autója kitörő hátulját, ami némi időveszteséget jelenthetett. „Szép driftelés volt” – mondta elégedetten a csapatrádióba...
Leclerc-hez hasonlóan Hamilton is tekintélyes hátrányt halmozott föl: 0,7 másodperccel gyengébb körével csak a 4. helyre sorolt be. Első körén csak 0,2 másodpercet talált a közepes gumis legjobbjához képest, utána pedig már nem javított, mivel áthajtott egy törmeléken, és csapata a boxba hívta ellenőrzésre.
Ez a törmelék egy Haasról származott. Romain Grosjean autójáról már korábban váltak le darabok az egyik kerékvetőn, a gyorskörén pedig az első szárnyának jobb oldala ficcent le, miután a nyújtott első kanyarba érve a légterelő odaverődött a hepehupás aszfalthoz. Nem az első ilyen eset volt ez a Haasnál, Günther Steiner csapatfőnök el is ismerte, aggódnak a meghibásodás miatt, és ki fogják vizsgálni azt.
Romain Grosjean szárnysérülése (Fotó: Formula1/Twitter)
Az időmérős menetek során a középmezőnyben két versenyző villant meg: Carlos Sainz és Nico Hülkenberg. A német 1:34,096 másodperces körével az 5. pozícióba sorolt be, 45 ezreddel megelőzve a már McLarent kormányzó excsapattársát. Előkelő helyezésük Leclerc gyenge körének köszönhető, és annak, hogy Pierre Gasly továbbra sem találja a ritmust a Red Bull-lal. A francia 0,9 másodperccel elmaradt Verstappentől, és még a másik McLaren és Renault, Lando Norris és Daniel Ricciardo is elé furakodott.
Kimi Räikkönen egy tizeddel szorult ki a legjobb tízből az Alfa Romeóval, csapattársa, Antonio Giovinazzi pedig a köridőkkel ugyan nem villogott, mindenkinél szorgosabban rótta a köröket a délelőtti semmittevés után.
Az edzés feléhez érve egyébként teljessé vált a mezőny: Danyiil Kvjat a motorcseréje után először hagyhatta el a garázst, és megkezdte a versenyfutást a stopperórával.
Danyiil Kvjat (Fotó: Toro Rosso)
A tréning második felében kezdetét vette a hosszabb távú száguldás: a megtankolt autókkal a versenyteljesítmény felmérésére tolódott a hangsúly. A Ferrari edzése egyfajta fordulatot vett ekkor. Vettelnek még csak annyi volt a problémája, hogy az egyik Racing Point sokáig föltartotta (később egyébként a Red Bullt, a Mercedest és az Alfa Romeót is). „Felőlem csinálhat, amit akar, csak nem értem, miért versenyeznek keményebben pénteken, mint vasárnap” – panaszkodott a négyszeres bajnok.
Csapattársának ennél komolyabb gondja adódott: ki kellett szállnia a Ferrariból. A csapat a hűtőrendszer ellenőrzésével indokolta a kényszerszünetet, mely miatt még a monacói ülését is kiszerelték az autóból. „Nincs miért aggódni, alapos ellenőrzéseket végzünk a hűtő rendszeren, elővigyázatosságból, hogy elkerüljünk minden lehetséges károsodást” – közölték a vörösök. Efféle problémák miatt már a téli teszteken is veszítettek pályaidőt, most a versenyre való felkészülésük szenvedett kárt miatta.
A gumik kiértékelésének feladata ezzel kizárólag Vettelre maradt, aki a Mercedesekhez hasonlóan előbb egy hosszú első menetet teljesített a lágy gípuson, majd a keményre váltott. Utóbbi keverék kulcsfontosságúvá válhat a vasárnapi versenyen az első gumikat igencsak gyilkoló pályán.
Az 1000. verseny pénteki edzésnapja tehát egy Ferrari- és egy Mercedes-elsőséget hozott, a két csapat között minimális különbséggel. A délutáni eredmények alapján nem egyértelmű, hogy megalapozott volt-e Toto Wolffék aggálya a Ferrari végsebességét illetően, a maranellóiak viszont maguk is aggódhatnak, hiszen bahreini elveszített győzelmük és pénteki központielektronika-cseréjük után újabb műszaki gondokkal szembesültek.
Vajon mit hoz a folytatás? A harmadik szabadedzést szombaton 5 órakor rendezik, aztán már az időmérő edzés következik 8 órától.
Kínai Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:33,330 | 37 | |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:33,357 | +0,027 | 33 |
3. | Max Verstappen | Red Bull-Honda | 1:33,551 | +0,221 | 29 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:34,037 | +0,707 | 32 |
5. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:34,096 | +0,766 | 31 |
6. | Carlos Sainz | McLaren-Renault | 1:34,141 | +0,811 | 36 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:34,158 | +0,828 | 13 |
8. | Lando Norris | McLaren-Renault | 1:34,296 | +0,966 | 38 |
9. | Daniel Ricciardo | Renault | 1:34,336 | +1,006 | 32 |
10. | Pierre Gasly | Red Bull-Honda | 1:34,455 | +1,125 | 32 |
11. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | 1:34,551 | +1,221 | 33 |
12. | Alexander Albon | Toro Rosso-Honda | 1:34,634 | +1,304 | 37 |
13. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Honda | 1:34,694 | +1,364 | 20 |
14. | Lance Stroll | Racing Point-Mercedes | 1:34,779 | +1,449 | 37 |
15. | Sergio Pérez | Racing Point-Mercedes | 1:34,784 | +1,454 | 35 |
16. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:34,788 | +1,458 | 34 |
17. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:35,704 | +2,374 | 32 |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | 1:35,914 | +2,584 | 40 |
19. | Robert Kubica | Williams-Mercedes | 1:36,121 | +2,791 | 38 |
20. | George Russell | Williams-Mercedes | 1:36,229 | +2,899 | 35 |
Forrás: Boxutca, m4sport.hu