Hírek / Sport

F1: Brazil Nagydíj 1. és 2. szabadedzés

2019. november 16. 07:55 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Autótöréssel kezdett pénteken a Red Bulltól friss szerződést kapó Alexander Albon Interlagosban, ám csapata védelmébe vette őt, döntésük helyességéről pedig meg vannak győződve.

 

„Nyolc perc múlva föltehetjük a slickeket” – hangzott a Red Bull üzenete a Brazil Nagydíj első szabadedzésén Alexander Albonnak, miután a tréning legjobb köridejét hozó etapjáról visszatért a boxba. Akkor még köztes esőgumit használt a nedves pályán. Aztán eljött az utolsó öt perc, és több riválissal együtt nekivágott a lágygumis körének. A célegyenesre vezető szakasz viszont kifogott rajta, autója megcsúszott, és a gumifalba csapódott. Az eltört első szárnya és jobb első felfüggesztése kissé túl nagy árnak tűnt egy lényegtelennek tűnő utolsó próbálkozásért.

 

Alexander Albon (Fotó: XPB)

 

Az éppen Interlagos előtt új szerződést kapó thaiföldi újoncot főnöke, Christian Horner azonban fölmentette a felelősség alól. „Jól indult Alex számára, először versenyez Brazíliában, először volt a pályán, és a leggyorsabb kört teljesítette a közte esőgumin. Aztán a pálya száradni kezdett, és úgy tíz autó ment ki slick gumin. Max a kettes kanyarban kicsúszott, Alex pedig sajnos a hideg fékek miatt blokkolt az utolsó kanyarban, és keletkezett némi kár. Elég drága edzés volt… És a szerelők ebédszünetének is annyi volt, mert rendbe kellett hozni az autót” – nyilatkozta a brit csapatfőnök.

„Szerintem a mait nem írhatjuk Alex számlájára. Talán kicsit túl optimista volt a részünkről kiküldeni őt egy még nedves középső szektorú pályára. És Maxnak is volt egy forró pillanata az első és második kanyarban, valamint más autók is kicsúsztak. Nem hinném, hogy a balesetért hibáztathatnánk Alexet. Kevés balesete volt idén, és szerencsére főleg péntekeken, szombat délelőttökön történtek, miközben az időmérőn és a versenyen jól teljesített” – vette védelmébe újoncukat.

Alexander Albon (Fotó: XPB)


Albon megerősítette, a hideg fékek fogtak ki rajta. „Egyszerűen hideg volt a pálya. Csak mész lábujjhegyen. Szükség van a fékhőmérsékletre, és pontosan ez is történt velem: a fékre léptem, és nem működött. Visszatekintve azt mondanám magamnak, hogy keményebben kellett volna nyomnom. De az ilyesmit nem könnyen mondja magának az ember. Ez van. A pálya legrosszabb részén történt.”

A délutánja már valamivel jobban alakult, igaz, a legjobb köre csak a 9. helyre volt elegendő, mivel nem tudta kihasználni a lágy gumik tempóját. „Rendben volt a délután. Nem jött össze az igazán tiszta kör. A lágyabb gumit egyből kockásra fékeztem. És ezzel ennyi is volt. Meg fogjuk vizsgálni a dolgokat, és holnap már többet fogunk tudni” – értékelt.

Az első F1-es idényét futó Albontól talán még nem is lehet elvárni, hogy folyamatosan a maximumot hozza, ám Horner szerint így is elég érv szólt a 2020-as szerződése mellett. „Meg kellett vizsgálnunk, hogy a nálunk töltött időben hogyan teljesített, hogy mennyi pontot szerzett, hogy milyen versenyeket futott, hogy milyen volt a csatákban. Minden téren túlteljesítette az elvárásainkat. Mégpedig olyan pályákon, amelyeknek a többsége új számára. Láttuk ezt a fejlődést nála. A technikai visszajelzései kiválóak. A munkamorálja is nagyon lenyűgöző. Ezekből logikusan következett, hogy őt tartjuk meg Max mellett a következő évre” – indokolta meg döntésüket a Red Bull csapatfőnöke.

Hozzátette, képesnek tartja Albont arra, hogy a pénteken nála 0,9 másodperccel gyorsabb Max Verstappennel is szoros házon belüli csatát vívjon. „Szerintem nagyon közel kerülhet hozzá. És szeretnénk is, hogy megszorongassa Maxot, mert így hozhat ki belőle még többet. Szerintem ebből 2020-ban egy nagyon erős versenyzőfelállás válhat” – bizakodott.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Az elsőhöz kísértetiesen hasonlóan ért véget a második interlagosi szabadedzés: piros zászlós fázis alatt, amit egy RedBull-versenyző, utolsó kanyarban bekövetkező kicsúszása váltott ki. Az eredmény viszont elért a délelőttitől; most a Ferrari volt a leggyorsabb Sebastian Vettel vezetésével. A németet Charles Leclerc követte, míg az első hármat Max Verstappen tette teljessé.

Délután már barátságosabb körülmények fogadták a mezőnyt Interlagosban, ahol az első szabadedzést még vizes pályán rendezték. Akkor csak az utolsó percekben kerültek elő a száraz gumik, használóik pedig meglehetősen bizonytalanul haladtak a pályán. Most viszont, bár tökéletesnek még nem volt nevezhető a pálya állapota, már mindenki a száraz pályás abroncsokkal kezdett, és jóval magabiztosabban rótta a köröket.

Hibákat persze így is láthattunk: Robert Kubica például (aki most ülhetett vissza Williamsébe, az első edzésen ugyanis Nicholas Latifi vezette azt) alaposan összetörte autóját a hármas kanyarnál. Mivel a lengyel első etapja során csúszott ki, neve mellé mindössze két kör került, mért időt pedig nem tudott autózni.

Robert Kubica (Fotó: XPB)


Sokkal stabilabban és eredményesebben kezdtek a Ferrari versenyzői, akik hamar a lista élére álltak. Először Vettelé volt a leggyorsabb kör, majd Leclerc vette át a vezetést, mielőtt ismét Vettel futotta meg az addigi legjobbat.

A vörösöket Verstappen követte, kinek lemaradása mindössze 134 ezred volt, középső szektora pedig a leggyorsabb volt a mezőnyben – az utolsó szakaszon viszont veszítette egy tizedet a ferrarisokkal szemben. A holland után a két Mercedes-versenyző jött: Valtteri Bottas lemaradása 156 ezred volt, a már bajnok Lewis Hamiltoné pedig 223.

Max Verstappen (Fotó: XPB)


A brit köre csak nehezen akart összejönni, első kísérletét ugyanis meg kellett szakítania, miután mélyen fékezett az első kanyarnál, második próbálkozásakor pedig ki kellett kerülnie Pierre Gasly autóját.

A nap legkellemesebb meglepetését Kevin Magnussen szállította, aki hatodik lett az idén gyengélkedő, hűvösebb körülmények között viszont általában jobban működő Haasszal, vagyis a középmezőny legjobbjait is megelőzte. Sőt, a Red Bull-os Alexander Albonnál is gyorsabb tudott lenni, aki csak kilencedik volt, miután nem sikerült jelentősen javulnia a lágyabb abroncsokon.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Az először Kubica balesetekor lengő piros zászló az edzés utolsó perceiben is előkerült, miután Danyiil Kvjat a pálya utolsó szakaszán, feltehetően egy motorhiba miatt elveszítette uralmát autója felett, ami a gumifalnak ütközött. Az edzés tehát hasonlóan ért véget, mint az első: egy Red Bull-védenc kicsúszása miatt előkerülő piros zászlós fázis során (mivel kevesebb, mint 5 perc volt hátra, a száguldás már nem indult újra).

Ami a folytatást illeti, a Brazil Nagydíj programja a szombati, utolsó szabadedzéssel folytatódik, majd magyar idő szerint este 07 órakkor az időmérő edzéssel.

 

Forrás: Sky Sports, Autosport, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek