Hírek / Sport

F1: Csak akkor első, amikor kell: Hamiltoné a francia pole!

2019. június 22. 19:32 Sport | Szerző: Dudás Róbert

A szabadedzések után a Q1-ben és a Q2-ben is ráült az első helyre Valtteri Bottas, ám a Q3-ban újra összezuhant csapattársa tempójától. A Mercedes Charles Leclerc előtt bérelte ki az első sort, Sebastian Vettel pocsék időmérőn lett csak 7., miután kikapott a remeklő McLarenektől.

Életben tartani a gumikat az 55 fok fölötti aszfalton, lehetőleg az utolsó szektorban is. Erről szólt az időmérő edzésig a Francia Nagydíj, és e hadművelet – szokás szerint – a Mercedesnek ment a legjobban. Mindhárom szabadedzést uralták, még úgy is, hogy a Ferrari péntek óta javulva szombat délben az első és a második szektorban is tartani tudta velük a lépést. Charles Leclerc-ék bő 4 tizedes lemaradása az utolsó pályaszakasz hat kanyarjának volt köszönhető, így a vörösöknek itt kellett volna kitalálniuk valamit ahhoz, hogy bármi zavart is tudjanak kelteni az élen. A Red Bullnak meg azt kellett kitalálni, hogyan zavarhatja meg az utolsó tréningen elérhetetlennek bizonyuló olaszokat.

A pole-ért folyó küzdelem mégsem tűnt egyértelműnek, hiszen a péntek délutánt követően a szombat is Valtteri Bottas előnyével indult, igaz, Lewis Hamilton hátránya csak hajszálnyi, 5 század volt. „Ha megnézzük az eddigi versenyeket, Valtteri volt a gyorsabb, átlagban jobb volt. És ezen a hétvégén is. Ennek ellenére Lewisra fogadnék most” – mondta előzetesen a Mercedes házi csatájáról Nico Rosberg.

Az alsóházban a McLaren és a Renault csatája ígért izgalmakat, továbbá az, hogy a legjobb tíz közé be-bekacsintó Alfa Romao tudja-e tartani a formáját, és képes lesz-e fordítani az utóbbi három hétvége gyengélkedése után.

A Williams ezúttal sem számított esélyesnek a Q2-be jutásra, ám George Russell miatt azért kellett kicsit aggódniuk. A szabadedzésen motorgondjai voltak, csak négy kört teljesített, és szerelői a szünetben kicserélték az energiatárolóját és központi elektronikáját. Összesen 15 rajthelyes büntetést kapott érte, ám a kvalifikáción való részvételének még így is volt tétje: büntetése ellenére maradt esélye megőrizni a 2019-es szombati veretlenségét Robert Kubicával szemben. Danyiil Kvjat ezzel szemben tét nélkül várta az egy órát: motorcseréje miatt neki az FIA már pénteken garantálta az utolsó rajtkockát.

George Russell (Fotó: XPB)

 

Q1: Vizsgálatok, és egy búcsúzó francia

Meleg pályán egy meleg helyzettel rajtolt el a Q1-es felvonás. Kimi Raikkönen már gyorskörön terelte az Alfa Romeót, amikor az egyik tempós jobbosba érve a csúcsponton egy lassú Renault-val találta magát szembe. Pánikreakcióként félrerántotta a kormányt, s a koszos bukótérbe menekült. A „tettes” Daniel Ricciardo ellen az FIA vizsgálatot indított, ahogy Räikkönen pályára történő visszatérése ügyében is, mivel Romain Grosjean érkezett a finn mögött.

Az élmezőnyben nem indult rosszul az edzés: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton és Charles Leclerc triója az első lágygumis körök után 1 tizeden belül volt egymáshoz. Első helyen a finn jutott tovább 1:30,550 másodperces körével, 59 ezredet adva csapattársának, 97 ezredet a monacói ferrarisnak.

Egyedül Sebastian Vettel maradt le tőlük, nem is kevéssel, fél másodperccel. Ez épp elég volt ahhoz, hogy a németet a csúcsformát mutató, a Red Bullokat kóstolgató McLarenek, majd a hajrában a két Renault, Sergio Pérez és Kimi Räikkönen is megelőzte, a 10. helyre szorítva őt.

A kieső helyek elől a Racing Point, a Haas és a Toro Rosso versenyzői próbáltak menekülni – nem sikerült mindegyiküknek. A 16. helyen a tét nélkül köröző Danyiil Kvjat zárt, rajta kívül a hazai pályán korán búcsúzó Romain Grosjean, a sorozatban 12. alkalommal is a Q1-ben kiszálló Lance Stroll, a csapattársát zsinórban 8. alkalommal is legyőző George Russel, valamint a tőle majd’ fél másodperccel elmaradó Robert Kubica is átöltözhetett.

Nem remekeltek a Red Bullok, Pierre Gasly csak a 11. helyen ment tovább, míg Max Verstappen 0,2 másodperccel kerülte el a búcsút a 14. helyen.

Romain Grosjean és a visszatérő Kimi Räikkönen (Fotó: Formula1/Twitter)

 

Q2: Csak Hülkenbergnek nem sikerült a sárga gumin

Forróság és olvadozó gumik – az élmezőnyben borítékolható volt, hogy tűzként kerülni fogják a lágy keveréket, az viszont már kisebb meglepetés volt, hogy a McLaren ilyen szempontból az élmezőnybe sorolta magát. Két versenyzőjük a Mercedes és a Ferrari duójához, valamint Max Verstappenhez hasonlóan volt olyan magabiztos, hogy a közepes gumin hajtson ki a pályáról. És ráadásként még gyorsak is voltak rajta!

Az első menetek után Sainz a 6. pozícióban állt, megelőzve a lágyon futó többieket. Ezt látva a Renault is felbuzdult, és a piros gumin 1:30,686-os kört futó Nico Hülkenberget a közepesen küldte ki javítani; akárcsak a körével kiváró Ricciardót. Az ausztrál sikeresen teljesítette a küldetést, német csapattársa viszont elbukott: a hajrában a lágyon javító két Alfa Romeo és Pierre Gasly is megtréfálta az utolsó körének közepén kicsúszó, s ezzel nem javító renault-st.

Az igazi meglepetést a McLaren szolgáltatta azzal, hogy Norris az 5., Sainz a 7. idővel, Red Bullokat megelőzve ment tovább a Q3-be a közepes gumin.

Lando Norris (Fotó: XPB)

 

Az élen ezúttal is Bottas állt, aki 83 ezreddel előzte meg Hamiltont. Közéjük így is befért a második helyre Vettel, aki Leclerc-rel együtt a hajrában futott egy második gyorskört is a közepes gumin. A két ferraris között az utolsó kör előtt volt egy kis félreértés: Leclerc megkérte csapatát, hogy szóljon Vettelnek, ne tartsa őt föl, mert nem fog fölérni a körére. Fölért. A német 69 ezredes lemaradása talán jól mutatott, ám a pálya javulása árnyalta azt. Amikor azonos időben futották körüket, fél másodperc körüli volt a lemaradásuk a Mercedesszel szemben.

Verstappen Norris mögött a 6. helyen, egy pályaszélesítés miatt törölt körrel ment tovább, Gasly csak 10.-ként, a lágy gumin. Antonio Giovinazzi harmadszor győzte le idén Kimi Räikkönent, és a Q3-ba juttatta az Alfát. Búcsúzott Alexander Albon, Kimi Räikkönen, Nico Hülkenberg, Sergio Pérez és Kevin Magnussen.

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)

 

Q3: Hamiltoné és a McLarené a csattanó

A mindent eldöntő felvonásban az addig uralkodó Bottas elszenvedte az első csapást. Első köreik után már nem ő, hanem Hamilton állt az első helyen és ezzel az ideiglenes pole pozícióban. A brit előnye 0,157 másodperc volt, amit az első szektorban szedett össze, míg a második és a harmadik szakaszon nem kevesebb mint 1-1 ezreddel volt csak jobb a finnél.

A sorrend megfordíthatónak tűnt – egészen addig, míg az utolsó kört előbb kezdő Bottas első szektora föl nem villant. Máris hátrányban volt, aztán a pálya közepén még több hátrányt gyűjtött, így hiába szárnyalt a Q3-ig, Bottas a fináléban újra elveszítette a házon belüli időmérős ütközetet. Körén több hibát is vétett, elmondása szerint a szélirány változása zavarta meg, amihez kollégája jobban alkalmazkodott.

Hamilton kegyelemdöfésként ráadásul még 1:28,319 másodperce javított, 3 tizedre növelve az előnyét, ezzel egyenlített az időmérős házi párbajban, megszerezte idei 3., pályafutása 86 pole pozícióját – zsinórban a másodikat a Paul Ricard-on.

Pocsékul indult a Q3 Vettel számára, aki egy félreváltás miatt kénytelen volt megszakítani első körét. Egyetlen lövése maradt ezzel, ám az is célt tévesztett. A német másfél másodperces hátránnyal csak a 7. helyen zárt, először szorult ki idén az első két sorból, miközben Leclerc – miután ismét panaszkodott arra, hogy a bemelegítő körön föltartja Vettel – 0,6-es különbséggel a 3. rajtkockát szerezte meg, Kanada után zsinórban másodszor.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

 

A negyedik Max Verstappen lett, a nap hőse meg a 3. sort kibérlő McLaren. Lando Norris az 5., Carlos Sainz a 6. pozíciót kaparintotta meg, legyőzve egy Ferrarit, egy Red Bullt és mindkét Renault-t.

Már csak egy dolog van hátra a hétvégéből, a verseny, amely vasárnap 15 óra 10 perckor kezdődik.

Francia Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:


 

Versenyző Csapat Q1 Q2 Q3
Lewis Hamilton  Mercedes 1:30,609 1:29,520 1:28,319
Valtteri Bottas Mercedes 1:30,550 1:29,437 1:28,605
Charles Leclerc Ferrari 1:30,647 1:29,699 1:28,965
Max Verstappen Red Bull-Honda 1:31,327 1:30,099 1:29,409
Lando Norris McLaren-Renault 1:30,989 1:30,019 1:29,418
Carlos Sainz McLaren-Renault 1:31,073 1:30,319 1:29,522
Sebastian Vettel Ferrari 1:31,075 1:29,506 1:29,799
Daniel Ricciardo Renault 1:30,954 1:30,369 1:29,918
Pierre Gasly Red Bull-Honda 1:31,152 1:30,421 1:30,184
Antonio Giovinazzi Alfa Romeo-Ferrari 1:31,180 1:30,408 1:33,420
Alexander Albon Toro Rosso-Honda 1:31,445 1:30,461  
Kimi Räikkönen Alfa Romeo-Ferrari 1:30,972 1:30,533  
Nico Hülkenberg Renault 1:30,865 1:30,544  
Sergio Pérez Racing Point-Mercedes 1:30,964 1:30,738  
Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:31,166 1:31,440  
Danyiil Kvjat Toro Rosso-Honda 1:31,564    
Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:31,626    
Lance Stroll Racing Point-Mercedes 1:31,726    
George Russell Williams-Mercedes 1:32,789    
Robert Kubica Williams-Mercedes 1:33,205    

 

Forrás: Boxutca, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek