Cikk megosztása
2019. szeptember 23. 13:52 Sport | Szerző: Dudás Róbert
A legjobb versenykörért járó bónuszpont idei bevezetése óta a szingapúri verseny volt az első, hogy nem osztottá ki azt. És banális ok állt ennek hátterében.
A taktikázásról és a gumik miatti tötyörgésről szólt leginkább a vasárnapi Szingapúri Nagydíj, ám a verseny legvégén az élmezőny azért a gázba taposott. Miután a biztonsági autós fázisok meghosszabbították a gumik életét, és már nem kellett miattuk aggódniuk, a legjobb pozíciókban lévők elkezdték növelni a tempót, hogy a leggyorsabb körrel megszerezzék az ezért járó plusz egy pontot.
Előbb Sebastian Vettel neve mellett tűnt föl lila időeredmény, ő az 57. körben egy 1:44,802 másodperces körrel jelentkezett be a bónuszpontért. Ezt látva a többiek is rákapcsoltak. Az 5. helyen haladó Valtteri Bottas ugyanebben a körben egy egészen gyenge időt autózott, ami arról árulkodott, hogy éppen maximális teljesítményre tölti az ERS-ét, majd az 58. fordulóban egy 1:43,534-es eredménnyel 1,3 másodperccel túlszárnyalta Vettelt. Ekkor úgy tűnt, ezzel be is biztosítja az egy pontját. Egy körrel később Charles Leclerc-től csak egy 1:44,723-as időre futotta, és előtte Danyiil Kvjat a frisebb gumikon is megrekedt az 1:44,371-es eredménynél.
Csakhogy időközben nem várt irányból jött a válasz. Az addig az ellenfelek által sorra lehagyott Kevin Magnussen az 56. körben a boxutcába kormányozta Haasát, a hátralévő 5 körre friss lágy gumit kapott, és az 58. körben túlszárnyalta Bottas idejét. 1:42,301 másodperces idejét már esélye sem volt megjavítani senkinek.
Az egy pont viszont ettől még nem lett a dáné, mivel az idén bevezetett szabály nem azt mondja ki, hogy a leggyorsabb körért automatikusan egy pont jár, hanem kikötésként szerepel benne az is, hogy a legjobb időt futónak pontszerző helyen, vagyis a top 10-ben kell állnia. Magnussen viszont már eleve a mezőny második felében volt, és kiállása után csak a 17. helyen ért célba.
Ezzel tehát nem megszerzett egy pontot, hanem elvett egyet Bottastól. Erre a bónuszpont bevezetése óta most először volt példa.
Kevin Magnussen (Fotó: XPB)
A történteknek van viszont egy ironikus háttere is. Magnussen tudniillik nem azért állt ki, hogy legyen egy leggyorsabb versenyköre, s megfúrja ezzel az élmezőnyt. A valós okot egy szendvicses zacskó jelentette, amely körökkel korábban az első szárnyára ragadt, és annyira lelassította, hogy a csapatnak nem volt más választása, mint a boxba hívni őt…
„Az utolsó biztonsági autós újraindítás után hirtelen lelassult. Ahogy elhaladt, többször is ellenőriztük az első szárnyát, mert a mérnökök az adatokból látták, hogy sok leszorítóerőt veszített elöl, és azt hittük, eltört a szárnya. Kevin azt mondta, nem ment neki semminek, és látszott is, hogy a szárnya a helyén van. Ezért döntöttünk úgy, hogy kihívjuk. Olyan sokat veszített a leszorítóeróból, hogy a gumija tönkrement, és nem volt értelme kint tartani. Kihívtuk, és levettük a zacskót a szárnyáról. A kerékcserével a friss gumin legalább futott egy gyors kört” – mesélte Steiner.
Magnussen bizonyára jobban örült volna, ha elkerüli a zacskós esetet, és cserébe lemarad pályafutása második leggyorsabb köréről (az elsőt is Szingapúrban érte el, 2018-ban). A zacskó érkezése előtt tudniillik a pontokat érő 8. helyen állt – innen esett vissza azzal, hogy másodperceket veszített a zacskó miatt, és sorra előzgetni kezdték az ellenfelek a gyorsabb, a biztonsági autók által nyakára hozott ellenfelek.
Hogy lett volna-e belőle pontszerzés a zacskó nélkül, az most már örök talány marad. „Nem segített, az biztos. Azt gondoltuk, eltört a szárny, leszorítóerőt vesztettünk, és az autónk egyáltalán nem működött onnantól. Hogy a zacskó nélkül bírták volna-e a gumik, azt viszont nem tudom” – állapította meg Steiner, akinek versenyzője a 18. körben váltott kemény keverékre.
Magnussen szomorúan konstatálta balszerencséjét. „A top tízes helyekért harcoltunk, de a biztonsági autóval pechesek voltunk. Nagyon keményen dolgoztunk, jó munkát végeztünk, erőből kerültünk a legjobb tízbe, nem mázlival vagy a kiállásokkal. Jó volt az első kör, jó volt a tempó, de a biztonsági autók ellenünk dolgoztak, és ennek tetejébe jött a zacskó az első szárnyamra, ami miatt ki kellett állnom. Ez egy katasztrófa volt számomra, és ez nagyon rossz érzés, mivel remek verseny volt, a csapat is nagyszerű munkát végzett, és az egészet kegyetlen módon vették el tőlünk. Sajnos a leggyorsabb kör semmit sem ért számomra” – összegzett a dán versenyző.
Forrás: DHL, Autosport, RaceFans, m4sport.hu
Cikk megosztása