Hírek / Sport

F1: Első kollektív teszt, Barcelona - összefoglaló

2020. február 23. 16:08 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Lewis Hamilton volt a leggyorsabb az első kollektív téli teszt nyitó napján, szerdán Barcelonában. A vb-címvédő csak a nap második felében ült autóba, de sikerült megjavítani csapattársa, Valtteri Bottas délelőtti legjobb idejét, és a két pilóta együttesen a legtöbb kört tette meg az első tesztnapon. A harmadik helyen Sergio Pérez végzett a Racing Pointtal.

 

Kissé hűvös idő fogadta a mezőnyt Barcelonában, az első téli teszt nyitó napján. Idén az összes csapatnak sikerült időben elkészülnie az új autójával, s mikor délelőtt 9 órakor zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, meg is kezdhették a felkészülést az előttünk álló idényre.

A címvédő alakulat, a Mercedes autóját Valtteri Bottas vezethette először, a Ferrarinál pedig Sebastian Vettelt jelölték ki erre a szerepre. A német pilóta azonban nem érezte jól magát reggel, így helyette Charles Leclerc kezdte meg a munkát a Ferrarinál. A tesztnap elején autóba ült még Max Verstappen, Carlos Sainz Jr., Sergio Pérez, Esteban Ocon, Danyiil Kvjat, Kevin Magnussen, George Russell, valamint az Alfa Romeo tesztpilótája, Robert Kubica. 

Az első óra végén Sainz volt a leggyorsabb 1:18.423-as körével, legtöbbször pedig Verstappen ért körbe a Red Bull-lal – egész pontosan 21-szer. A holland a második órában azonban még szorgalmasabb volt, és több mint a dupláját teljesítette az előző számnak, így elsőként lépte át az 50 körös határt.

Másodjára ez Sainznak sikerült, aki előtte tett egy kisebb látogatást a bukótérben, de ennél talán nem is volt nagyobb hiba a tesztnap első két órájában, sőt, még egy autó sem ragadt a pálya szélén. A harmadik óra végén az Alpha Tauri okozott némi izgalmat, amikor az AT01-est vissza kellett tolni a bokszutca végéről a csapat garázsába. Nagyobb problémáról azonban itt sem volt szó, hiszen Kvjat néhány perc múlva már ismét a pályán száguldott. Mint kiderült, a szoftver nem működött tökéletesen egy rövid ideig, ezért fulladt le az autó.

A harmadik óra végén Bottas vette át a vezetést, és az ebédszünetig nem is sikerült letaszítani őt az élről. Természetesen a köridők ilyenkor még nem sokat számítanak, ám így is elmondható, hogy a Mercedes idén is magabiztosan és összeszedetten kezdte meg a felkészülést az új szezonra.

Az összeszedettség egyébként a teljes mezőnyre igaz volt, hiszen míg tavaly alig néhány perc után félbe is kellett szakítani a nyitányt, addig idén egyszer sem került elő a piros zászló az első tesztnap első felében. Igaz, az utolsó percekben Magnussen majdnem előidézett egyet, amikor is megforgott a kilences kanyarban, de a dán végül el tudta kerülni a gumifallal való ütközést.

Az élen tehát Bottas végzett a nap első felében, míg Verstappen egészen 91 körig jutott. Leclerc veszített némi időt, mert szerelni kellett kicsit a Ferrarit.

 

 

(Fotó: AFP)

 

A tízből öt csapatnál történt változás a pilótákat illetően az ebédszünetben. Délután munkába állt Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Lance Stroll, Antonio Giovinazzi és Nicholas Latifi. 

Verstappen ott folytatta a körök gyűjtését, ahol előtte abbahagyta, azonban nem sokkal az újraindítás után látványosan megforgott a 12-es kanyarból kijövet. Szerencséjére nem sérült meg a Red Bull, így egy gyors ellenőrzés után a garázsban, és már folytatta is a munkát, és az első óra második felében átlépte a 100 megtett kört.

Ez csapatszinten nem sokkal később a Mercedesnek is sikerült, vagyis alig egy órával az ebédszünet után már két csapat túl volt ezen a távon. A versenyzők közül Sainz csatlakozott először Verstappenhez. A holland egyébként akkor került ismét a figyelem középpontjába, amikor szinte ugyanott, mint kicsivel korábban, megint megforgatta a Red Bullt. Baj azonban ezúttal sem lett a hibázásból.

Nem sokkal Verstappen kicsúszása előtt változás történt az élen, és a csapattársa idején minimálisan javítva Hamilton vette át a vezetést. A hatszoros világbajnok később tovább javított az idején, és elsőként ment be 1:17 alá. 

A Ferrarinál azonban kicsit sem volt ilyen rózsás a helyzet. Bár az utolsó két órára Leclerc is átlépte a 100 körös határt, többször azért kellett megszakítania a körözést, mert valamit szerelni kellett az SF1000-esen. Emiatt a Ferrari sok időt veszített a nyitó tesztnapon.

Verstappen az utolsó óra elején már több mint 150 körnél járt, és végül 168-ig jutott, de nem az RB16-os tette meg a legnagyobb távot az első napon. A Mercedes párosa összese 173-szor ért körbe a barcelonai pályán, így a W11-es volt a „legszorgalmasabb autó” szerdán. Ráadásul a címvédő istálló versenyzői zártak az élen a köridőket tekintve is.

 

ELSŐ TÉLI TESZT, BARCELONA AZ ELSŐ NAP VÉGEREDMÉNYE:


1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:16.976, 94 kör
2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes)* 1:17.313, 79 kör
3. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point-Mercedes)* 1:17.375, 58 kör
4. Max Verstappen (holland, Red Bull-Honda) 1:17.516, 168 kör
5. Danyiil Kvjat (orosz, Alpha Tauri-Honda) 1:17.698, 116 kör
6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren-Renault) 1:17.842, 161 kör
7. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 1:17.873, 56 kör
8. Esteban Ocon (francia, Renault)* 1:18.026, 62 kör
9. George Russell (brit, Williams-Mercedes)* 1:18.168, 73 kör
10. Lance Stroll (kanadai, Racing Point-Mercedes) 1:18.282, 52 kör
11. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:18.289, 132 kör
12. Nicholas Latifi (kanadai, Williams-Mercedes) 1:18.382, 63 kör
13. Robert Kubica (lengyel, Alfa Romeo-Ferrari)* 1:18.386, 59 kör
14. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:18.466, 106 kör
15. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo-Ferrari) 1:20.096, 79 kör

* csak délelőtt tesztelt

 

 

Napos, de hűvös időben vette kezdetét az első barcelonai teszt második napja a Circuit de Catalunyán, ahol a szerdai leggyorsabb Lewis Hamilton mellett autóba ült többek között az eddig a mezőnybe némileg beleszürkülő Charles Leclerc és a tavalyi „ezüstnyílra” hajazó Racing Pointot vezető Sergio Pérez is, míg Daniel Ricciardo, Lando Norris és Kimi Räikkönen először hajthatott pályára.

Az első óra leginkább a címvédőről szólt, hiszen ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. Hamilton lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, így neve folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Rövid ideig Ricciardo, Leclerc és Gasly is állt az élen, végül Sergio Péreznek sikerült a legtovább az élen maradnia. A Racing Point tehát továbbra is remek formában, aminek eredményeképp még mindig az egyik legforróbb témát szolgáltatja.

A csapatot ugyanis sok kritika érte azért, mert szerdán egy olyan autót mutatott be, amely nagyon hasonlít a Mercedes előző évi konstrukciójához. A sok egyezés több rivális tetszését sem nyerte el, a technikai igazgató, Andy Green azonban elmondta, logikus, hogy a címvédő autóját másolták.

Azonban ennél is érdekesebb vitát indított a Mercedes megoldása, Hamilton belső kamerás felvételei ugyanis gyanút keltettek, miután többször is  látszott, a kormány előre és hátra mozog menet közben. Az esettel kapcsolatban több felvetés is született, egyesek szerint az autó hasmagassága és dőlésszöge állítható így, míg mások arra lettek figyelmesek, hogy a kormány mozgatásával az első kerekek állása változik meg.

Szakértők egy része szerint a megoldás az egyenesekben segít a leginkább, és azt gátolja meg, hogy visszahűljön a gumi, illetve növeli az autó sebességét is.

Egy biztos, a szabályok szerint a mozgatható aerodinamikai elemek használata tiltott, mint ahogyan az aktív felfüggesztés is, azonban a hírek szerint itt nem erről van szó. Kétség azonban nem lehet afelől, hogy több vád is éri a csapatat főleg azután, hogy a német gárda egyik forrása elárulta, nem csak egy tesztelemről van szó. Ennek ellenére a technikai igazgató, James Allison szavaiból úgy tűnik, nincs félnivalója a címvédő gárdának, hiszen elmondta, az elemről már egy ideje egyeztetnek az FIA-val, és a megoldásnak egy új nevet is adtak már: DAS, vagyis „kéttengelyes kormányzás".

 (Forrás: formula1.com)

 

Míg mindenki a megoldással foglalkozott, Hamilton szorgalmasan gyűjtötte az adatokat a pályán. A brit messze a legszorgalmasabb versenyző volt, összesen 106 kört teljesített a Circuit de Catalunyán, délután Valtteri Bottas folytathatja a munkát.

Az ebédszünet előtti utolsó két órában általános volt, hogy a csapatok inkább az adatgyűjtésre mentek rá, nem is nagyon változott a sorrend. Az élen Pérez zárt 1:17.347-tel, míg mögötte a garázst utolsóként elhagyó Ricciardo,  Alexander Albon, Pierre Gasly, illetve George Russel követtkezett az első ötösben.

A hatodik pozícióban Leclerc érkezett majd' 1 szekundumos lemaradással, és nem túl sok megtett körrel. A monacói ugyanis amellett, hogy nem érte el a szerdai legjobbját, 8 körrel teljesített többet, mint  a legkevesebb kilométert gyűjtő Renault, amely gárda több problémával is küszködött.

A piros zászló ezúttal sem került elő, egyedül Pierre Gasly élt át néhány melegebb pillanatot, amikor még az első órában megforgott az Alpha Taurival.

Az ebédszünettel három versenyző napja ért véget: Hamiltont Bottas, Leclerc-t a szerdán még betegeskedő Sebastian Vettel, míg Ricciardót Esteban Ocon váltotta.

Az újraindítást követően elsőként Norris hagyta el a garázst, majd nem sokkal később Bottas is megkezdte a munkát a Mercedesszel. Bár a finnek volt egy megforgása, zökkenőmentesen teljesítette a versenyszimulációját, és hozzá hasonlóan szinte mindenki a hosszú etapok futására feküdt rá.

Így rövidesen Grosjean is átlépte a 100 körös határt, mint ahogyan a nap harmadik megforgását prezentáló Räikkönen, Gasly és Albon sem tétlenkedett, szűk két órával a tesztnap vége előtt már ők is a 100-as klubot erősítették.

Elkezdte az adatok gyűjtését Vettel is, és a német pilótának sikerült is javítania csapattársa idején. A Ferrari azonban sem a köridőkben, sem a körök számában nem mutatott egyelőre kimagaslót: Vettel a 6., Leclerc a 8. leggyorsabb kört futotta, míg a pilóták együttesen 122 kört értek el.

Sokáig úgy tűnt, Pérezt már senki sem taszítja le az élről, ám bő 40 perccel a vége előtt Räikkönen először feljött a második helyre, majd 1:17.091-nél állította meg a stoppert, amivel átvette a vezetést. Fontos azonban megjegyezni, hogy az Alfa Romeón a C5-ös, vagyis a leglágyabb gumik dolgoztak. 

Míg Räikkönen a nagy javításával, addig az egyénileg legtöbb kört futó Grosjean a megforgásával borzolta a kedélyeket, a francia ugyanis a 4-es kanyarban megforgott, és a Haas hátuljával a falat is eltalálta. Bár az autó sérült, a pilóta vissza tudott térni a bokszba, így a piros zászló ezúttal sem került elő.

 

Az amerikai gárda az esetet követően már nem tért vissza a pályára, és a Mercedes is idejekorán fejezte be a tesztelést. Az „ezüstnyilakat"  egy elektronikus meghibásodás marasztalta a bokszban az utolsó fél órára, azonban a két pilóta együttesen így is 183 kört pakolt a W11-esbe. 

Úgy tűnt, a második tesztnap is megszakítás nélkül zárul, ám bő 15 perccel a vége előtt Räikkönen alatt megadta magát az Alfa Romeo – helyszíni információk szerint nem technikai probléma történt, a csapat egyszerűen elégette az üzemanyagot. Az eset miatt viszont lendült a piros zászló, így 2703 megtett kör után egy kis kényszerpihenő következett. Bár az utolsó 5 percre még megnyitották a bokszutcát, és többen vissza is tértek a pályára, változás már nem történt.

ELSŐ TÉLI TESZT, BARCELONA A MÁSODIK NAP VÉGEREDMÉNYE:


1. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo-Ferrari) 1:17.091, 134 kör
2. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point-Mercedes) 1:17.347, 145 kör
3. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 1:17.749, 41 kör*
4. Alexander Albon (thaiföldi, Red Bull-Honda) 1:17.912, 134 kör
5. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri-Honda) 1:18.121, 147 kör
6. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:18.154, 73 kör
7. George Russell (brit, Williams-Mercedes) 1:18.266, 116 kör
8. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:18.335, 49 kör*
9. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:18.387, 106 kör*
10. Lando Norris (brit, McLaren-Renault) 1:18.747, 137 kör
11. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferari) 1:18.496, 158 kör
12. Esteban Ocon (francia, Renault) 1:18.557, 52 kör
13. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:19.307, 77 kör

* csak délelőtt tesztelt

(Fotó: AFP)

 

Az előző kettőnél kissé hűvösebb idő fogadta a mezőnyt az első barcelonai teszt záró napján, ez azonban nem vette el a versenyzők kedvét attól, hogy amint zöld jelzést kaptak, birtokba is vegyék a pályát. A Ferrari nem mutatott éppen kimagaslót a köridőket és a megtett távot tekintve sem a szerdán és csütörtökön, ráadásul kisebb technikai problémák miatt némi időt is veszítettek a maranellóiak, így a harmadik nap elején Sebastian Vettel is szorgosan rótta a köröket.

Egyébként a német volt az, akinek neve mellett olvasható volt a legtöbb megtett kör az első óra végén. Az élen ekkor Max Verstappen állt, aki viszont megszakítva az aktuális etapját egyszer csak visszatért a bokszutcába, s a Red Bullt máris elkezdték lázasan szerelni. A hírek szerint a felfüggesztéssel adódott probléma, és kérdéses volt, hogy Verstappen mikor tud visszatérni a pályára.

Az élcsapatok közül nem a Red Bull volt az egyetlen, aminél gond adódott. A második órában még a piros zászló is előkerült, miután Vettel megállt a pályán a Ferrarival. Az SF1000-esben állítólag a motor adta meg magát, és az autó mentésének idejére (nagyjából 20 percre) félbeszakították a pályán zajló munkát. Később a Ferrarinál megerősítették: valóban a motor hibásodott meg, amit Maranellóban fognak alaposabban kivizsgálni, és motorcsere miatt kénytelenek kihagyni a délelőtti tesztelés hátralévő részét.

Az újraindítás után aztán Bottas vette át a vezetést, ráadásul az 1:16.863-as köre az első teszt addigi legjobbjának számított. A finn később többször is tudott még faragni ezen az időn. Utoljára éppen az előtt javította meg 1:15.732-re, hogy másodjára is félbeszakították a tesztelést. Ennek kiváltója Nicholas Latifi volt, aki alatt a célegyenesben állt meg a Williams. Mivel a kanadai újonc a bokszutca bejáratánál parkolta le az FW43-ast, könnyen el tudták szállítani az elakadt négykerekűt, így rövid idő múlva folytatódhatott is a munka a pályán.

Ezután zavartalanul körözhetett a mezőny az ebédszünetig. Az élen Bottas végzett a nap első felében Ocon és Stroll előtt. A legnagyobb távot Verstappen tette meg, aki 86-szor ért körbe a barcelonai aszfaltcsíkon.

Az ebédszünetben a csapatok több mint fele pilótát cserélt: befejezte az első tesztet Bottas, Verstappen, Ocon, Sainz, Grosjean és Kvjat. Autóba ült viszont a második négy órára Hamilton, Albon, Ricciardo, Norris, Magnussen és Gasly.

Az ebéd talán kicsit elhúzódott, hiszen a nap második felének első 20 percében mindössze Giovinazzi és Gasly autózott, később azonban a többiek is megjelentek a pályán. Vettel és a Ferrari délelőtt sok időt veszített a motorcsere miatt, így a német pilóta is hamar elhagyta a bokszutcát, hogy megpróbálja behozni a lemaradását.

Az első óra felénél azonban máris lengett a piros zászló – a pénteki napon harmadik alkalommal –, ezúttal Kevin Magnussen és a VF-20-as miatt. A dán a hetes kanyarban kapott jobb első defektet, amelytől irányíthatatlanná vált az autója, és kissé hozzá is ért azzal a gumifalhoz. A bokszutcába viszont csak trélerrel jutott vissza, addig pedig piros zászlós megszakítás volt érvényben.

 

A tesztelés nem állt sokáig, de később kiderült, hogy az eset a Haas számára a pályán zajló munka végét jelentette, hiszen azt a problémát, ami a defektet okozta, nem tudták egyhamar orvosolni, így a hátralévő időben Magnussen már nem hajthatott a pályára. Hamilton azonban szorgosan rótta a köröket, s másfél óra után már a második helyen állt Bottas mögött.

A pilóták közül elsőként Giovinazzi lépte át a 100 körös határt, és két órával a tesztnap vége előtt már 120 megtett körnél járt. A csapatoknál ennek a távnak az elérése ekkortájt a Renault-nak és a Mercedesnek is sikerült. Bő egy óra múlva azonban előbbi istálló autója megadta magát a pályán. Ricciardo a kilences kanyarnál húzódott félre, ami miatt negyedik alkalommal is lengetni kellett a piros zászlót.

Negyedóra múlva folytatódhatott a munka a pályán, majd az utolsó órában a Racing Point is átlépte a 100 körös távot. Ekkorra egyébként ez csupán a Ferrarinak, a Williamsnek és a Haasnak nem sikerült csak, de mindhárom csapatnak szembe kellett néznie néhány nehézséggel a pénteki napon.

Nem úgy, mint a Mercedesnek, amely – akárcsak szerdán – a záró napon is kisajátította az első két helyet a köridőket rangsoroló listán, ráadásul a három nap alatt Hamilton és Bottas több mint 400 kört tett a W11-esbe különösebb technikai probléma nélkül. Pénteken a versenyzőket tekintve Giovinazzi autózta a legtöbb kört.

Ezzel véget ért az első teszt Barcelonában, de visszatér a mezőny a Circuit de Catalunyára.

A második kollektív tesztet február 26. és 28. között rendezik meg.

ELSŐ KOLLEKTÍV TESZT, BARCELONA A 3. NAP VÉGEREDMÉNYE:

1. Valtteri Bottas (finn, Mercedes)* 1:15.732, 65 kör
2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:16.516, 73 kör
3. Esteban Ocon (francia, Renault)* 1:17.102, 76 kör
4. Lance Stroll (kanadai, Racing Point-Mercedes) 1:17.338, 116 kör
5. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso-Honda)* 1:17.427, 63 kör
6. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo-Ferrari) 1:17.469, 152 kör
7. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 1:17.574, 93 kör
8. Max Verstappen (holland, Red Bull-Honda)*1:17.636, 86 kör
9. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri-Honda) 1:17.783, 59 kör
10. Alexander Albon (thaiföldi, Red Bull-Honda)1:18.154, 83 kör
11. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren-Renault)* 1:18.274, 76 kör
12. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari)* 1:18.380, 48 kör
13. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:18.384, 100 kör
14. Lando Norris (brit, McLaren-Renault) 1:18.454, 49 kör
15. Nicholas Latifi (kanadai, Williams-Mercedes) 1:19.004, 72 kör
16. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:19.709, 4 kör

* csak délelőtt tesztelt

 

Forrás: formula1.com, nemzetisport.hu

 


next 5

A mi világunk

Hírek