Hírek / Sport

F1: Ezért nem lett Räikkönen-dobogó Sainzék DRS-ügyéből

2019. november 20. 12:00 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Veszélyjelzés mellett használta DRS-ét a 3. helyet megöröklő Carlos Sainz, ám hiába hívta föl az FIA figyelmét erre az Alfa Romeo, a potyadobogó nem jött össze. A versenyigazgató elmagyarázta, miért.

 

Hiába büntették meg egy hamar letudott meghallgatás után Lewis Hamiltont, Carlos Sainznak még így is órákat kellett várnia az első F1-es dobogós helyezésének biztossá válására. A spanyol versenyző és öt társa ellen tiltott DRS-használat ügyében folyt vizsgálódás, igaz nem hivatalos eljárás formájában.

Az Auto Motor und Sport információi szerint az Alfa Romeo hívta föl a versenyirányítás figyelmét arra, hogy Sainz az első biztonsági autós fázis előtt nyitott DRS-sel haladt el a pálya szélén leparkoló Valtteri Bottas autója mellett, miközben ekkor már dupla sárga zászlós figyelmeztetés volt érvényben azon a szakaszon. A hinwili csapat ezzel tett egy próbát: miután Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi Sainz mögött, az 5-6. pozícióban csapott célba, Hamilton időbüntetése után ők is nyertek egy helyet, így fennállt annak lehetősége, hogy ha Sainzot is megbüntetik, utólagosan Raikkönené lesz a dobogó, csapattársáé pedig a 4. hely.

Az FIA valóban utánanézett a történteknek, és mint kiderült, Sainzcal együtt összesen hat versenyző DRS-használatát vélte gyanúsnak. Ám miután kiértékelték az információkat, úgy határoztak, hogy még csak hivatalos vizsgálatot sem kell kezdeményezni. A felelősségre vonás elmaradt, Sainz pedig boldog harmadik helyezettként távozhatott Brazíliából.

Michael Masi versenyigazgató a nap végi sajtótájékoztatóján tisztázta a helyzetet. „Megvizsgáltuk a dolgot. Carlos valóban nyitott szárnnyal ment, de ez nem von maga után automatikusan büntetést. Az adatokból látható volt, hogy lassított, és ez bizonyult döntőnek” – indokolta meg az eljárás elmaradását.

Michael Masi (Fotó: XPB)


Az ügy hátteréhez tartozik, hogy 2018-ban némi változás történt a vonatkozó szabálypont értelmezésében. Az FIA  a sárga zászló mellett csak abban az esetben oszt ki büntetést, ha valaki nem lassít, a DRS használata vagy nem használata irreleváns szempont ilyenkor. „Több versenyző is aktiválta rövid időre a DRS-ét. A dupla sárga zászlós jelzésnél a döntő követelmény, hogy lassítani, jelentősen lassítani kell. Ezt mindannyiuk esetében megnéztük, és valamennyien eleget tettek e követelménynek. A bíróság ezért vélte úgy, hogy nincs szükség a hivatalos vizsgálatra. A dupla sárga zászlónál a lassítás a döntő, és ennek eleget tettek” – magyarázta Masi.

Hozzátette, hiába volt most órákig húzódó bonyodalom a történtekből, a szabály pontosítását nem érzik szükségesnek. „Nem lehet olyan szabályt gyártani, amely minden helyzetre ráillik. Ezért is hagyunk a versenybíráknak lehetőséget arra, hogy meghatározzanak bizonyos dolgokat, és azt mondhassák, a döntő szempont itt a lassítás, amit mindenki megtett.”

Az Alfa Romeo tehát dobogó nélkül maradt végül, ám így sem lehet elégedetlen. Räikkönent a 4., Giovinazzit az 5. helyen rangsorolták, ami mindkét versenyző (és értelemszerűen ezzel a csapat) idei legjobb eredménye. Az istálló a szerzett 22 pontjával alaposan elhúzott a konstruktőri bajnokság 9. helyén álló Haastól, és 10 pontra megközelítette az őket az utóbbi időben lehagyó Racing Pointot.

Carlos Sainz és Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)


A 2007-es világbajnok azért így is bánta az elszalasztott lehetőséget. És nem az bosszantotta, hogy végül nem indult vizsgálat Sainz ellen, hanem az, hogy a versenyen is ott volt a lehetősége a nála 18 körrel régebbi és eggyel keményebb gumin elmondása szerint tapadás nélkül „ralizó” spanyol megelőzésére, de nem tudott élni vele. „A végén nagyon sok minden történt. Egy kicsit csalódott vagyok, mert megvolt a sebességünk, csak az utolsó szett gumin egy kissé alulkormányzott volt az autóm, így nem tudtam megelőzni a McLarent. Pedig a végén kiderült, az utolsó dobogós helyről volt szó. Egyszerűen nem tudtam követni őt. Kétszer sikerült felzárkóznom rá, de nem tudtam túljutni rajta” – kesergett a finn.

„De legalább mindkét autónkkal pontot szereztünk, és ez a legfontosabb. Az utóbbi versenyeken nem volt rendben a tempónk. Most fölkerült az autóra pár új elem, és nem is volt olyan rossz. Ez a legjobb eredményünk idén, és örülünk neki, még ha egy kicsit túl későn is jött” – összegzett, utalva arra, hogy a bajnoki helyzetükön sokat már nem változtatott a brazíliai bőséges ponttermés, miután ő a Magyar Nagydíj, az Alfa Romeo pedig a Szingapúri Nagydíj óta nem szerzett pontokat.

 

 

Forrás: Auto Motor und Sport, Motorsport-Magazin, Racefans, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek