Hírek / Sport

F1: Hamilton csak két helyet veszít, az FIA meg belebonyolódott…

2019. június 29. 22:26 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Újabb bizonyíték arra, miért tartják túlbonyolítottnak a Forma–1 szabályrendszerét: még az FIA-nak is órákba telt megalkotnia az Osztrák Nagydíj rajtrácsát. Másodjára sikerült is. Talán.

 

Viszonylag ritka, hogy egy időmérő edzést követően hat versenyzőnek is büntetést kell kiosztani, ám nem elég ritka ahhoz, hogy az emiatt kialakult káoszra csak úgy legyinthessünk egyet. Az Osztrák Nagydíjon három versenyző (Carlos Sainz, Alexander Albon és Nico Hülkenberg) motorcserék, Kevin Magnussen váltócsere, Lewis Hamilton és George Russell pedig időmérős feltartás miatt kapott hátrasorolásos büntetést, és olyan feladat elé állította az illetékeseket, hogy órákig tartott, és csak többszöri nekifutásra sikerült megállapítaniuk a valós sorrendet.

Mindenekelőtt fel kellett lapozniuk az évről évre variált szabályaikat, hogy kiderüljön, milyen szisztéma szerint is kell számolgatniuk. Az első nagy dilemmát Lewis Hamilton és Kevin Magnussen büntetése jelentette. A brit az időmérőn a 2., a dán az 5. helyen végzett, ám előbbi 3, utóbbi 5 rajthelyes büntetést kapott. Elsőre nem volt világos, Hamilton pontosan honnan is fog indulni vasárnap, és folyamatosan ellentmondásos hírek érkeztek erről.

A józanész azt mondatná, hogy az 5. helyről, hiszen három helyet veszített. Elsőre a Mercedes is ezt erősítette meg, mi több, az FIA is azt közölte, hogy az 5. rajtkocka Hamiltoné. Aztán eszükbe jutott, hogy évek óta egy másfajta szisztéma alapján állítják a rajtrácsot. A büntetések idejének megfelelő sorrendben egyesével kiemelik eredeti helyükről a versenyzőket, besorolják őket a hátrasorolás mértékének megfelelő pozícióba, helyüket pedig üresen hagyják. Minden hátrasorolás egy külön lépés, és e rendszerben elméleti rajtkockák is léteznek. George Russell például így elsőre a 22. pozícióba került. Ha valamennyi hátrasorolás megtörtént, az üres képzeletbeli helyeket eltüntetik, és így áll föl a rendes sorrend.

Miután e hadműveletet végigcsinálta, az FIA megerősítette: Hamilton az 5. helyett a 4. pozícióból fog indulni, és Lando Norris mégsem nyer egy helyet. Az ok: előbb Magnussent sorolták hátra, aztán Hamiltont, aki a dán által üresen hagyott helyre került, Norris elé.

Az újságírók hosszas várakozása és számolgatása után a szövetség nagy nehezen közzétette az előzetes rajtfelállást, ám ahogy ezt megtette, kiderült, hogy még az sem a helyes megfejtés. Első verziójukban tudniillik Carlos Sainzé volt a 19., Alexander Alboné a 20. pozíció. Mindketten annyi motoregységet cseréltek, hogy 15 rajthelynél több helyet veszítettek volna, ami a 2019-re „leegyszerűsített” szabály értelmében egyszerű mezőny végére sorolást jelent.

Korábban azért volt szükség a 40-50 rajthelyes büntetésekre is, hogy el tudják dönteni, ilyen esetekben kié legyen az elsőbbség. A „leegyszerűsítéssel” viszont változott a szempont: 2019-ben az időmérő edzésen elért eredmények rangsorolnak két vagy több „mezőny végére sorolva” büntetést kapó versenyző között. Márpedig ilyen tekintetben Albon volt a jobb, hiszen Sainz a Q2-ben nem is futott versenyképes kört.

Miután az FIA észlelte a hibát, végül kiadta a valódi előzetes rajtsorrendjét is. Nagyjából 5 órával az időmérő edzés leintését követően, de legalább még szombaton.

Még szerencse, hogy a korábbi bonyolult szabályokat az új szezonra sikerült egyszerűbbé tenni. Simábban nem is mehetett volna!

 

Forrás: FIA, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek