Hírek / Sport

F1: Közzétette az Abu-Dzabi-jelentést az FIA: kimondták, hibázott Masi

Március 19. 14:59 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Közzétette az FIA a múlt évi Formula 1-es Abu-dzabi Nagydíj kapcsán lefolytatott vizsgálati jelentést. Kimondták, Michael Masi versenyigazgató ugyan jóhiszeműen járt el, de hibázott a biztonsági autós újraindítás során.
 
A Motorsport Világtanács szombati ülése előtt közzétette az FIA azt a jelentést, melyet a múlt évi Abu-dzabi Nagydíj botrányt kavart eseményei kapcsán lefolytatott vizsgálata alapján készített. A hét oldalas dokumentum részletesen tárgyalja a 2021-es szezonzáró hajrájának biztonsági autós fázisa során történt eseményeket, taglalja az ügyben tett óvásokat, valamint megállapítja, milyen hibákra bukkantak.
 
A jelentésben az FIA először mondta ki nyíltan, hogy Michael Masi – időközben menesztett – versenyigazgató „emberi mulasztást” követett el, azzal, hogy az újraindítást megelőzően nem az összes körhátrányban lévő versenyzőnek biztosította a körvisszavétel lehetőségét, hanem csak azoknak, akik a két bajnokesélyes, az első helyen álló Lewis Hamilton, és a második helyen haladó Max Verstappen között voltak a holland korábbi kerékcseréje után.
 
A szövetség ugyanakkor Masi védelmében hozzátette, hogy a szakember „jóhiszeműen járt el”, mivel szerette volna elkerülni a biztonsági autós befutót.
 
További fontos megállapítás a jelentésben, hogy kimondták, az abu-dzabi verseny és a bajnokság végeredménye hiteles, végleges, és már nem lehet megváltoztatni. Ez azt jelenti, hogy hiába történt „műhiba”, Max Verstappen a verseny és a szezon győztese marad.
 
Az FIA vizsgálati anyagában többféle hibát is feltárt. A Masi, a Mercedes és a Red Bull képviselői között zajló rádiózás vizsgálatával megállapította például, hogy a párbeszédek negatív hatással voltak „az utolsó körök sima lebonyolítására, mert elvonták a versenyigazgató figyelmét, amire szükség lett volna az idő által sürgetett döntés meghozatalakor.”
 
„Megállapítást nyert, hogy ezek a kommunikációk szükségtelenek voltak, és nem segítettek a verseny gördülékeny lebonyolításában” – írták, hozzátéve, a történtek hatással voltak Masi döntéseire.
 
Megvizsgálták a biztonsági autós szabályokat is, és megállapították, bizonyos szabálypontoknál voltak kiskapuk az eltérő interpretációkhoz, ami ugyancsak hozzárjárult ahhoz, hogy zűrzavar alakult ki a biztonsági autós körvisszavételi folyamat körül.
 
Részletesebb magyarázatot adtak arra is, Masi miért törekedett annyira a zöld zászlós befutóra. Kiemelték, a korábbi megbeszéléseken, melyeken az F1-es csapatok tagjai is részt vettek, egyértelművé tették a résztvevők, hogy „inkább preferálják a versenyek zöld zászlós befutóját, mint a biztonsági autó mögött befutót, amennyiben ez biztonságos módon megvalósítható.”
 
„Az F1-es versenyzőkkel folytatott konzultációk megerősítették, hogy a verseny zöld zászló melletti lezárása a cél, de hogy a biztonságnak mindig az első helyen kell állnia. Ha biztonsági okokból nem lehetséges kihívni a biztonsági autót, az F1-es csapatok megerősítették, hogy elfogadják a biztonsági autó mögötti befutót” – írták a jelentésben.
 
Összefoglalták azt is, milyen problémákat látnak a versenyirányítás rendszerében, és rámutattak, Masi helyzetét strukturális hibák is nehezítették. „A versenyirányítás támogatásának hiányát kulcsfontosságú problémának látják az elemzésben résztvevők. Biztosítani kell, hogy a versenyigazgató képes legyen a lehető legjobban ellátni a feladatait.”
 
„A versenyirányítási csapat támogatása legfőképpen az FIA Együléses Bizottságának felelőssége” – tették hozzá, kiemelve, további támogatásra van szükség a folytatásban.
 
 
Fotó: XPB
Forrás: FIA, m4sport.hu
 


next 5

A mi világunk

Hírek

Banner