Hírek / Sport

F1: Második kollektív teszt, Barcelona - összefoglaló

2020. március 2. 09:50 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Az Alfa Romeo harmadik versenyzője, Robert Kubica zárt az élen a második barcelonai teszt első napján. A lengyel délelőtti idejéhez Max Verstappen (Red Bull) került a legközelebb, míg a harmadik Sergio Pérez lett a Racing Pointtal. Legszorgalmasabb versenyző Romain Grosjean volt, míg a csapatok közül a Mercedes tette meg a legnagyobb távot. A körözést háromszor kellett piros zászlóval megszakítani.

 

Napos, de hűvös időben vette kezdetét a második barcelonai teszt első napja, amelyre több csapat is fejlesztésekkel készült. Az első héten tapasztalt munkakedv azonban némileg alábbhagyott, az első óra végén összesen négy versenyző rendelkezett mért körrel.

Az élen folyamatosan Sebastian Vettel és Lewis Hamilton váltotta egymást, és ők ketten voltak a legszorgalmasabbak is, a délelőtti menet felénél fejenként a 40 kört is meghaladták. A Ferrari módosított hátsó, a Williams némileg átszabott első szárnnyal körözött, míg a McLaren egy frissített diffúzort tesztelt, de többen kipróbálták a zandvoorti C2-es keveréket is.

A Pirelli ugyanis külön abroncsokkal készül a májusi Holland Nagydíjra, hiszen az idei gumik nem biztos, hogy bírják a döntött kanyarban a terhelést.

Az előző teszthéten átlagosan legtöbb kilométert teljesítő Honda számára azonban mindenkinél döcögősebben indult a nap, hiszen szűk 3 órát követően összesen 4 próbakör állt a két japán erőforrással hajtott csapat neve mellett. Ám mint utóbb kiderült, nem a motorral adódott probléma: a Red Bull jelentése szerint a felfüggesztéssel volt gond, míg az Alpha Tauri arról adott tájékoztatást, hogy Pierre Gasly nem a Honda miatt vesztegelt a bokszban.

A körözést kétszer is meg kellett szakítani piros zászlóval: Vettel a megforgása alkalmával sok kavicsot hordott fel a nyomvonalra, ezért takarítani kellett a pályát, majd Nicholas Latifi alatt adta meg magát a Williams bő egy órával az ebédszünet előtt.

A második újraindítást követően végre Gaslyés Alexander Albon is elkezdhette az érdemi munkát, a francia végül 25, míg a thaiföldi 29 körig jutott.

Eközben a legszorgalmasabbnak számító Hamilton 89 kört futott, nem mellesleg egy teljes versenyszimulációt is teljesített délelőtt, és sokáig úgy tűnt az időlistát is az élen zárja az 1:17.753-as körével, végül azonban hárman is befurakodtak elé.

Szűk 40 perccel a leállás Robert Kubica repesztett 1:16.942-t, miután az Alfa Romeóra felkerült a C5-ös, vagyis a leglágyabb keverék. A lengyel ezzel az élre állt, és nem sokkal később Albon és Gasly is nagyot javított. A thaiföldi a kemény gumikon feljött a második pozícióba, ám helyezését az utolsó pillantokban Gasly elhappolta, így Albon visszaszorult a harmadik, míg Hamilton a negyedik helyre.

A Haas kivételével mindegyik csapat megosztotta a munkát a versenyzői között, így egyedül Grosjean ülhetett vissza délután is az autóba.

Ahogyan a nap első fele, úgy a második sem indult túl mozgalmasan, igaz, az első óra végére a délután tesztelők nagy része azért megtett pár kört. A Williams azonban szűk másfél órát vesztegelt még a bokszban az ebédszünet után is, így Latifi délelőtti leállásával elég sok időt vesztett. Viszont így sem George Russell volt az utolsó pilóta, aki pályára hajtott, ezt a szerepet ugyanis Esteban Ocon töltötte be.

A franciák nem adtak pontos választ arra, miért nyúlt el ennyire az ebédszünetük, annyit árultak el, hogy az autót építették csak át, de ez a megszokott munkafolyamat része volt. Ocon így csak bő 2 órával a kockás zászló megjelenése előtt gurulhatott ki az RS20-assal a garázsból.

A csapatok egész délután a közepes és kemény keveréken teszteltek és teljesítetettek hosszabb etapokat, illetve versenyszimulációkat, így nem záporoztak gyors köridők. A délutáni mezőny leggyorsabbja  Max Verstappen lett, bár 1:18.054-es idejével sokáig a top 5-be sem fért be, az utolsó órában sokat javított a C3-as keveréken, és végül sikerült feljönnie a második pozícióba.

Hozzá hasonlóan többen is a tesztnap végén kapcsoltak rá: Sergio Pérez a harmadik helyet foglalta el a Racing Pointtal, Danyiil Kvjat a negyedik, Lance Stroll a nyolcadik, míg Valtteri Bottas a kilencedik lett.

Ami a megtett köröket illeti, a legszorgalmasabb az egyedüliként egész nap tesztelő Grosjean lett, ám sokat elmond az a tény, hogy csak 40 perccel a vége előtt sikerült letaszítania a kizárólag délelőtt tesztelő Hamiltont a képzeletbeli trónról. 

A britet még a csapattársa, Bottas tudta megelőzni, a legnagyobb távot megtevő csapat így a negyedik tesztnapon is a Mercedes lett 179 körrel.

Bár sokáig úgy tűnt, nem lesz újabb megszakítás, és Verstappen megforgása lesz a délutáni menet egyetlen meleg pillanata, a tesztnap végül piros zászlóval ért véget. A holland ezúttal is szereplő volt, ugyanis az utolsó percekben megforgott, majd leparkolt az RB16-ossal pont akkor, amikor Kvjat is megállt az ugyancsak Honda-erőforrással hajtott Alpha Taurival.

 

MÁSODIK KOLLEKTÍV TESZT, BARCELONA AZ ELSŐ NAP VÉGEREDMÉNYE:


1. Robert Kubica (lengyel, Alfa Romeo-Ferrari) 1:16.942, 53 kör*
2. Max Verstappen (holland, Red Bull-Honda) 1:17.347, 84 kör
3. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point-Mercedes)1:17.428, 84 kör
4. Danyiil Kvjat (orosz, Alpha Tauri-Honda) 1:17.456, 60 kör
5. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri-Honda) 1:17.540, 25 kör*
6. Alexander Albon (új-zélandi, Red Bull-Honda) 1:17.550, 29 kör*
7. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:17.562, 89 kör*
8. Lance Stroll (kanadai, Racing Point-Mercedes) 1:17.787, 43 kör*
9. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:18.100, 90 kör
10. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:18.113, 84 kör*
11. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 1:18.214, 53 kör*
12. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren-Renault) 1:18.221, 46 kör*
13. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:18.244, 80 kör
14. Nicholas Latifi (kanadai, Williams-Mercedes) 1:18.300, 48 kört*
15. George Russell (brit, Williams-Mercedes) 1:18.535, 59 kör
16. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferari) 1:18.670, 107 kör
17. Lando Norris (brit, McLaren-Renault) 1:18.826, 57 kör
18. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo-Ferrari) 1:19.515, 51 kör
19. Esteban Ocon (francia, Renault) 1:21.542, 74 kör


* csak délelőtt tesztelt

 

A Ferrari ezúttal problémamentes napot zárt a barcelonai teszteken (Fotó: AFP)

 

Az előző éjszakai esőzések miatt kissé nedves pályán folytathatta a mezőny a munkát a második teszten Barcelonában. Ennek ellenére a versenyzők nagy része hamar megjelent a pályán – igaz, először az átmeneti esőgumik kerültek fel az autókra. Az első óra végére azonban hosszú percekig csendes volt a pálya, a csapatok vélhetően arra vártak, hogy valamennyire felszáradjon az aszfalt.

Ekkor egyébként Valtteri Bottas volt a leggyorsabb és legszorgalmasabb is, de a Mercedes-pilóta is csupán 11 körig jutott az első 60 perc alatt. Sokan a következő órában is alig jártak a pályán, a 10 megtett kört a mezőnyből Bottason kívül csak Sebastian Vettel és Nicholas Latifi érte el.

A második óra végére egyre több autóra kerültek fel a slick gumik, aminek köszönhetően Lando Norris át is vette a vezetést. Az élről azonban Bottas hamar letaszította, miután a Mercedesre felkerültek a Pirelli kísérleti abroncsai, és így a második óra is a finn elsőségével ért véget.

Rögtön ezután azonban többen is javítottak az idejüket, és alig 10 perccel később Lance Stroll állt az élen. Ezt követően viszont – a nap folyamán először – előkerült a piros zászló. Antonio Giovinazzi miatt kellett félbeszakítani a körözést, az olasz pilóta a négyes kanyarnál csúszott ki a kavicságyba. Bár magától vissza tudott térni a bokszutcába, az Alfa Romeo hátulja kissé megsérült.

A tesztelés szerencsére csak néhány percig állt, az újraindítás után pedig Kevin Magnussen vette át a vezetést. Ám miután Norris először ment be csütörtökön 1:19 alá, a McLaren versenyzője lett az új leggyorsabb. Később többen is átvették átmenetileg a vezetést, míg nem kellett ismét félbeszakítani a körözést. Max Verstappen az ötös kanyarban csúszott ki a kavicságyba, ami el is nyelte az RB16-ost, így a pályamunkásoknak kellett beavatkozniuk. A Red Bull mentésének az idejére piros zászlós megszakítás volt érvényben.

Kevesebb mint fél órával az újraindítás után azonban ismét meg kellett szakítani a tesztnapot. Ugyanott, ahol előtte Verstappen, ezúttal Vettel csúszott ki. Bár a német magától el tudta hagyni a kavicságyat, sok koszt hordott fel a pályára, amit így újra takarítani kellett.

Az újraindítás után Bottas elindult egy újabb etapra, ám hamar meg kellett szakítania azt, hiszen motorproblémát észleltek a Mercedesnél. Ezután a W11-est már nem is láthattuk a pályán az ebédszünetig.

A tesztnap első négy óráját Vettel zárta az élen a Ferrarival, mögötte Stroll és Latifi volt a sorrend. A legtöbb kört is a négyszeres világbajnok tette meg – összesen 49-szer ért körbe a délelőtt folyamán a Circuit de Catalunyán.

Három csapat váltott pilótát az ebédszünetben: Valtteri Bottas Lewis Hamiltonnal adta át a Mercedest, míg a Red Bullnál Max Verstappen helyett Alexander Albon ülhetett délután autóba. A Renault-nál Daniel Ricciardo váltotta Esteban Ocont. 

Néhányan azonnal a pályára hajtottak, amint délután zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, s ennek következtében hárman – Gasly, Vettel és Latifi – már az első fél órában átlépték az 50 körös határt. Az első óra végére senki, még maga Vettel sem tudott javítani a délelőtt leggyorsabb körén, a Mercedesnek azonban másra kellett koncentrálnia. Hamiltonnak máris ki kellett hagynia a tesztnapja negyedét, hiszen 60 perc elteltével még nem járt a pályán.

Alig negyedórával később viszont a hatszoros világbajnok is megkezdte a délutáni munkát. Az akkori hírek szerint mégsem a motor, hanem a padlólemez meghibásodása miatt veszített értékes időt a címvédő alakulat. Amikor viszont úgy tűnt, hogy Hamilton is igazán nekiállhat a csütörtöki munkának, a Mercedes megadta magát a pályán. A W11-es vélhetően váltóhiba miatt állt le az ötös kanyarban, emiatt negyedjére került elő a piros zászló.

Délután Pierre Gasly lépte át elsőként a 100 körös határt, de nem sokkal később Vettelnek, majd Latifinek is sikerült ezt elérni. Negyedikként Stroll is megtette ezt a távot, ám a Red Bullnál közel sem ezt volt a következő cél egy órával a tesztnap vége előtt. Albon ekkortájt csak 30 kör környékén járt, és Verstappennel együttesen is a legkevesebb kört tették meg a csapatok közül a mezőnyben. 

Az utolsó órában a Mercedesnél megerősítették, hogy az olajnyomással akadt probléma a W11-esben, és Hamilton elővigyázatosságból állította le az autót a pályán. Emellett az biztossá vált, hogy a hátralévő időben már nem láthatjuk a hatszoros világbajnokot a volán mögött.

Pozitív napot teljesített a Williams, és az utolsó órára már Latifi neve mellett szerepelt a legtöbb megtett kör. A tesztnap végéig a kanadai pilóta 160 körig jutott, amivel a nap legszorgalmasabb versenyzőjének mondhatja magát. A köridőket tekintve Vettel végzett az élen az 1:16.841-es idejével.

MÁSODIK KOLLEKTÍV TESZT, BARCELONA A 2. NAP VÉGEREDMÉNYE:


1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:16.841, 145 kör
2. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri-Honda) 1:17.066, 139 kör
3. Lance Stroll (kanadai, Racing Point-Mercedes) 1:17.118, 130 kör
4. Nicholas Latifi (kanadai, Williams-Mercedes) 1:17.313, 160 kör
5. Lando Norris (brit, McLaren-Renault) 1:17.573, 113 kör
6. Max Verstappen (holland, Red Bull-Honda)* 1:17.738, 31 kör
7. Valtteri Bottas (finn, Mercedes)* 1:17.985, 47 kör
8. Esteban Ocon (francia, Renault)* 1:18.013, 36 kör
9. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:18.225, 111 kör
10. Alexander Albon (thaiföldi, Red Bull-Honda), 1:18.393, 61 kör
11. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 1:18:395, 59 kör
12. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo-Ferrari) 1:19.670, 92 kör
13. Lewis Hamilton (brit, Mercedes), 1:22.425, 14 kör

* csak délelőtt tesztelt

 

 

Bottas volt az utolsó tesztnap leggyorsabbja (Fotó: AFP)

 

Napos, szélcsendes időben vette kezdetét a második barcelonai teszt harmadik napja, vagyis a 2020-as tesztidény utolsó felvonása. A csapatok általában ekkor futják a leggyorsabb köröket, így mindenképpen érdemes volt nézni az eredményeket már a korai órákban is.

Elsőként Lewis Hamilton futott mért kört, ám a brit nem az időkre, hanem a hosszabb etapokra feküdt rá a délelőtti menet első felében. A címvédő a C3-as keveréken gyűjtötte a kilométereket, s ő érte el leghamarabb az 50 körös határt is. Igaz, nem indult simán a brit napja, hiszen a W11-es kisebb fehér füstfelhőt eregetett maga után az alacsonyabb sebességű kanyarokban, amit követően rövid időre vissza is ment a garázs árnyékába.

A csütörtöki problémák után új erőforrást kapó – így összességében a hat tesztnap alatt a harmadikat használó – Mercedesszel azonban nem volt komolyabb gond, így Hamilton zökkenőmentesen folytathatta a programját.

Míg a Mercedes hosszabb etapokat teljesített, pár alakulat időmérős szimulációkat kezdett futni, így több remek köridő is született. Carlos Sainz Jr. a C2-es keveréken indult, és haladt az egyre lágyabb gumik felé, miközben a McLarenre irányította a figyelmet. A spanyol leginkább a C2-es, illetve a C3-as abroncsokon elért köreivel került a középpontba, utóbbin 1:16.822-t futott, ami gyorsabb volt, mint Sebastian Vettel csütörtöki legjobbja, amit a leglágyabb gumikon teljesített.

Igaz, Sainz faragott az idején a C2-esen is, ám akkor az utolsó szektorban visszavett, így maradt még a McLarenben. A spanyolhoz hasonlóan Sergio Pérez is játszott a szektorokkal, végül a második leglágyabb keveréken 1:16.658-at jegyzett, amivel átvette a vezetést.

Nem sokkal később Daniel Ricciardo is villantott a Renault-val, az ausztrál ugyanazon a keveréken először 156 ezredre közelítette meg a Racing Point versenyzőjét, majd tovább faragott az idején, s végül 49 ezreddel maradt el Péreztől úgy, hogy az utolsó szektorban egyéni legjobb szektort sem tudott futni.

Hozzájuk hasonlóan Charles Leclerc is a C4-es abroncsokat használta a rövid etapja során, 1:16.850-es ideje azonban elmaradt például Sainz egy keverékkel keményebb gumikon jegyzett körénél. A monacóinál is hátrébb sorolt be Hamilton, aki láthatóan nem ment rá a gyors körökre egészen az utolsó óráig.

Akkor ugyanis megállás nélkül röpködtek a lila szektorok, hiszen a legtöbb autóra felkerült a C5-ös, vagyis a leglágyabb keverék. 

Először Leclerc vette át a vezetést 1:16.360-nal, majd mögé Hamilton zárkózott fel 5 százados hátrányban. Fél órával az ebédszünet előtt aztán Ricciardo robbantott a Renault-val, az ausztrál 1:16.276-nál állította meg a stoppert, s állt így az élre.

A Renault ausztrál versenyzője zárta az élen az utolsó tesztnap első felét (Fotó: AFP)

 

Fontos azonban megjegyezni, a Ferrari például többször is lassabb volt bizonyos mérőpontoknál, mint az Alfa Romeo és a Haas, míg a Mercedes meglehetősen lassú volt az első szektorban, több tizedet is kapott az ugyancsak német erőforrást használó Racing Pointtól. Ez a délelőtti sebességlistán is jól látszott, Räikkönen neve mellett 334.5 (igaz, nem is tudta bevenni utána a kanyart), míg Pérezé mellett 317.8 km/h állt, ezzel szemben Leclerc 310.1, Hamilton 309.3 km/h-t ért el az adott mérőpontnál.

Ami a megtett köröket illeti, a címvédő volt a legszorgalmasabb 90 körrel, míg mögötte Grosjean zárt 86-tal. Az 50 körös határt két csapat nem tudta elérni, a Racing Point és a Williams fejenként 43 kört teljesített.

A nap első felében egyszer sem lengett a piros zászló, igaz, több versenyző is megforgott, s néhányan a kavicságyat is megjárták.

Az ebédszünetben négy csapatnál volt változás: a Mercedesnél Valtteri Bottas, a Red Bullnál Max Verstappen, a Renault-nál Esteban Ocon, míg a Haasnál Kevin Magnussen ülhetett autóba.

Az ebédszünetet követően valamennyi istálló versenyszimulációt teljesített, és a Ferrari nem csak az SF1000-es egyensúlyán tudott javítani, hanem közelebb is került a Mercedeshez a versenytempót tekintve. A csapatfőnök, Mattia Binotto azonban továbbra sem optimista, a tesztnap során tartott sajtótájékoztatóján elmondta, nem rejtegetnek semmit, egyszerűen nem ők a leggyorsabbak jelenleg, és főleg az időmérős tempójuk hiányzik. 

A maranellóiaknak azonban lesz bőven adatuk, hiszen az utolsó tesztnapon Leclerc bizonyult a legszorgalmasabbnak 181 körrel, mögötte Sainz és Kvjat következett a sorban. A legkisebb távot a Haas teljesítette, az amerikaiakat a kuplung meghibásodása marasztalta a bokszban, aminek eredményeképp Magnussen neve mellett sokáig csak 16 kör állt. A dán végül az utolsó 20 percben tudott visszatérni a pályára, a leintésig 13 kört sikerült még megtennie.

A Haashoz hasonlóan a Williamsnek is szembe kellett néznie néhány problémával. Az FW3-asban először ki kellett cserélni a gyújtógyertyát, majd később a hátsó felfüggesztésre panaszkodott a pilóta. Russell azonban így is több mint 140 kört futott.

Verstappen a végén egy keverékkel keményebb gumikon jött fel a második helyre (Fotó: AFP)

 

Ami a köridőket illeti, az utolsó másfél órában volt némi izgalom, amikor Bottas először feljött a második pozícióba, majd első nekifutásra 5, másodikra további 3 századot faragott a Ricciardo által délelőtt elért időn. A finn pilótán kívül még Verstappennek sikerült a Renault elé kerülnie, a holland ráadásul úgy közelítette meg 1 tizedre a Mercedest, hogy a C4-es, vagyis az eggyel keményebb abroncsok dolgoztak az RB16-oson.

A csak délután tesztelő további két pilóta közül Ocon a hatodik, Magnussen a 13. helyen zárt.

Ezzel véget ért a 2020-as téli tesztidény, a Formula–1 mezőnye legközelebb a március 15-i hétvégén hajthat pályára a melbourne-i idénynyitón.

MÁSODIK KOLLEKTÍV TESZT, BARCELONA A HARMADIK NAP VÉGEREDMÉNYE:


1. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:16.196, 79 kör
2. Max Verstappen (holland, Red Bull-Honda) 1:16.269, 45 kör
3. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 1:16.276, 65 kör*
4. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:16.360, 181 kör
5. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:16.410, 90 kör*
6. Esteban Ocon (francia, Renault) 1:16.433, 75 kör
7. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point-Mercedes) 1:16.634, 154 kör
8. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren-Renault) 1:16.820, 163 kör
9. George Russell (brit, Williams-Mercedes) 1:16.871, 146 kör
10. Danyiil Kvjat (orosz, Alpha Tauri-Honda) 1:16.914, 160 kör
11. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:17.037, 86 kör*
12. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo-Ferrari) 1:17.415, 115 kör
13. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:17.495, 29 kör
14. Alexander Albon (thaiföldi, Red Bull-Honda) 1:17.803, 59 kör*

*csak délelőtt tesztelt

 

Forrás: nemzetisport.hu

 


next 5

A mi világunk

Hírek