Hírek / Sport

F1: Miért járt pont, ha csak egy kör számított a Belga Nagydíjon?

2021. augusztus 30. 11:50 Sport | Szerző: Dudás Róbert

A hivatalos végeredmény egyetlen kör alapján készült el, a félpontokat mégis kiosztották a Formula 1-es Belga Nagydíjon. A látszólagos ellentmondás magyarázata.

Minden idők legrövidebb Formula 1-es futamaként fog bevonulni a sportág történetébe a vasárnapi Belga Nagydíj. Az FIA által közzétett hivatalos végeredmény alapján mindössze egyetlen körből állt, és a győztes ideje 3 perc 27,071 másodperc lett. A spái verseny ezzel az 1991-es Ausztrál Nagydíjat taszította le a vonatkozó lista éléről. 30 évvel ezelőtt Adelaide-ben Ayrton Senna 24 perc 34,899 másodperc alatt tudta le a megszakítás előtt megtett 14 körét.

Miként a brazilok bajnoka, úgy most Verstappen is csak a felét kapta meg a győzelemért járó pontoknak, ám látva, hogy egyetlen kör szerepel a neve mellett, fölmerülhet a kérdés: miért járt egyáltalán pont ezért az elsőségért?

Az FIA sportszabályzata a pontosztás minimális feltételéül azt szabja, hogy legalább két kört teljesíteni kell. A 6.5-ös szabály a következőket írja:

„Ha egy sprintkvalifikációt vagy versenyt az 50-es függelék alapján felfüggesztenek és nem indítanak el újra, nem osztanak pontot akkor, ha az élen álló kettő vagy annál kevesebb kört teljesített; fél pontot osztanak akkor, ha az élen álló kettőnél több kört teljesített, de az eredeti versenytáv 75%-ánál kevesebbet; és teljes pontszámot, ha az élen álló az eredeti táv 75%-át vagy annál többet teljesítette.”

A gyakorlatban Verstappenék két teljes kört mentek a biztonsági autó mögött az utolsó pályára jövetelükkor, majd a 3. körüket a piros zászló miatt a boxutcában fejezték be. A fél pontok kiosztásához szükséges kritériumnak a mostani verseny megfelelt, mivel bár a mezőny csak két teljes kört ment, Verstappen a boxutcába visszatérve így is átszelte az ellenőrző vonalat, és ezt az FIA szintén befejezett körnek tekinti.

„Három kört teljesítettek. A harmadikat az autók azzal zárták le, hogy áthaladtak a boxutca gyorssávjában az ellenőrző vonalon” – magyarázta Michael Masi versenyigazgató.

Hogy miért szerepel a hivatalos végeredményben mégis egyetlen teljesített kör, arra a sportszabályzat 51.14-es pontja adja meg a választ. Abban ez áll:

 „Ha egy sprintkvalifikációt vagy versenyt nem lehet újraindítani, a végeredményt a sprintkvalifikáció vagy verseny felfüggesztéséről kiadott jelzés körét megelőző utolsó előtti kör adja.”

A gyakorlatban ezt a boxban befejezett harmadik körtől kell számolni, vagyis a verseny végeredményét hivatalosan a biztonsági autó mögött megtett első kör jelenti.

E szabály már évtizedek óta megvan, és volt is már belőle kavarodás. A 2003-as Brazil Nagydíj után például rossz kör alapján hirdettek végeredményt, Kimi Räikkönen állt a dobogó tetején, miközben a valós győztes Giancarlo Fisichella lett a Jordannel.

Fölmerül, e két szabály kissé ellentmond egymásnak, és talán nem jogos, hogy egyetlen beszámított kör után is pontokat osztottak, ám Michael Masi egyértelművé tette, a két szabálypont között nincs összefüggés, a valóságban 3 kört mentek, teljesítették a kritériumot, az egykörös szabály pedig csak a végeredmény meghatározásában játszik szerepet.

„A pontosztáshoz meghatározott eredménynél a jelzés kiadásától számított utolsó előtti kör számít. Ez lényegében két, egymástól független szabálypont. Az egyik a verseny befejezésére vonatkozik, a másik arra, mi történik a bajnoki pontokkal” – fogalmazott az ausztrál.


Fotó: Formula 1 - twitter
Forrás: FIA, Autosport, m4sport.hu

 


next 5

A mi világunk

Hírek