Hírek / Sport

F1: Miért robbantak sorra a gumik Silverstone-ban?

2020. augusztus 3. 11:44 Sport | Szerző: Dudás Róbert

A Mercedesnek meggyőződése, hogy törmelék okozta a Brit nagydíj hajrájában látott defekteket, de a vizsgálatot indító Pirelli egyelőre semmilyen lehetőséget nem zár ki.

 

Két körrel a vasárnapi silverstone-i verseny vége előtt előbb Valtteri Bottas autójának bal első gumija vált le a felniről, aztán Carlos Sainz és Lewis Hamilton is hasonló defektet kapott az utolsó körben. Az esetek túlságosan egyformák voltak ahhoz, hogy ne legyen összefüggés közöttük, a kérdés csak az, mi állhatott a hátterükben.

Robbanó Pirelli-gumikat már láthattunk 2013-ban is Silverstone-ban, akkoriban többször is volt gond az olasz cég abroncsaival. Tekintve, hogy a 2020-as autók rendkívüli leszorítóerővel bírnak, a mostani papucsokat pedig 2019-re tervezték, fölvetődött, hogy egyszerűen nem bírták a hatalmas terhelést.

Több résztvevő ugyanakkor meggyőződéssel állította, hogy a pályán lévő törmelékek sértették fel a gumikat. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azt mondta, Max Verstappen utolsó előtti körben lecserélt kemény keverékén barázdát és vágásokat találtak, és Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója is arra gyanakodott, hogy idegen teszt vághatta ki a gumikat.

Kimi Räikkönen a 48. körben veszítette el az elő szárnyának felét, hátrahagyva annak darabjait, de történt pár baleset, amelynél ugyancsak kerülhetett egy s más a pályára.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)


Hamilton szerint nem volt probléma a gumikkal

Lewis Hamilton biztos a törmelékes teóriában. Abból gondolja ezt, hogy a verseny során kiemelten figyelt az abroncsaira, és egy pillanatig sem érezte úgy, hogy veszélyben lenne. „Hogy őszinte legyek, úgy éreztem, hogy igazán jól vezettem, és képes voltam jó állapotban tartani a gumikat. Valtteri nagy nyomást gyakorolt rám az etapok elején, szóval amikor általában spórolok, most kevésbé tudtam, mert a DRS-távolságon kívül akartam őt tartani. Tudtam, hogy a gumik nála kopnak valamilyen mértékben, mert nem úgy kezelte őket, ahogyan kellet volna. Aztán miután megnőtt közöttünk a távolság, kényelmes helyzetben éreztem magam, biztonságban, és úgy gondoltam, a gumikban még bőven maradt.”

Hamilton szemtanúja volt Räikkönen szárnysérülésének. „Érdekes lesz látni, hogy mire jut a Pirelli. Ők látják a felületet, és hogy mi okozta a hibát. De meggyőződésem, hogy törmelék lehetett. Sok volt belőle a pályán. Egy autó, talán Kimi volt előttem, aki elvesztette az első szárnyát, és a jobb eleje éppen előttem jött le az egyik körben.”

„A biztonsági autó után törmelék volt a pályán mindenütt a Maggots és a Becketts felé. Nem hiszem, hogy letisztították volna. A gumik teljesen jól működtek. Megtehettem volna, hogy futok pár igazán erős kört a végén. Meglátjuk, mit csinálhatnánk jobban, de őszintén szólva úgy érzem, a tempóm alapján látható volt, hogy jól kezeltem a gumikat” – elmélkedett a három ép kerékkel célba érkező győztes.

Carlos Sainz (Fotó: MTI/EPA)


Hogyhogy mindhárom a bal első volt?

Vannak, akik kétkednek a törmelékes feltevésben. A német Sky korábbi F1-es versenyző szakértője, Nick Heidfeld furcsának találja, hogy mindhárom esetben ugyanaz a gumi volt a hibás. „Kíváncsian várom, hogy mit hoz ki az elemzés, és hogy a pályán lévő törmelék miatt történt-e. Én csodálkoznék ezen, mivel mind a három bal első defekt volt, és erről a gumiról már a futam előtt azt mondták, hogy a legnagyobb terhelést kapja. Valtterinél láttuk is, menet közben mintha hólyagok képződtek volna a kerekén” – érvelt.

A Pirelli sportigazgatója, Mario Isola szerint ez az egybeesés még nem zárja ki a törmelék okozta defektet. A szakember megállapította, a gumik nagy erőhatásoknak vannak kitéve Silverstone-ban, és ez sérülékenyebbé teszi őket. Romain Grosjean sokáig nyűtt közepes gumija például teljesen elhasználódott, és más abroncsoknál is azt tapasztalták, hogy szinte száz százalékban elfogyott a kopórétegük. „Rá kell jönnünk, hogy ez lehet-e az oka a hibának, vagy sem. Az nyilvánvaló, hogy egy elkopott guminál a felület kevésbé védi a szerkezetet, így ha törmelék volt a pályán, könnyebben megsértette a gumikat” – mondta az olasz.

 
Átfogó vizsgálat, előfeltevés nélkül

Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy átfogó vizsgálataik során semmiféle lehetőséget nem fognak kizárni, így nem eleve abból indulnak ki, hogy csak a törmelék lehetett az okozó. „Harmincnyolc körös gumikról volt szó, de nem mondom azt, hogy az elhasználódás volt a probléma forrása. Lehetett törmelék is, Kimi első szárnyának darabjai, és más törmelékek is voltak a pályán. Nemcsak a meghibásodott gumikat fogjuk megvizsgálni, hanem az összes gumit, amit az utolsó körökben használtak, hogy lássuk, voltak-e vágások rajtuk, és van-e bármi jele annak, hogy mi történt. Nem akarunk semmit sem kizárni, mindent teljesen kielemzünk. Hiba lenne bármit is kizárni az ilyen vizsgálatoknál.”

A vizsgálati eredményt Isola már keddig szeretné megkapni.

Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)


Arra is rámutatott, hogy a gumik a rendkívüli körülmények miatt kaptak ekkora terhelést: túl korán állt ki a mezőny kereket cserélni. „A biztonsági autó nagyon meghatározta a versenyt, mivel a másodiknál kiállásra kényszerített szinte mindenkit, ami hosszú második etapokhoz vezetett. A teljes elemzés után meg fogjuk érteni, mi történt. Ez hasznos lesz a jövő hétvégén is.”

Akkor a mostaninál eggyel lágyabb lesz a gumiskála, ám Isola szerint ez nem ad okot az aggodalomra. Toto Wolff is úgy vélte, teljesen mindegy, milyen keménységű és kopású gumikat használnak, mivel a mostani esetek vélhetően másra vezethetők vissza.

Versenyzői ugyanakkor máris előrebocsátották: a jövő hétvégi nagydíjon aligha látunk majd bárkit egy kiállással próbálkozni.

 

 

Forrás: Autosport, Sky Sport, F1, m4sport.hu

 


next 5

A mi világunk

Hírek