2019. szeptember 27. 16:07 Sport | Szerző: Dudás Róbert
A Ferrari és Charles Leclerc elsőségét hozta az Orosz Nagydíj első szabadedzése. A monacói mindössze 8 századdal előzte meg Max Verstappent – a Mercedesek egyelőre csak a 4-5. helyen.
A jósolt esőnek nyomát sem lehetett látni péntek délelőtt Szocsiban, ahol magyar idő szerint 10 órakor napsütésben, tiszta ég alatt, 25 Celsius-fokos aszfalthőmérséklet mellett vette kezdetét az Orosz Nagydíj első szabadedzése. A három Ferrari-győzelem után mindhárom élcsapat kérdésekkel és konkrét feladatokkal érkezett a világ legnagyobb országába.
A Ferrari célja a Szingapúrban jól teljesítő fejlesztések működésének, valamint a nyári szünet óta tartó jó formájának a megerősítése. A Mercedes az előző hétvégéből tanulva főleg a verseny kimenetele szempontjából mostanság rendre döntőnek bizonyuló időmérős teljesítményén javítana – tőlük nem lenne meglepő, ha ezúttal feláldoznának valamennyit a versenyteljesítményből a jobb kvalifikáció érdekében. A Red Bull eközben a múltkori szimulátoros hibáját korrigálná, igaz, nekik a motorcseréjük miatt kapott 5 rajthelyes büntetést is a hétvégi stratégiájukba kell építeniük.
Bár a Mercedes kapcsán híre ment, hogy versenyképessége hanyatlása miatt, bizonyos Szuzukára tervezett fejlesztéseit már ezen a hétvégén próbára teszi, a Sky Sports szerint erre nem kerül sor. Ahogy az egymást követő hétvégék miatt nem meglepő módon a csapatok többségénél sincsenek komoly újítások.
A Racing Point idei utolsó nagy fejlesztéseit már Szingapúrban bevetette. Németország óta fokozatosan teljesen átépítették idei autójukat, és most már annak finomhangolásával próbálják megvetni a lábukat a középmezőny elején. Új első szárnyukból Sergio Pérez szerint még nem hoztak ki mindent. Ennek jegyében ők nyitották a tréninget, két versenyzőjük jó ideig magányosan körözött, aerodinamikai teszteket végrehajtva az őket a kerékvetők kerülésére kérő csapat számára.
Racing Point (Fotó: Formula1/Twitter)
Bár az F2-esek mezőnye reggel már felgumizta valamennyire a rendszerint csúszós pályát, a rózsaszín autókhoz csak későn csatlakoztak a többiek, az élmenők felbukkanására jó húsz percet kellett várni. Addig is más történésekre irányult a figyelem. A Renault garázsában látogatást tett például egy denevér – a Toro Rossónál meg ismét leállt az egyik autó… A faenzaiak lehettek a bosszúsabbak. A hazai pályán még saját lelátót is kapó Danyiil Kvjat sorozatban harmadik hétvégén küzd műszaki problémával.
„Elszállt a motor, srácok” – jelentette csapatának az ezzel virtuális biztonsági autós fázist előidéző orosz. Főnöke, Franz Tost később megerősítette, nem a motor, hanem az üzemanyag-rendszer volt a probléma forrása.
Danyiil Kvjat leállása (Fotó: Formula1/Twitter)
Az első félóra végén gyorsan cserélődtek a nevek az első helyen. A Ferrari és a Mercedes is a lágy keveréken kezdte a munkát, először Charles Leclerc jegyezte a legjobb időt, aztán Valtteri Bottas, majd Lewis Hamilton ugrott elé. A brit első körén még azt prezentálta, hogyan kell a második kanyar levágása esetén az FIA új iránymutatásának megfelelően visszatérni a pályára a jelzőtáblák közti szlalomozással, majd egy 1:36,031 másodperces eredménnyel 0,143 ezredet adott csapattársának, és 0,444-et Leclerc-nek.
A gumivisszaadás miatti nem hivatalos szünetre akár Sebastian Vettel vezetésével is elvonulhatott volna a mezőny, ám hiába autózott a német jobb részidőket Hamiltonnál, az utolsó szektorban visszavett, így 0,6 másodperces hátránnyal megragadt a 4. pozícióban. Mögötte Nico Hülkenberg, Pierre Gasly, Alexander Albon, Carlos Sainz, Daniel Ricciardo és Romain Grosjean sorakozott, miközben Max Verstappen csak a 12. helyen tanyázott.
Az első félidő említésre méltó jelenete volt még, hogy Hamilton etapja végén majdnem nekiment az egyik Haasnak a boxutca bejáratánál. A brit nagyobb tempóval érkezett, az ideális kanyarvételt próbálgatta, és csak a kormány félrerántásával tudta elkerülni a lassan poroszkáló fekete járművet.
Lewis Hamiltonnak el kellett kerülnie az ütközést a boxutcában (Fotó: Formula1/Twitter)
A másfélórás edzés második felébe lépve a Mercedesek közepes gumira váltottak, ám Bottas azokon is javítani tudott. Körénél a friss lágyat használó Ferrarik tudtak jobbat is. Vettel korábban teljesítette gyorskörét Leclerc-nél a fokozatosan gyorsuló pályán, de jelentősen, több mint fél másodperccel lassabb volt nála. A monacói neve mellett 1:34,462 másodpercnél állt meg a stopper.
Az 1:35-ön belüli időt futók klubjába Leclerc mellett csak Verstappen lépett be. A holland eleinte a két Mercedeséhez hasonló időket autózott lágygumis etapján, aztán az utolsó 20 percbe lépve egy 1:34,544-es kört írt a pályára, amivel tizeden belülre került pályatársához.
Vettel így a harmadik helyre szorult 1:35,005 másodperces eredményével, míg mögötte a két Mercedes sorakozott. Bottas 0,7-es, Hamilton 0,9-es hátrányban volt, de körüket mindketten az eggyel keményebb, sárga gumitípuson teljesítették.
A legjobb hatost Alexander Albon tette teljessé, aki 1 másodperces lemaradással állt a hatodik pozícióban.
Lewis Hamilton (Fotó: XPB)
A középmezőnyt a Renault vezették föl, Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo sorrendben. Az ausztráltól Sergio Pérez csak 3 századdal maradt el; az utolsó top 10-es hely Romain Grosjeannak jutott.
Az edzés első felét a keményebb gumitípusok tesztelésével töltő McLarenek ezúttal a mezőny második felébe szorultak, akárcsak az Alfa Romeók. A Williams szokás szerint az utolsó helyeken osztozott. George Russel egészen távol, 1,2 másodpercre volt a 17. Antonio Giovinazzitól, Robert Kubica pedig tőle is további 2 tizedre. A lengyel az edzés hajrájában egy majdnem 180 fokos megforgást is bemutatott, miután az 5-ös kanyar kerékvetőjére hajtott. A Szocsiban életében először versenyző lengyelnek másfajta fordulatra lenne szüksége…
A két grove-i autó közé Danyiil Kvjat ékelődött be a 18. helyen, ám még a leállása előtt teljesített körével. Bár az orosz pályabírók gyors munkájának hála a Toro Rosso hamar visszakapta az autóját, a hazai versenyzőt pályára hajtani már nem láthattuk a kockás zászlóig. Mindössze öt kör került e neve mellé.
A hajrában a sorrend már nem változott, de események még az utolsó percekre is jutottak. Bottasnál a DRS rakoncátlankodott: nyitott állapotban a kapott terhelés lejjebb vitte a féklap jobb oldalát. A finnt figyelmeztették is a hibára.
Daniel Ricciardo balesete az utolsó percekben (Fotó: Formula1/Twitter)
Daniel Ricciardónak is a hátsó szárnyával adódott gond, de kicsit más jellegű. Ő Kubicához hasonló piruettet mutatott be az edzés legvégén, ám pechjére a Renault-ja háttal a gumifalnak koccant, félig letörve az egész hátsó légterelőjét.
A tréning tehát Charles Leclerc minimális előnyű elsőségét hozta, ám a gumik különbsége és az egyenesekben mutatott tempók is arra figyelmeztettek, hogy túl sok következtetést még hiba levonni a szocsi erőviszonyokról.
Orosz Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:34,462 | 20 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull-Honda | 1:34,544 | +0,082 | 25 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:35,005 | +0,543 | 20 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:35,198 | +0,736 | 28 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:35,411 | +0,949 | 22 |
6. | Alexander Albon | Red Bull-Honda | 1:35,484 | +1,022 | 22 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:35,740 | +1,278 | 21 |
8. | Daniel Ricciardo | Renault | 1:36,287 | +1,825 | 20 |
9. | Sergio Pérez | Racing Point-Mercedes | 1:36,321 | +1,859 | 27 |
10. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:36,516 | +2,054 | 23 |
11. | Carlos Sainz | McLaren-Renault | 1:36,523 | +2,061 | 28 |
12. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:36,538 | +2,076 | 25 |
13. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:36,596 | +2,134 | 21 |
14. | Lance Stroll | Racing Point-Mercedes | 1:36,714 | +2,252 | 26 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | 1:36,770 | +2,308 | 22 |
16. | Lando Norris | McLaren-Renault | 1:36,844 | +2,382 | 30 |
17. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | 1:37,328 | +2,866 | 18 |
18. | George Russell | Williams-Mercedes | 1:38,520 | +4,058 | 27 |
19. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Honda | 1:38,550 | +4,088 | 5 |
20. | Robert Kubica | Williams-Mercedes | 1:38,670 | +4,208 | 29 |
Nem tudta megtartani vezető helyét Charles Leclerc Oroszországban. Max Verstappen a monacóit és Valtteri Bottast megelőzve vitte a délutánt.
A hátsó szárnyak javításával telt a két szocsi szabadedzés közti idő több csapatnál is. Daniel Ricciardo az első edzés utolsó perceiben forgott meg a pálya 5-ös kanyarjában, félig letörve hátsó légterelőjét. A Renault nála legalább a sérülés pontos okát és a megoldást is egyből tudta. A Mercedesnél ezzel szemben rejtélyesebb hiba lépett föl. Amikor az edzés hajrájában Valtteri Bottas felnyitotta a DRS-ét a 2-es kanyarnál, annak mozgatható féklapja elmozdult a helyéről, és balra lejtett. A szerelők beazonosították a probléma forrását, ám még a második szabadedzés elején is a javítással foglalatoskodtak. Bottasnak így legalább volt ideje elfogyasztani az ebéd utáni kávéját...
Az ég ugyan beborult a második másfél órára, a körülmények sokat nem változtak a délelőtthöz képest. A pálya hőmérséklete pár fokot emelkedve elérte a 30 Celsius-fokot, és a betétfutamoknak is köszönhetően az aszfalt még jobban felgumizódott. Hogy mennyire, azt jól illusztrálta, hogy Charles Leclerc már az első mért körén messze túlszárnyalta délelőtti legjobb időeredményét. Úgy futott 1:34,148 másodperces időt, hogy első menetén a legtöbbekhez hasonlóan a közepes gumit használta.
Ám hiába a gyorsulás, csúszkálásból is kijutott az elejére. Sebastian Vettel egy elfékezés után látogatta meg a bukóteret. A 2-es kanyart Pierre Gasly és Sergio Pérez is levágta, ám közülük csak a francia tartotta magát az FIA előírásaihoz, mexikói ellenfele a nap során már másodszor hagyta figyelmen kívül a bukótérben elhelyezett táblákat, melyek között szlalomozva kell visszatérni a pályára.
Az egyik ilyen tábla miatt egyébként rövid időre virtuális biztonsági biztonsági autós fázist is életbe léptettek negyed óra után. Amikor Bottas is a közelükbe tévedt, hiába kereste a narancsszínű első jelzést, azt előtte valaki feldöntötte, így a pályabíróknak kellett visszaállítaniuk.
Sergio Pérez szabálytalan pályalevágása. Pénteken még belefért (Fotó: Formula1/Twitter)
Az első félóra végén Leclerc állt az élen a korai idejével, Sebastian Vettel 0,158 másodperces lemaradással követte. Mindketten a közepes gumin futottak. A Mercedesnél Bottas a kemény Pirellit tesztelte, és egy 1:34,752-es idővel a harmadik helyre lépett föl.
Miután visszatért a garázsba, nem sokkal később ketten is elé kerültek. Lewis Hamilton hozzá képest eggyel puhább, a közepes gumin hajtott ki, és etapja 9. körében 0,245 másodpercre megközelítette Leclerc-t, elfoglalva a harmadik pozíciót. Nem sokkal előtte pedig a korábban autója stabilitására panaszkodó Max Verstappen is Bottas elé került, ő egyetlen ezredmásodperccel autózott gyengébb kört Hamiltonnál, s így került a 4. helyre.
Az edzés feléhez közelítve csak Alexander Albon hiányzott az élmezőnyből a három élcsapat versenyzői közül. A thai a 10. pozícióban tanyázott. Az alsóházat ekkor Sergio Pérez vezette a két Haas és Nico Hülkenberg előtt.
Charles Leclerc (Fotó: XPB)
Következtek az első lágygumis körök az élmezőnytől. Elsőként a Ferrarik érkeztek. Leclerc első nekifutásra 0,7 másodpercet javított, és 1:33,497-re módosította a nap legjobb idejét. Ezúttal azonban nem tudott kitartani az első helyen, ugyanis percekkel később Verstappen is gázba taposott, és három tizedet faragva, egy 1:33,162 másodperces körrel átvette tőle a vezetést.
Vettel tetemes, több mint 1 másodperces lemaradásra tett szert, mivel gyorskörei nem álltak össze. Első próbálkozásánál mindössze 1 ezredmásodperccel maradt el csapattársa akkori legjobb első szektorától, ám a pálya közepén a forgalom miatt megszakította körét. A következő nekifutásánál az első szakaszban 2 ezreddel túlszárnyalta Leclerc-t, ám a középső részen túl sok időt veszített, így teljesített ért el erős harmadik szektort, 1:34,201 másodperces köre nem volt elég ahhoz, hogy tartsa a lépést az élmezőnnyel.
Merthogy később a Mercedesek is pályára hajtottak, és mindketten beugrottak a Leclerc és Vettel között tátongó szakadékba. Bottas és Hamilton is többedszeri nekifutásra érte el a legjobb eredményét. Gyorsabb a finn volt, akinek hátránya jelentős, 0,645 másodperc volt. Hamilton további másfél tizeddel bizonyult lassabbnak. Mindketten az első szektorban veszítették a legtöbb időt Verstappennel és Leclerc-rel szemben.
A legjobbak mögött a középmezőny sorrendjét is átrendezték a lágy gumik. Vettel mögé hatodiknak Pierre Gasly jött föl hatodiknak, 3 századdal előzve meg Pérezt, és 6-tal Hülkenberget. A kilencedik hely Lance Strollé lett.
És hogy hol maradt Alexander Albon a másik Red Bull-lal? Nos, a garázsban. Szerelői a magasba emelték autóját, és lekapták róla a padlólemezt. Hogy pontosan mi volt a probléma, nem derült ki, az újonc mindenesetre csak az utolsó negyed órára tért vissza a pályára. Az idején ekkor ugyan még javított, de ez csak a 10. helyre volt elég. Norrist lökte ki ezzel a mezőny első feléből.
Max Verstappen (Fotó: XPB)
Az edzés utolsó harminc percére az autókat megtankolták – kezdődtek a hosszú etapok. A Toro Rossónál kissé hajmeresztő módon. Pierre Gasly már a pályán volt, Danyiil Kvjat meg éppen mellette hajtott ki rá a boxutcából. A francia előbb egyik, aztán a másik oldalról próbálta előzni kollégáját, aki másodszorra ráhúzta a kormányt. A majdnem-ütközés után volt is Gaslynak pár keresetlen szava a mezőny egyetlen orosz versenyzőjéhez, aki elmondása szerint nem látta őt.
A Toro Rossók incidense (Fotó: Formula1/Twitter)
Hasonlóan ijesztő élménye később Hamiltonnak is volt. Az egyik tempós balkanyarban a lassú tempóval haladó Albonra közelített, akit csak a belső kerékvetőre menekülve tudott elkerülni. Esetükben lényegesen nagyobb volt a tempókülönbség, mint a Toro Rossóknál. Ha a címvédő lassabban reagál, nagy baleset lehetett volna belőle.
A három élcsapat közül versenyszimulációkba a Ferrari kezdett megosztott taktikával. Leclerc-t küldték ki a közepes, Vettelt a lágy keveréken. Mindketten a riválisaiknál hosszabbra nyújtották etapjukat, így mérve föl, melyik gumi meddig bírja. A kopás mértéke egyiküknél sem tűnt nagynak. Verstappen Leclerc-hez hasonlóan a sárga papucsokon kezdett, és bár a monacói tempóját képes volt tartani (csak kevéssel volt rosszabb az átlaga), az ő körei nem tűntek olyan kiegyensúlyozottnak.
A Mercedes ezen összevetésben is bizonytalanabbnak tűnt, mint a Ferrari és a Red Bull, jóllehet köreikből nehéz volt kiolvasni, mire lehetnek képesek.
Orosz Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Max Verstappen | Red Bull-Honda | 1:33,162 | 29 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:33,497 | +0,335 | 33 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:33,808 | +0,646 | 22 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:33,960 | +0,798 | 32 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:34,201 | +1,039 | 32 |
6. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:34,971 | +1,809 | 26 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point-Mercedes | 1:34,998 | +1,836 | 31 |
8. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:35,026 | +1,864 | 33 |
9. | Lance Stroll | Racing Point-Mercedes | 1:35,176 | +2,014 | 31 |
10. | Alexander Albon | Red Bull-Honda | 1:35,216 | +2,054 | 18 |
11. | Lando Norris | McLaren-Renault | 1:35,223 | +2,061 | 33 |
12. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Honda | 1:35,337 | +2,175 | 38 |
13. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:35,351 | +2,189 | 26 |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | 1:35,370 | +2,208 | 28 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | 1:35,374 | +2,212 | 34 |
16. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:35,593 | +2,431 | 31 |
17. | Carlos Sainz | McLaren-Renault | 1:35,635 | +2,473 | 29 |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | 1:36,004 | +2,842 | 29 |
19. | George Russell | Williams-Mercedes | 1:36,785 | +3,623 | 38 |
20. | Robert Kubica | Williams-Mercedes | 1:37,838 | +4,676 | 36 |
Forrás: formula1.com, Boxutca, m4sport.hu