Cikk megosztása
2021. augusztus 30. 15:20 Sport | Szerző: Dudás Róbert
Módosult a Belga Nagydíj Formula 1-es futam végeredmény, vizsgálat, és nem díjazott erőfeszítések – míg mindenki a pontokról és az időhúzásról vitázott Spában, pár dolog elkerülte a figyelmet a nagy eseménytelenségben.
Csak egy kör volt
Noha a 18 óra 17 perckor a boxutcából kiengedett mezőny két teljes és egy boxban záruló kört futott a biztonsági autó mögött, a Belga Nagydíj hivatalosan három helyett csak egy körig tartott – legalábbis a végeredmény szempontjából. Ennek oka a sportszabályzat versenymegszakításokra vonatkozó szabálypontja (51.14.), mely az ilyen esetekben megszülető végeredmény megállapításának módjáról rendelkezik.
„Ha egy sprintkvalifikációt vagy versenyt nem lehet újraindítani, a végeredményt a sprintkvalifikáció vagy verseny felfüggesztéséről kiadott jelzés körét megelőző utolsó előtti kör adja.”
Ez most a biztonsági autó mögött teljesített legelső kör volt, melynek időeredménye egyben a futam összidejét is adta. Max Verstappen 3 perc 27,071 másodperces eredménnyel nyerte a Belga Nagydíjat, és ezzel az F1 valaha volt legrövidebb futamának győztese lett.
Büntetés miatt módosult a végeredmény
Az FIA által közzétett hivatalos végeredményben a célba (boxba) érkezéshez képest volt egy módosulás. A Magyarországról hozott 5 rajthelyes büntetése és Kimi Räikkönen boxutcai rajtja miatt Lance Strollnak eredetileg a 18. pozícióból kellett volna rajtolnia, és a pályán ezen a helyen is érte a piros zászló. Csakhogy a kanadainak utólag kiosztottak egy 10 másodperces időbüntetést.
A “vétséget” az Aston Martin követte el: módosítottak a hátsó szárnyán, és ezzel megszegték a sportszabályzat 50.4. b) pontját. Az FIA ugyan figyelembe vette, hogy a változtatásra a rajtprocedúra felfüggesztése idején került sor, ám ezt ugyanolyan helyzetnek tekintették, mint a verseny leállítását.
A büntetés a vétséghez viszonyítva rendhagyó volt: „Normál esetben a büntetés egy boxutcai rajt lenne, ám mivel az autók már eleve a boxutcából rajtoltak, ennek a büntetésnek nem lett volna jelentősége. Ennek megfelelője egy áthajtásos büntetés lenne, ám mivel a futamot lerövidítették, az enyhébb, 10 másodperces büntetést alkalmazzuk” – állt az indoklásban.
A büntetés nagyobb súllyal így sem bírt: Stroll idejéhez utólag írták hozzá a 10 másodpercet, és ezzel a 18.-ról a 20-re csúszott hátra, de pontot így sem, úgy sem szerzett volna.
Vizsgálat indult Leclerc ellen
Hiába nem volt futam, a büntetés mellett egy tovább vizsgálatra is sor került vasárnap. Az a Ferrari és Charles Leclerc ellen indult, mégpedig a sportszabályzat 40.1.a) pontjának megsértése gyanújával. A problémát az jelentette, hogy a monacói autójára azt követően helyeztek fel új gumikat (még a rajtrácson), hogy a versenyirányítás jelezte, csúszik a rajt.
„Ez az ilyen halasztások esetén nem megengedett” – írták a bírák.
Leclerc mégis megúszta a büntetést, mivel a Ferrari pár percen belül korrigálta a hibát, vagyis visszatette a 16-os autóra az eredeti abroncsokat. „A csapat perceken belül reagált a hibájára, még az előtt, hogy az autó elhagyta volna a rajtrácsot. Emiatt noha szabálysértés történt, a bírák nem osztottak ki ennek megfelelő büntetést” – indokoltak.
Leclerc ezzel megtarthatta a 8. helyét és az érte járó pontokat.
Vesztesből akár hőssé is válhatott volna Pérez?
Ha nem lett volna a nagy csúszás, Sergio Pérez sosem lehetett volna a nem létező verseny résztvevője. A Red Bull a rajt elhalasztása után kiharcolta az FIA-nál, hogy engedélyezze a rajtrácsra menet az autóját összetörő mexikói boxutcai indulását. Ebbe a versenyigazgató hosszas egyeztetés után bele is ment.
A Red Bull-szerelők feszített tempóban igyekeztek helyrehozni a Les Combes gumifala által teljesen széttört első felfüggesztést és kormányművet. Christian Horner csapatfőnök szerint egy normál esetben 2-3 órás munkával végeztek 70 perc alatt, amiért tőle és a tanácsadó Helmut Markótól is dicséretet kaptak.
A csapat azonban nem elégedett meg annyival, hogy versenyre alkalmassá teszi Pérez autóját, igyekezett kihasználni a nehéz helyzet előnyeit. „Éltünk a lehetőséggel, és mivel muszáj a boxutcából rajtolnia, igazi esős beállításra váltottunk. Mindent vagy semmit – egy igazán nagy hátsó szárnyat kapott!” – árulta el Marko az ORF csatornának még a várakozás időszakában.
Ha lett volna valódi verseny, érdekes lett volna megnézni, mire jut Pérez a kompromisszumos beállításokon lévő riválisok ellen. Hasonló taktikát követett egyébként Kimi Räikkönen is, és Lance Stroll büntetése is egy szárnymódosításnak volt köszönhető.
Pérez végül nem kapaszkodhatott előre, a 19. helyen rangsorolták, vagyis a rajt előtti hibája a szerelők erőfeszítései ellenére mégis pontvesztést eredményezett.
Mazepin leggyorsabb kört futott – vagy mégsem?
A biztonsági autó mögött töltött két teljes kör során Nyikita Mazepin jegyezte a legjobb időeredményt. Mivel az orosz csak 17. lett, fel sem merülhetett a kérdés, ilyen helyzetben jár-e neki a bónuszpont (Michael Masi versenyigazgató megerősítette: megkapta volna, ha a top 10-ben rangsorolják. De a szabályzat alapján nem kizárt, hogy csak a felét…).
A tévéközvetítésben Mazepint ki is hirdették a DHL Leggyorsabb kör-díj spái győzteseként, csapata pedig büszkén adta hírül: „Debütálás a leggyorsabb köröknél – sosem voltak kétségeink!”
Hogy Mazepin végül valóban egy F1-es leggyorsabb kör birtokosának mondhat-e magát, az viszont erősen kérdéses. Egyfelől a hivatalos versenyeredményt az első kör alapján határozták meg, és Mazepin nem akkor futotta a szóban forgó idejét. Másfelől az FIA által kiadott hivatalos eredményben a szokottal ellentétben nem szerepel leggyorsabb kör (tekintettel arra, hogy a kört a boxból indulva kezdték, ez nem meglepő), vagyis úgy fest, a Haas öröme korai volt.
Fotó: Red Bull
Forrás: FIA, Motorsport-Total, Motorsport, m4sport.hu
Cikk megosztása