Hírek / Sport

Címkék

#sport #formula1

F1: Sorozatban negyedszer is törölhetik a Kínai Nagydíjat?

2022. november 8. 07:00 Sport | Szerző: Fazekas Gábor

Hiába került bele ismét a versenynaptárba, egyre erősödnek a találgatások arról, hogy sorozatban negyedik évben is elmaradhat az F1-es Kínai Nagydíj.
 
A Forma–1 kereskedelmi jogainak tulajdonosa helyett a szabályalkotó FIA volt az, aki közzétette a 2023-as hivatalos versenynaptárat szeptemberben. Jelentősége ennek azért van, mert az egyes futamok szervezőivel nem ők, hanem az F1 tárgyal, és ők a hírek szerint még nem minden szálat varrtak el, amikor Mohammed bin Szulajm önállósította magát a program kihirdetésével. A Kínai Nagydíj sorsa sokáig bizonytalan volt, és bár az előzetes versenynaptárban kapott április 16-ai időpontja azt sugallja, hogy már fix a helye, egyre több forrás számol be arról, hogy ez egyáltalán nincs így.
 
Az ok ugyanaz, ami 2020 óta mindig: a koronavírus-járvány. A kínai kormány vezetője, Hszi Csin-ping nemrég határozottan kijelentette, hogy országuk nem kíván változtatni a járvány kapcsán követett szigorú szemléletmódján, vagyis nem jöhetnek szóba enyhítések. És ez az F1 számára komoly probléma.
 
„A 2023-as versenyt le fogják fújni a zéró COVID szabályozás miatt. A kínai vezetőség nem engedheti az F1-nek, hogy  felrúgjon minden szabályt anélkül, hogy baj legyen, és ez az utolsó dolog, amire vágynak. Szóval a versenynek mennie kell, és talán 2024-re feloldják a szigorításokat, hogy folytassák az életet” – írta blogján az F1-es szakíró, Joe Saward.
 
A német Auto Motor und Sport eközben arról számolt be, hogy az F1-es paddockban „szinte senki sem hisz abban, hogy a nagydíjra ténylegesen sor kerülhet” azok után, hogy Hszi Csin-ping a pártkongresszuson a szigorítások feloldása ellen szólalt fel.
 
Kínában továbbra is extrém intézkedések lépnek életbe, ha valahol felüti a fejét a COVID-betegség. A tömeges tesztelések és az azonnali lezárások a mindennapok részét képezik már. Emellett a beutazás is problémás. Érkezés előtt két – eltérő teszthelyszínen végzett – negatív PCR-tesztre van szükség, majd érkezés után újabb teszt következik, miközben a beutazókra tíznapos karantén is vár. Ez még zárt kapus verseny esetén is probléma lenne, hiszen a mezőny tagjait is érintené, akik aligha fognak egyetlen nagydíj miatt karanténba vonulni.
 
Az Auto Motor und Sport szerint a csapatok számára eleve nem kívánt teher a Kínai Nagydíj. Az nincs összevonva más távol-keleti vagy az ausztrál hétvégékkel – éppen a COVID-bizonytalanság miatt –, így logisztikai szempontból már amúgy is problémás. Ezt tetézi, hogy a korlátozások miatt kevés repülőjárat indul Kínába, és azok is csak meghatározott időpontokban. A Lufthansa például csak hétfőnként és keddenként indít repülőt Sanghajba. És a repülőjegyek ára is igen magas. Ez sokak szerint túl nagy ár, még úgy is, hogy a kínai szervezők sem csekély összeget fizetnek a helyükért az F1-nek.
 
Hogy lefújják-e sorozatban negyedszer is az év 4. versenyét, az még kérdéses. Az F1 vezetői a hírek szerint a bizonytalanság miatt szerették volna őszi időpontra áttenni a sanghaji versenyt, ám azok után, hogy az FIA közzétette a naptárat, nem maradt sok mozgásterük.
 
Amennyiben Kína kiesne a programból, a verseny elé és után időzített szünet miatt egy 4 hetes űr keletkezne a bajnoki menetrendben, amit mindenképpen ki kéne tölteni. Nem kizárt, hogy ismét lesz beugró verseny (bár idén Oroszország esetében sem volt), és az Auto Motor und Sport szerint az is felmerült, hogy az Azeri Nagydíjat hozzák előrébb, amivel felszámolnák az egymást követő hétvégékre ütemezett bakui és miami hétvégék kapcsán felmerülő logisztikai problémákat.
 
A 2023-as F1-es versenynaptár 24 futamból áll, ám még ha ki is esne egy verseny, akkor is rekordhosszúságú lenne.
 
Forrás és kép: M4Sport

Címkék

#sport #formula1


next 5

A mi világunk

Hírek