Hírek / Sport

F1: Újabb meghátrálás: maradnak a kerékmelegítők

2019. október 19. 09:25 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Újabb változtatás mögül hátrált ki a Formula 1 2021 kapcsán. Az előzetes tervekkel ellentétben mégsem szabadulnak meg a kerékmelegítő paplanoktól.

 

Amikor Ross Brawnék év elején hivatalosan megerősítették, hogy a 2021-es megújulás jegyében a Formula 1 az ódivatúnak minősített 13 colos kerekről 18 colosokra vált, azt is előrebocsátották, hogy az eddiginél nagyobb gumikat már kerékmelegítő paplanok használata nélkül kell működésre bírniuk a résztvevőknek. A méretváltás és a paplantilalom már külön-külön is nagy feladatot jelentett volna a Pirellinek, és most, hogy a gyártó elkezdte a 2021-es abroncsok tesztelését, be is kellett látnia, hogy a kettő együtt valószínűleg nem fog menni.

Mivel a csapatok is egyetértettek e kérdésben, végül úgy döntöttek, lemondanak a kerékmelegítők tilalmáról – legalábbis egy ideig. A résztvevők az új korszak első évében szeretnék minden figyelmüket az új aerodinamikai szabályok és az új gumik kiismerésére, ami könnyebbnek ígérkezik kerékmelegítőkkel.

„2021-ben nagy változások jönnek. Új lesz az autó, új az aerodinamikai csomag, újak a gumik, a méretek. A kerékmelegítő paplanok betiltását emiatt elnapoltuk egy időre. 2021-re megtartjuk őket, hogy legyen viszonyítási pontunk, aztán lépésről lépésre haladunk a tőlük való megszabadulás felé” – magyarázta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója.

„Amikor erről vitáztunk, nem rémlik, hogy erős lett volna az ellenállás. Eléggé egyértelmű és átlátható párbeszéd zajlott erről. Kielemeztük az érveket és az ellenérveket, és egyetértettünk abban, hogy a sportág számára hasznosabb, ha a kerékpaplanokkal folytatjuk, mert így lesz egyfajta átmenet.”

A kerékmelegítők tilalmát részben költségcsökkentő intézkedésnek szánták a sportág vezetői. A 18 colos kerekekkel együttes bevezetésének pedig az állt az hátterében, hogy a csapatoknak ne kelljen új, a nagyobb kerekek méretéhez igazított paplanokat gyártaniuk. Ennek költségét a tilalom elnapolásával most kénytelenek lesznek mégis megfizetni. Ez viszont a jelek szerint nem okoz problémát számukra, hiszen fölvetődött a melegítők egységesítésének lehetősége is, ám ezt az istállók elutasították.

Fotó: Dudás Róbert - Rádió 7



A mostani már nem az első 2021-es reformterv, amitől a sportág meghátrál. Az FIA korábban a váltók, majd a fékek egységesítésére is hivatalos pályázatot írt ki, ám mindkét esetben visszavonta azt, mivel a csapatok jelezték, a teljesítményt és a biztonságot meghatározó alkatrészek terén nem szívesen engednék ki az irányítást a kezükből, és nem bíznák magukat egy külső beszállítóra.

„A 2021-es Formula 1-es autók valós teljesítményének kiértékelése alapján az FIA úgy döntött, elhalasztja a központi beszállító bevezetését a fékrendszerek és kopó fékeszközök területén. A jelentős szabálymódosítások és a csapatok eltérő szabályértelmezése a 2021-es autók több területére is kihat majd, és tekintettel a fékek biztonságban és teljesítményben betöltött szerepére, az FIA úgy döntött, leállítja a kiválasztási folyamatot, amíg nem készülnek további tanulmányok” – állt a nemzetközi szövetség még szocsi hétvégén kiadott közleményében.

Az FIA emellett köszönetet mondott a Brembo fékgyártónak, amiből arra következtethetünk, hogy a cég lett volna a befutó, amennyiben jön az egységesítés. A kerékmelegítőkhöz hasonlóan a fékek kapcsán meghozott döntés sem jelenti azt, hogy ez a végleges irány. Az FIA 2021-ben, már az új autók fékjeinek alaposabb feltérképezése után újra fogja tovább vizsgálni a fékek egységesítésének lehetőségét.

 

 

Forrás: Autosport, FIA, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek