Hírek / Sport

F1: Újabb támadás a Ferrari ellen – az FIA megint szigorít

2019. november 14. 10:06 Sport | Szerző: Dudás Róbert

A szezon végén össztüzet zúdítanak a Ferrarira az ellenfelek. Austin után újabb technikai direktívát adott ki az FIA a motorok szabályosságára vonatkozóan – ezúttal egy másik vélt trükk lehetőségére reagálva.

 

Nemcsak folytatódik, új szállal is bővül a Ferrari motorfölénye kapcsán Austinban kipattant történet. Mint ismert, két hete a Red Bull részletes kérdésére reagálva az FIA kiadta a 35/19-es számú technikai direktíváját, melyben a nemzetközi szövetség tisztázta, hogy nem nézné el, ha bármely motorgyártó trükkökhöz folyamodva próbálná kijátszani az üzemanyag-átfolyás sebességére vonatkozó szabályt, valamint az ennek betartását felügyelő szenzort. Ezek után az ellenfelek szerint éppen ilyen trükkökkel extra teljesítményt nyerő Ferrari egyenesbeli fölénye látványosan kisebb lett az amerikai pályán, mint korábban.

A Red Bull és a Mercedes igazolva érezte magát, jóllehet biztosan még nem lehetett kijelenteni, hogy fején találták a szöget, és ráhibáztak a Ferrari titkára. Pontosabb képet a helyzetről Interlagos adhatna, amely a másfél kilométeres padlógázas szakaszával egyértelműen megmutathatná, hogy a vörösök valóban elvesztették-e a korábbi „varázserejüket”. A helyzet viszont ennyire talán mégsem lesz egyértelmű ezen a hétvégén, mivel nyolc nappal az előző után az FIA egy újabb technikai iránymutatást (a 38/19-es számút) küldött szét a csapatoknak, melyben egy másik területen öntött tiszta vizet a pohárba.

Ahogy arról az Auto Motor und Sport beszámolt, az újabb szabálytisztázásra az FIA-hoz intézett további technikai kérdések miatt került sor. Több istálló is különböző lehetőségekről érdeklődött a szövetségnél a közelmúltban – aligha kérdés, mely résztvevő került a célkeresztjükbe ezzel… Az FIA végül úgy döntött, inkább elébe megy a további kérdéseknek, így kiadta az új direktíváját, mely ezúttal egy, a Ferrarit ért korábbi másik vád, az olajégetés trükkje kapcsán tisztázta a helyzetet.

Ferrari (Fotó: XPB)



Még az idény vége előtt fényt deríteni a Ferrari titkára

A történtek már önmagukban is azt jelzik, hogy a riválisok valóban bekötött szemmel lövöldöznek, abban a reményben, hogy egyik alkalommal telibe találják a Ferrarit. Miközben a legvalószínűbb magyarázatnak az üzemanyag-átfolyást mérő szenzor kijátszását vélték a Ferrari egyenesbeli fölényére, a másik esélyes elmélet arról szólt, hogy a vörösök egyéb rendszereiken keresztül olajat juttatnak a motor égésterébe, ezzel javítva annak hatékonyságát és teljesítményét.

Az FIA most egyértelművé tette, nem tekintené szabályosnak, ha a töltőlevegő-hűtőből, a levegőgyűjtőből vagy az ERS-rendszerből bármilyen kenőanyagot juttatnának a V6-osba égetés és teljesítménynövelés céljából. A szabályalkotó testület ezzel lényegében pontosította egy tavaly kiadott direktíváját, mely már egyszer elejét próbálta venni az olajégetés trükkjének.

Az említett német szaklap egy résztvevőt is idéz, aki szerint a gyanúsítgatás és magyarázkodás folyamata ezzel még nem ért véget. „A következő hetekben újabb technikai direktívákat fognak kiadni, hogy minden létező elméletet ki lehessen zárni” – jósolta.

Toto Wolff és Christian Horner sem lehet nyugodt a Ferrari idei motorfölénye miatt (Fotó: XPB)



50 lóerős hátrány – avagy ezért lett hirtelen ilyen fontos a „tiszta” verseny…

Úgy tűnik tehát, hogy a Ferrari motorfölénye miatt nyugtalan ellenfelek ki akarják használni a szezonból még hátralévő kevéske időt, hogy még 2019-ben fényt derítsenek arra, mitől ennyire nagy teljesítményű a Ferrari erőforrása. Tekintve, hogy a Ferrarit továbbra is megilleti az ártatlanság vélelme, az ellenük benyújtott óváshoz pedig nincs elég bizonyítékuk, most a lehetőségek körbelövöldözése marad számukra. A válaszok pedig annyira fontosak a a riválisoknak, hogy akár még összefogni is hajlandóak értük. Mint arra Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója célzást tett nemrég, a legutóbbi technikai direktívához benyújtott kérdésükhöz a csapatuk a Mercedestől kapott adatokat.

A csillagosok főnökének nyilatkozatából pedig az is kiderül, mi motiválja őket ennyire. „A Ferrari motorfölénye ingadozó. Volt már, hogy elérte az ötven lóerőt is. És a tendencia azt mutatja, hogy növekszik a különbség” – jelentette ki Toto Wolff.

Az sem véletlen, hogy a motorjával évekig fényévekkel a mezőny előtt járó Mercedes számára hirtelen fontossá vált a kiegyenlített küzdelem a motorgyártók között. „Ha minden szükséges mérést elvégzünk, akkor egy kiegyenlített versenyt kell kapnunk az erőforrások területén” – szögezte le Wolff.

Fotó: XPB


Ezt a Red Bull motorpartnere, a Honda is létfontosságúnak tartja, ahogy a szabályok egyértelműségét is. „Vannak bizonyos szürke területek a motor és a karosszéria teljesítményének javításához, például az üzemanyag és az olajégetés terén. Mi szeretnénk, ha igazságos verseny zajlana az FIA Forma–1-es szabályzata szerint, tiszteletben tartva e szabályzatot. Ez a mi célunk. Tiszta és igazságos verseny, amit az FIA felügyel. Egyesek talán bizonyos teljesítményjavításon gondolkodnak, ami kapcsán mi föltesszük a kérdést, hogy ez rendben van-e így. Ha azt mondják rá, hogy nem, akkor a próbálkozó talán leáll, és így tiszta versenyt kapunk” – fogalmazott Tanabe Tojoharu, a japán gyártó technikai igazgatója.

A szakember ugyanakkor elismerte, teljesen egyértelművé talán sosem lehet tenni a helyzetet a szabályok terén. „Ha valaki számára valami nem egyértelmű, akkor helyes kikérni az FIA véleményét. Tisztázni kell, és mehetünk tovább, mert ez segít az irányválasztásban. A szabályok megfogalmazása bonyolult, és szinte lehetetlen mindent egyértelműsíteni. De jó, ha tisztázunk mindent” – jelentette ki a hondás.

 

 

 

Forrás: Auto Motor und Sport, Autosport, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek