Hírek / Sport

F1: Vita a csapatok között: vajon melyik „buli” lesz a népszerűbb?

2019. március 20. 14:35 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Már az év első versenyhétvégéjén kezdetét vette a csapatok politikai vitája. A Renault aggasztónak találja, amit a Red Bull a Toro Rossóval együtt művel, a többi élcsapat védekezik. A 2021-es szabályok döntenek arról, melyik oldal nyeri a csatát.

 

Miután szakított a Renault-val, a Red Bull az idei évtől újra a testvércsapatával azonos motort használ, a Hondáét. Ez lehetővé teszi az eddiginél szorosabb együttműködést, amit rendesen ki is használnak. A Toro Rosso idei autója leginkább tavalyi és idei Red Bull-alkatrészekből tevődik össze, a teljes hátsó része, továbbá az első felfüggesztése is a testvércsapat, pontosabban a fölöttük álló Red Bull Technology munkáját dicséri.

Helmut Markóék nem is titkolják, hogy hasonló együttműködésre váltottak, mint amit az elmúlt években a Ferrari és a Haas esetében megszokhattunk, és azt is nyíltan elismerte, hogy Faenza továbbra is amolyan mozgó tesztlaborként fogja segíteni az első csapatuk munkáját. A két autó között ugyan a koncepciót tekintve vannak éles (és talán meglepő) különbségek, ám úgy tudni, James Key technikai igazgató távozása óta a Red Bull szakembere, Pierre Waché szab irányt az olaszországi székhelyű gárdának technikai szempontból.

Ezt nem is nézi mindenki jó szemmel. A helyzet miatt már korábban is háborgó renault-s Cyril Abiteboul Ausztráliában újfent hangot adott a B-csapatos rendszer kapcsán érzett aggályainak. „Ez egy probléma. Nézzük csak meg a Toro Rossót! Véleményem szerint ők lesznek az egyik csapat, amelyet az év első felében le kell majd győznünk, pedig még technikai igazgatójuk sem volt a múlt szezon nagy részében. Nagyon okos, amit csinálnak. Még technikai igazgatóra sincs szükségük ahhoz, hogy egy nagyon versenyképes autót gyártsanak. A mi szemünkben ez egy probléma” – nyilatkozta a brit Sky Sportsnak.

Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)

A francia figyelmeztette a sportág 2021-es megújításán fáradozó FIA-t és a Liberty Mediát: ha nem lépnek fel a B-csapatos gyakorlat ellen, esély sincs arra, hogy új gyártók csatlakozzanak az F1-hez, mivel e modell mellett egyedül labdába sem rúghatnak az egymással összefogók mellett. „A Haas precedenst teremtett, velük egy új korszak indult. Nem tudom, hogyan tudnának a hozzánk, a McLarenhez vagy a Williamshez hasonló csapatok továbblépni innen. De azt sem, hogyan csatlakoznának így az F1-be vágyó új gyártók, és hogyan vennék komolyan fontolóra az F1-et, ha abban B-csapat nélkül képtelenség nyerni? A 2021-ről folyó viták során ezt komolyan fontolóra kéne venni. 2019 és 2020 már elszállt, már ennél a felállásnál maradunk, de mindenkinek tudatában kell lennie azzal, hogy 2021-re nézve milyen kérdéseket vet ez föl.”

 

Csak annak probléma, aki nincs benne

A téma két táborra osztja a mezőnyt – annak megfelelően, ki vesz részt egy ilyen B-csapatos társulásban, és ki nem. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a vállát megvonva kommentált. „Ebből leginkább a kisebb csapatok profitálnak. A Haas itt sem lenne, ha erre a modellre nem lenne lehetőség” – hívta föl a figyelmet, hogy az F1 legfiatalabb csapata eleve úgy állt föl, hogy csak a Ferrarival szoros együttműködésben vállalta a szereplést. „Az F1 rendkívül költséges, ezért a Toro Rosso egy csomó alkatrészt örökölt az RB14-esükből.  Ezt a szabályok lehetővé teszik. Nincs meg a kapacitásuk arra, hogy maguk tervezzenek mindent, és én ezt egy észszerű felállásnak tartom. Nekem nincs problémám ezzel, és egy költséghatékony megoldásnak vélem.”

A Ferrari egyetért a Red Bull álláspontjával, de még a Racing Pointtal kevésbé nyilvánvaló és mély együttműködést folytató Mercedesnek sincs ellenvetése a B-csapatos modell kapcsán. „Azt kell tenned, amit a szabályok lehetővé tesznek” – nyilatkozta Toto Wolff. „Megértem Cyril aggályait, de azt is megértem, hogy a csapatok anyagi megfontolásból együttműködnek. Nincs egyértelmű választás, mindkét stratégiának van értelme, és 2021-re csak egy közös álláspontot kell találnunk.”

Christian Horner, Mattia Binotto, Toto Wolff és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)

Az Abiteboul szerint paradigmaváltást hozó Haas csapatfőnöke, Günther Steiner továbbra is védi az általuk választott modellt, és a kialakult vita kapcsán elmondta: „Az életben mindig minden változik, nem állhatsz egy helyben, mert akkor lemaradsz. Ez az egész a szabályok keretén belül történik, semmi rossz nincs benne. Megértem, hogy egyeseknek nem tetszik a rendszer, de a problémájukat nem mi jelentjük, hanem az ő modelljük, valamint ahogyan ők végzik a munkájukat.”

Azért fölvetették neki, az efféle együttműködések 2021-es betiltása akár véget is vethet az ő mostani "bulijuknak". Steiner frappáns válasza felért egy hadüzenettel. „Egyes csapatok vannak olyan okosak, hogy inkább csatlakoznak a mi bulinkhoz, és élvezik azt! Ki fog derülni, hogy melyik bulin hányan lesznek ott!”

 

Forrás: Sky Sports, FIA, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek