A Meta lehetővé teszi az uniós Facebook- és Instagram-felhasználók számára, hogy feloldják fiókjaik összekapcsolását a platform azon törekvésének részeként, hogy a március elsején történő életbe lépése előtt megfeleljen az Európai Unió digitális piaci törvényének (DMA) .
Tim Lamb, a Meta verseny- és szabályozási igazgatója a céges blogban azt írta, hogy az EU-ban, az Európai Gazdasági Térségben és Svájcban élő Instagram- és Facebook-felhasználók a "következő hetekben" értesítést kapnak arról, hogy "több választási lehetőségük van arra vonatkozóan, hogyan használhatják" a Meta szolgáltatásait és funkcióit, beleértve az új lehetőségeket az alkalmazások és szolgáltatások közötti adatmegosztás korlátozására. A legjelentősebb, hogy a felhasználók választhatnak, hogy fiókjaikat továbbra is összekapcsolva tartják-e, vagy "külön kezelik Instagram- és Facebook-fiókjukat, hogy adataikat többé ne osszák meg a fiókok között". Eddig a felhasználói fiókok összekapcsolása több adatot biztosított a Meta számára, hatékonyabban célozhatta meg a hirdetéseket. Az Instagram egyre szélesedő, fiatalabb felhasználói bázisára vonatkozó adatokhoz való hozzáférés előnye volt az oka annak, hogy a Facebook 2012-ben felvásárolta az Instagramot.
Szintén ma jelentették be, hogy a DMA által védett felhasználók hamarosan szétválaszthatják a Facebook Messenger, Marketplace és Gaming fiókjaikat, ez azonban korlátozni fogja az egyes önálló alkalmazásokban elérhető egyes közösségi funkciókat. Míg a Messenger felhasználói, akik úgy döntenek, hogy leválasztják a csevegőszolgáltatást a Facebook-fiókjukról, továbbra is "használhatják a Messenger alapvető szolgáltatási kínálatát, például a privát üzenetküldést és csevegést, a hang- és videohívásokat", addig a Marketplace felhasználói, akik ugyanezt a döntést hozzák, a Facebook Messenger szolgáltatása helyett kénytelenek lesznek e-mailben kommunikálni az eladókkal és a vevőkkel. A Gaming alkalmazással nem összekapcsolt felhasználók pedig csak egyjátékos játékokat játszhatnak majd, így elvágva hozzáférésüket a közösségi játékhoz.
A Meta persze megtehette volna, hogy a fiókok összekapcsolását feloldó felhasználókat nem foszt meg bizonyos funkcióktól, de nem volt választási lehetőségük a fiókok összekapcsolásának feloldása terén. A DMA kifejezetten előírja, hogy a "kapuőrként" kijelölt nagyon nagy platformoknak "konkrét választási lehetőséget" kell biztosítaniuk a felhasználók számára, hogy lemondjanak a személyes adatoknak a platform különböző alapszolgáltatásai vagy a kapuőrök által kezelt különálló szolgáltatások közötti megosztásáról. A DMA szerint a kapuőrök konkrét hozzájárulás nélkül többé nem kombinálhatják "az érintett alapvető platformszolgáltatásból származó személyes adatokat bármely további alapvető platformszolgáltatásból származó személyes adatokkal", illetve nem használhatják "az érintett alapvető platformszolgáltatásból származó személyes adatokat a kapuőr által külön nyújtott egyéb szolgáltatásokban".
A különleges követelmény célja, hogy megakadályozza, hogy a platformok a regisztrációkor hozzájárulást szerezzenek, majd a reklámok megjelenítésének végtelen hajszolása során minél több személyes adatot gyűjtsenek be, ahogyan új szolgáltatásokkal bővülnek. Az általános adatvédelmi rendelet meghatározása szerint az EU a "konkrét" hozzájárulást megkövetelve akadályozza, hogy a platformok a széles körben meghatározott adatfeldolgozáshoz felhasználói hozzájárulást szerezzenek, ehelyett "a részletesség szükségességét" állapítja meg, hogy a platformok mindig minden egyes konkrét adatfeldolgozási célhoz kérjenek hozzájárulást.
"Ez fontos biztosíték az adatfeldolgozás céljainak fokozatos kiszélesítése vagy elmosódása ellen, miután az érintett hozzájárult az adatok gyűjtéséhez" - magyarázta az európai adatvédelmi biztos az amerikai versenyhatóság kérésére 2022-ben benyújtott, "a fogyasztókat károsító kereskedelmi megfigyelési és adatbiztonsági gyakorlatokat" leíró nyilvános megjegyzésekben. A Meta súgóoldala szerint ha a felhasználók lemondanak az adatok alkalmazások és szolgáltatások közötti megosztásáról, a Meta 15 napon belül - miután eltávolította őket - "leállítja az adatok kombinálását ezeken a fiókokon". Azonban minden "korábban kombinált információ továbbra is kombinálva marad".
Lamb a Meta közleményében azt írja, hogy a Meta "elkötelezett amellett, hogy továbbra is keményen dolgozzon annak érdekében, hogy a Meta termékei az EU-ban megfeleljenek a DMA-nak, és értéket nyújtsanak az emberek számára". Elmondta, hogy a Meta "jelentős erőforrásokat" fordított a megfelelésre, és "egy nagy, több funkciót átfogó csapatot állított össze, amelynek vezető munkatársai világszerte és az egész alkalmazáscsaládunkban dolgoznak a megfelelés elérése érdekében". De nem mindenki ért egyet azzal, hogy a Meta az EU-ban végrehajtott változtatásai valóban lehetőséget adnak a felhasználóknak arra, hogy szabadon döntsenek az adatkezeléshez való hozzájárulásról.
A novemberben benyújtott panaszában Európa legnagyobb fogyasztói csoportja, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) azt állította, hogy a Meta reklámmentes hozzáférésért kért előfizetési díjai olyan indokolatlanul magasak, hogy sértik a felhasználók magánéletének védelmét célzó törvényeket, mint alapvető jogot. Ez a panasz két nappal azután érkezett, hogy a NOYB adatvédelmi érdekvédelmi csoport egy másik, az osztrák adatvédelmi hatósághoz benyújtott panaszában azzal vádolta a Metát, hogy "az "igen vagy fizet" választási lehetőséggel próbálja kicsikarni a felhasználók feltételezett beleegyezését".
A legfrissebb, mai változások is vizsgálatot válthatnak ki, és kérdéseket vethetnek fel azzal kapcsolatban, hogy a felhasználók szabadon döntenek-e az adatmegosztás mellett, amikor olyan vonzó funkciók elvesztésével szembesülnek, mint a barátok meghívása egy játékra, vagy a Marketplace vásárlókkal vagy eladókkal való kommunikációtól való elvágás. Tehát a Meta azt kockáztatja, hogy az uniós szabályozó hatóságok az uniós felhasználók számára ma bejelentett lehetőségeket úgy tekintik, hogy a potenciálisan vonzó funkciók visszatartásával manipulálják a felhasználókat, hogy beleegyezzenek adataik összekapcsolásába.
Amikor a Facebook felvásárolta az Instagramot, Mark Zuckerberg vezérigazgató azt mondta, hogy a felvásárlás előnyeit "egy versenytárs semlegesítésének és a Facebook fejlesztésének kombinációjaként" értékelte. Abban az időben - a vállalat belső e-mailjei szerint, amelyekről először a The Verge számolt be, és amelyeket a felvásárlást vizsgáló kongresszusi trösztellenes meghallgatás során tekintettek át - Zuckerberg aggódott, hogy "az Instagram árthat nekünk anélkül, hogy hatalmas üzletággá válna". A Facebook végül meggyőzte az Egyesült Államokat, hogy az Instagram felvásárlása nem volt versenyellenes, mivel a Facebook nem állt közvetlen versenyben az Instagrammal.
Most azonban a DMA szigorúbb feltételei - amelyeket az EU-ban működő platformok közötti verseny fokozására terveztek - arra utalnak, hogy a Kongresszus 2020-ban teljesen rosszul gondolta a versenyt. Az USA nem látta, hogy a felvásárlás azonnal megsokszorozta azoknak a felhasználóknak a számát, akiket a Facebook meg tudott célozni hirdetésekkel. A Facebook tényleges célja az Instagram felvásárlásával az online hirdetési piacok uralása volt, nem pedig a fotómegosztási alkalmazások terén vezetés. Egyértelműnek tűnik, hogy a DMA érvényesítéséhez az uniós szabályozóknak válaszolniuk kell arra, hogy a platformok eleget tesznek-e a megfelelés érdekében. A cégek teljes világméretű forgalmának akár 10 százalékáig terjedő bírságok - amelyek "ismételt jogsértés esetén" akár 20 százalékra is emelkedhetnek - ellenére a Meta úgy tűnik, hajlandó kockáztatni a "szabadon adott" és "konkrét" hozzájárulás követelményeire vonatkozó saját definícióival.
Forrás és kép: sg.hu