Hírek / Közlekedés és kék hírek

Hatalmas megújulás előtt a magyar vasút

Október 5. 07:15 Közlekedés és kék hírek | Szerző: Fazekas Gábor

A személy- és az áruszállításban is nagyobb szerepet szán a kormány a vasútnak, ezért tovább folytatódnak a fejlesztések. A szaktárca tervei között szerepel az új vasúti kocsik gyártásán túl egy német mintára épülő, az utazók igényeit még inkább kiszolgáló ütemes menetrend továbbfejlesztése. Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár szerint az innovációt az igényekhez kell igazítani, hogy bárhonnan bárhová eljuthassunk vonattal úgy, akár egy taxival.
 
„A jövő most sötétebbnek tűnik, mint korábban: háború, energiaválság, a gazdasági válság fenyegetése nehezíti a vasút reneszánszát. De ahogy a Covid-világjárvány se írta fölül, ezek sem fogják áthúzni azt az állítást, hogy a vasúté a jövő, mint a legfenntarthatóbb és leghatékonyabb földi közlekedési módé” – írta Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid, aki kedden megnyitotta a 14. Magyar Vasút 2022 konferenciát. A közlekedésért felelős államtitkár felhívta a figyelmet, hogy a vasúti szállítás részaránya jelenleg stagnál, inkább egy pici visszaesési tendencia érzékelhető, és ezt szerinte meg kell fordítani. A szakember emlékeztetett: a közúti fuvarozásban napokon belül lesz egy útdíjemelés, a vasúti hálózat-hozzáférési díj esetében pedig annak csökkentésére dolgoztak ki javaslatot, ami körülbelül negyvenszázalékos könnyítés lenne, a bevezetéshez még EU-s engedélyre várnak.
 
Szerencsére vannak már kedvező tapasztalataink a személyszállításban: ahol korszerűsítettük a pályát, növeltük a sebességet, villamosítottunk, sűrítettük a menetrendet, javítottunk a járművek színvonalán, ott igenis növekszik az utasszám. Jó példa az esztergomi vonal, a balatoni vonalak, noha utóbbi esetben az északi parton még csak Fürednél tart a villamosítás. Pár éve ez elképzelhetetlen lett volna, de az adatokból az látszik, hogy a legforgalmasabb idei nyári hétvégéken már ugyanannyian utaztak vonattal a tóhoz, mint autóval. Az is kiderül ezekből a példákból, hogy sokszor kishitűek vagyunk: a friss infrastruktúra-fejlesztések kapacitástöbblete hamar elfogy, lassan újabb kapacitásokra lenne szükség ezeken a helyeken, a leginkább optimista prognózisoknál is jobban nő az utasforgalom a fejlesztett vonalakon, a jövő fejlesztéseit is így kell ezért terveznünk – írta az államtitkár.
 
Vasútba fektet az állam, jöhetnek az új vonatok – írta a Magyar Vasút 2022 konferenciáról szóló tudósításában a Vg.hu. A portál beszámolója szerint az eseményen elhangzott: a magyarországi környezetvédelmi célok csak akkor valósíthatók meg, ha a vasút a jelenleginél nagyobb piaci részesedéshez jut, de az ehhez szükséges átalakulás hosszú folyamat. Mosóczi László, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke a személyszállításban a szolgáltatásfejlesztést nevezte kulcsszónak. Ehhez nélkülözhetetlen a hazai járműgyártás fellendítése – tette hozzá. Az utóbbi időszak eredményei között említette, hogy a teherszállításban az állam már évi 6,4 milliárd forintot fordít az úgynevezett egyeskocsi-támogatásra, a szakma és az egyesület pedig összefogott a rendkívül magas vontatási energia csökkentése érdekében is. Már a kormány előtt van az a javaslat, amely révén – az uniós jóváhagyását követően – harmadával csökkenhet a vontatási energia díja.
 

Ahol megjelenik a vasút, ott megjelennek az utasok is

Vitézy Dávid a konferencián arról is beszélt, hogy a magyar állam 2010 és 2022 között 1977 milliárd forintot fordított a hazai autópálya fejlesztésére – vidéki nagyvárosok elérésére és az országhatárok megközelítésére –, míg a vasútra 1459 milliárdot. A kormány elképzelései szerint ezek az arányok változni fognak. A tapasztalat ugyanis az, hogy ahol megjelenik a vasút, ott megjelennek az utasok is.
 
Nem hagyja veszni a kormány a tervezett beruházásokat. Amit felfüggesztettek, az is megvalósul – hangsúlyozta az államtitkár.
 
Ez egyben alátámasztja a budapesti agglomerációs stratégia helyességét is, ám még továbbra is sok az egyvágányos szakasz, és még nagyobb figyelmet kell fordítani a napi és a heti ingázók igényeinek kiszolgálására – tette hozzá.
 
Vitézy Dávid kiemelte: az áruszállításban a cél a hazai ipar bekötése a hálózatba, az egyeskocsi-szolgáltatások kibővítése, a bel- és a külföldi megbízások becsábítása, és együttműködni a konténerterminálok fejlesztésében. Az ukrajnai háború miatt új figyelem irányul a záhonyi átrakókörzetre. Német mintára várhatóan Magyarországon is készül egy több évre szóló, országos, ütemes menetrend. Öt-tíz év múlva a VKP Kft. kibővítésével létrejött országos közlekedésszervező már csak olyan menetvonalat ajánl ki, amely teljesíthető, és olyan igényt fogad be, amely beleillik az ütemes menetrendi stratégiába.

Akár vonattal is taxizhatunk a jövőben

A szaktárca a közszolgáltatásra háztól házig való eljutásként kíván tekinteni, ám hiába gyors a vonat már számos vonalon, ha a jelenlegi utasigényre – kistelepülésig, strandig vagy akár étteremig való eljutásra – a Volán ötven éve kialakított hálózatszerkezete nincs felkészülve, ezért készítenek egy arra vonatkozó javaslatot, hogy váljon a rendszer részévé az igényvezérelt közlekedési mód, úgy, mint a taxik esetében is – jelentette ki az államtitkár.

Forrás: hirado.hu
Kép: facebook.com/vitezydavid


next 5

A mi világunk

Hírek

Banner