Hírek / Sport

Miért csillognak az új F1-es gumik?

2019. február 19. 13:57 Sport | Szerző: Dudás Róbert

„Miből készült ez a gumi?” – merülhet föl a kérdés a Pirelli 2019-re tervezett új, feltűnően simának és csillogónak tűnő F1-es abroncsai láttán. A barcelonai első tesztnapon szokatlan látványt nyújtottak a műanyaghatást keltő kerekek, és elsőre nem is volt egyértelmű a magyarázat.

 

Aztán a cég a szurkolók internetes kétségeit látva jelezte, a furcsa külső egy új gyártási módszer eredménye: króm formát használnak az előállításnál, melynek a kinézetre van csupán hatása, a gumi teljesítményére és tapadására nincs.

A Pirelli új, csillogó gumija (Fotó: Pirelli)

Mario Isola sportigazgató a sajtónak részletesebb magyarázatot is adott. „Új formákat használunk, melynek króm felülete van. Először tavaly teszteltük ezt a módszert a Forma–2-ben. Azért vezettük be ezt a technológiát, mert a hiperlágy gumi tavaly, valamint az idei C4-es és C5-ös keverék nagyon ragadós, és amikor vulkanizálod és kisütöd a gumit, néha nehéz használni az öntőformát” – avatott be a szakember, kiemelve, hogy az új eljárással tökéletesíteni tudták az eddig nem annyira egyenletes felületet.

„Ezek jobban néznek ki, technológiai szempontból jobbak, de a gumitípus ugyanolyan, mint amit Abu-Dzabiban használtunk a tavalyi teszten”– tette egyértelművé. És azt is aláhúzta, hogy a tapadáshoz semmi köze a felület kinézetének. „Ez nem jelent változást a boxutcából kihajtva. A kerékdőlés miatt az előfordulhat, hogy amikor a versenyző egy lassú kör után visszatér a boxba, a külső rész még mindig fényes, a belseje viszont már nem. De ez csak a látszat.”

Egyéb változások a gumik terén

További 2019-es újdonság, hogy a slick típusok mellett a vizes pályára alkalmas keverékek száma is csökkent: 2018-cal ellentétben már csak egyféle köztes esőgumi van a tavalyi kettő helyett. A Pirellinek sikerült úgy alakítania két esős pályára alkalmas abroncsát, hogy a köztes gumi lefedje a száraz pályástól az extrém esőgumiig terjedő intervallumot, míg a kék jelölésű extrém esőgumi működését is javította azzal, hogy már kevésbé érzékeny a vízátfolyásokra.

Az öt gumikeverék teszteken alkalmazott jelölése, a legkeményebb C1-től a legpuhább C5-ig (Grafika: Pirelli)

Idén csupán két esős pályára alkalmas gumitípust gyártott a Pirelli (Grafika: Pirelli)

A másik változtatást a kerékmelegítő paplanoknál vezették be. Eredetileg elöl és hátul is 80 Celsius-fokra tervezték csökkenteni a paplanok hőmérsékletét, ám erről részben lemondtak. „Úgy döntöttünk, elöl megtartjuk a száz Celsius-fokos hőmérsékletet, miközben a hátsóknál nyolcvan fokra váltottunk. Beszéltünk a csapatokkal, és aggódtak az első gumi esetleges melegítési problémái miatt, mert az a trükkösebb gumi. A nyolcvan fokos hátsó gumival viszont alacsonyabbá tehetjük a hátsó nyomást. Tavalyhoz képest két psi-vel csökkent a hátsók nyomásértéke” – magyarázta Isola.

Eltérő hőmérsékletre állított paplanokkal melegítik az abroncsokat elöl és hátul (Grafika: Pirelli)

A harmadik módosítást a gumi működési tartományának kiszélesítése jelenti. Ezzel a túlmelegedés kockázatát kívánták csökkenteni, továbbá kevésbé érzékennyé akarták tenni a gumikat.

Az egyes keverékek működési tartománya:

C1: 110-140 Celsius-fok

C2: 110-135 Celsius-fok

C3: 105-135 Celsius-fok

C4: 90-120 Celsius-fok

C5: 85-115 Celsius-fok

Grafika: Pirelli

 

Forrás: Pirelli, Autosport, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek