Cikk megosztása
2020. március 13. 01:17 Sport | Szerző: Dudás Róbert
Elképesztő huzavona és botrányos csűrcsavarás után kiderült, hogy nem kerül sor a Formula 1-es Ausztrál Nagydíjra, jóllehet a szervezők megadták a lehetőséget erre a sorozatnak.
Drámai fejlemények után egy péntek hajnalig tartó tanácskozáson döntöttek a Formula 1 vezetői arról, hogy a paddockba begyűrűző koronavírus-fertőzés és a McLaren visszalépése nyomán mégsem rendezik meg a hétvégi Ausztrál Nagydíjat. Ám a hivatalos közlemény késik.
A Formula 1 nagy rizikót vállalt azzal, hogy elutazott Melbourne-be, az Ausztrál Nagydíj helyszínére, miközben más nagy sporteseményeket sorra fújnak le világszerte. F1-es csapattagok néhány lebetegedett tagját vizsgálat alá is helyeztek a hétvége kezdete előtt, a rendkívüli helyzet pedig helyi idő szerint csütörtök késő este állt elő, amikor a megérkezett teszteredményekből kiderült: a McLaren-személyzet egy tagját megfertőzte a koronavírus. A drámai fejlemények nyomán a wokingi csapat azonnal meghozta döntését, miszerint visszalép az Ausztrál Nagydíjon való részvételtől.
A történtek nyomán a Formula 1 vezetői is komoly döntéshelyzetbe kerültek, hiszen a percek peregtek, közeledett a péntek reggel, amikor megkezdődik a szezonnyitó első szabadedzése, és rajongók ezrei indulnak el a pályára, ami magában hordozza a pálya területén már megjelent koronavírus-fertőzés további, kontrollálhatatlan terjedését.
Az F1-es csapatvezetők így még csütörtök éjjel összeültek és péntek hajnalba nyúlóan tanácskoztak arról, mi legyen a reakció a rendkívüli eseményekre. Egy ideig ellentmondásos hírek szivárogtak, egyes értesülések a futam törléséről szóltak, mások viszont arról, hogy kilenc csapat részvételével is megrendezik a nagydíjat. Teljes zűrzavar alakult ki a közösségi médiában, amikor általában hiteles források is ellentétes belső információkról számoltak be.
Helyi idő szerint már péntek hajnali 3 óra is elmúlt, amikor hivatalos közleményt még mindig nem lehetett olvasni, viszont ekkor már minden helyszíni forrás kész tényként közölte, hogy az F1 vezetői a hétvégi Ausztrál Nagydíj lefújása mellett döntöttek.
A fejlemények fényében immár teljes a bizonytalanság akörül, mikor történhet meg a 2020-as szezon első versenye: a jövő hétvégi, zártkapus Bahreini Nagydíj sorsa szintén kétségessé vált, hiszen a McLaren valószínűleg azon sem venne részt, és a Vietnámi Nagydíj körül sem biztatók a hírek. Sokan elfogadhatatlannak tartják a hírzárlatot az F1 és az FIA részéről, a pályán dolgozók például azt sem tudják, érdemes-e izolálniuk, megfigyelés alá helyezniük magukat, hiszen előfordulhat, hogy érintkeztek fertőzöttel az Albert Parkban.
Egyre bizarrabb irányt vesz az F1-es Ausztrál Nagydíj körüli helyzet. Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen már hazaindult, a csapatok csomagolnak, a szervezők viszont futamra készülnek.
Nehéz volt elképzelni az utóbbi hét eseményei után, hogy létezik hír vagy ügy, amely be tudja árnyékolni a koronavírus tematikát, ám a jelek szerint az évadnyitó futam körüli hercehurcában benne van a potenciál erre. A helyszínről érkező információk és hírek alapján kezd kirajzolódni, hogy a McLaren futamlemondása óta eltelt 11 órában miért nem tett még senki bejelentést arról, lesz-e nagydíj az Albert Parkban.
A BBC tudósítója, Andrew Benson a pálya kapunyitása idején (magyar idő szerint 22:45-kor) arról adott hírt, hogy az F1 olyannyira fel kívánja függeszteni a versenyzést, hogy Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen már repülőre is szállt, és Európa felé vette az irányt. Mások arról számoltak be, hogy a csapatok tagjai ugyan megjelentek a pályán, ám valamennyien csomagolni érkeztek, miközben már szintén a hazaútjukat intézik Melbourne-ből.
Mindeközben a szervezők oldaláról azt erősítették meg, hogy az élet a megszokott kerékvágásban megy tovább. A pálya alkalmazottait a normál előkészületekre szólították fel, köröztek a kétüléses F1-es Minardik, a létesítmény megnyitotta kapuit, és senki sem közölte a nyilvánossággal, hogy a verseny elmarad. A hírfoszlányokból csak az volt kibogarászható, hogy ha lesz is futam, jó eséllyel zárt kapuk mögött rendezik meg.
A teljesen kaotikus, de egyben bohózatba is illő események láncolatából az következtethető ki (mert „természetesen” az illetékesek elzárták az információcsatornákat), hogy konfliktus alakult ki a Formula 1 és az FIA, valamint az ausztráliai szervezők, de a csapatok között is. A sportág vezetői feltételezhetően a futam lefújása mellett állnak, míg az AGPC (Australian Grand Prix Corporation) a megtartása mellett.
Egyesek szerint a hivatalos lemondásra azért nem került még sor, mert jogi bonyodalmak adódtak. Ezek mögött feltételezhetően a felelősség kérdése és a pénz állhat.
Mások azt is megjegyezték, a csapatok között sem volt meg az egyetértés a futam megtartásának kérdésében. Egyes források szerint 5-5 istálló szavazott a folytatásra és a lefújásra. Az ellenzők a Ferrari, a Renault, a McLaren, a Haas és az Alfa Romeo voltak. Később a Daimler is közbelépett, és arra kérte a Mercedest, ők se vegyenek részt a versenyen.
Miközben az első szabadedzésig a cikkünk írásakor már kevesebb, mint három óra van hátra, nehéz elképzelni, hogy ténylegesen szabadedzést tartsanak Melbourne-ben. A visszalépő csapatok miatt fennáll annak lehetősége, hogy a résztvevők száma az előírt minimum alá csökken, és a futam ellehetetlenül.
A helyzetet bonyolítja, hogy az F1 elnöke, Chase Carey Vietnámban volt még csütörtökön, és csak péntek reggel érkezik Melbourne-be, miközben az FIA elnöke, Jean Todt Európában maradt, vagyis a sorozat legfőbb vezetői nincsenek a tűz közelében.
A Formula 1 idén a születése 70. évfordulóját tervezte ünnepelni – jelen állás szerint története egyik legbizarrabb botrányával indítja az évet, a tortán gyertyagyújtás helyett robbantással.
Az éjszakába nyúló válságértekezletek és egyezkedések, de hiába telt el közel fél nap a wokingi csapat bejelentése óta, csak egymásnak teljesen ellentmondó hírek és intézkedések voltak, végső döntés nem. A figyelem pedig szép lassan teljesen elterelődött a valódi problémát jelentő vírusveszélyről.
Elérkezett a péntek reggel (péntek 13-a…), a szervezők futamszervezésre készültek, a csapatok meg csomagolni. Kiderült, hogy több istálló megtagadta a részvételt, a versenyzők közül pedig többen is repülőre ültek, és hazafelé vették az irányt.
A betétversenyeknek már menniük kellett volna, és a pálya kapuit is meg kellett volna nyitni a szurkolók előtt, amikor Victoria állam miniszterelnöke, Daniel Andrews megerősítette, hogy ha lesz is futam, azt nézők nélkül fogják lebonyolítani, vagyis két opció létezik csupán: futam nézők nélkül, vagy törölt esemény. „A közönség egészsége miatt nem lesznek nézők a nagydíjon, amennyiben a versenyre sor kerül egyáltalán. Ez utóbbi az ő ügyük, nekik kell bejelentést tenniük hamarosan” – fogalmazott. a két lehetőség közötti választást a sportágra és a szervezőkre bízva.
Közben a semmiről sem tájékoztatott szurkolók egyre nagyobb tömege értetlenül ácsorgott odakint.
Egymásnak ellentmondó kommunikációjukból kezdett kirajzolódni, hogy nézeteltérés van a futamot inkább törölni vágyó FIA/F1, valamint a nagydíjat akaró ausztrál szervezők (AGPC) között. Az FIA szóvivője később megerősítette a köztük és a promóter közötti ellentét tényét, ami a patthelyzetet előidézte. „Ahhoz, hogy mi egymagunk törölni tudjuk a versenyt, tizenkettőnél kevesebb autónak kéne rendelkezésre állnia. De ha nincs így, akkor az FIA nem törölheti a versenyt, mivel túl sok kereskedelmi megállapodás van érvényben, amelyek miatt a törlés felelőssége ránk szállna vissza.”
Hogy semmi ne legyen egyszerűbb, erre jött még, hogy a csapatok között sem volt meg az egyetértés, a mezőny fele futamot akart, a másik fele meg hazautazni. Az első hírek hat maradó csapatról szóltak, ami éppen 12 autót jelentene, ám kiderült, a többség nemet mondott a részvételre. Az ellenállók között volt a Ferrari, a Renault és a Mercedes is. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner megerősítette: „Egyes csapatok versenyezni akartak, mások nem. Meglátjuk, mit mondanak hivatalosan, de egyes versenyzők már hazautaztak” – fogalmazott a Motorsport-Magazinnak. Versenyzője, Max Verstappen ekkor már a helyzet miatt dühös édesapjával együtt a reptérre tartott.
Nem sokkal később a Mercedes közleményben tudatta, hogy nem kíván részt venni versenyen, így megkezdte a csomagolást. „A Mercedes AMG Petronas F1 Team levelet küldött az FIA-nak és az F1-nek, melyben a 2020-as Ausztrál Nagydíj törlését kérte. A sportág szurkolóihoz hasonlóan csalódottak vagyunk, hogy nem kerül sor a versenyre, ennek ellenére a fizikai és mentális egészség, valamint a csapatunk tagjainak és a szélesebb F1-es közösségnek a jóléte náluk abszolút elsőbbséget élvez” – írták.
Ezt követően aztán végre állást foglaltak az illetékesek is, mégpedig közösen, az FIA, az F1 és az ausztrál promóter! Közleményükben egyetértést emlegettek, noha az eseményekből egyértelműen kiderült, hogy a McLaren-eset után eltelt 12 óra alatt egyetértésből volt a legkevesebb a paddockban...
„Azt követően, hogy bebizonyosodott, a McLaren Racing Team egyik tagjának pozitív lett a COVID-19-tesztje, és a csapat úgy határozott, hogy nem áll rajthoz az Ausztrál Nagydíjon, az FIA és a Forma–1 találkozót kezdeményezett a többi kilenc istálló vezetőjével csütörtök este. E viták során arra jutottunk, hogy a csapatok többsége szerint nem kellene megtartani a versenyt. Az FIA és a Formula 1 az Ausztrál Grand Prix Corporation (AGPC) támogatásával ezek után arra a döntésre jutott, hogy az Ausztrál Nagydíjon a Forma–1 valamennyi tevékenységét törli” – állt a hivatalos közleményben.
Hangsúlyozták, mindannyian nagyon sajnálják, hogy csalódást okoztak a versenyre kilátogató szurkolók ezreinek és a jegytulajdonosoknak, de biztosították őket arról, hogy teljes kártérítést kapnak, melyről további tájékoztatást ígértek későbbre.
„Valamennyi érintett díjazta az AGPC és a Motorsport Australia hatalmas erőfeszítéseit, valamint a dolgozókét és az önkéntesekét, amiket a 2020-as Formula 1-es világbajnokság melbourne-i rajtjáért tettek. Ennek ellenére arra jutottunk, hogy a Formula 1-es család valamennyi tagjának és a szélesebb közösségnek a biztonsága a legfontosabb, továbbá a versengés sportszerűsége” – tették még hozzá a döntést meghozók.
Az egész világot kétségek között tartó koronavírus csütörtökön tört be az F1-es közösségbe – ekkor bizonyosodott be, hogy az eddig vizsgált nyolc F1-es személy közül egy, a McLaren alkalmazottja valóban megfertőződött a vírussal. Rajta kívül még a Haas négy alkalmazottját, valamint további három F1-ben dolgozót teszteltek, az ő eredményük negatív lett. Az ausztrál szervezők emellett jelezték, volt egy kilencedik eset is, feltételezések szerint egy ausztrál fotósé – az ő teszteredménye még nem érkezett meg.
Az Ausztrál Nagydíj törlésével kérdésessé vált, mikor és hol veszi kezdetét hivatalosan az F1 2020-as idénye. Egy hét múlva Bahreinben zárt kapuk mögött rendeznék meg a következő versenyt, ám tekintve, hogy a McLaren szereplése ezen eseményen is kétséges, valamint hogy az F1 Ausztráliával is árnyékra vetődött, erősen bizonytalanná vált a szahíri viadal sorsa. A harmadik állomást jelentő, április 5-ére tervezett Vietnámi Nagydíj már a mostani fejlemények nélkül is kérdőjeles volt az ország által bevezetett szigorítások miatt, és a képlékeny helyzetben már az első európai versenyek (Hollandia, Spanyolország) kapcsán is nehéz lenne jósolni, főleg úgy, hogy a spanyolok a héten bejelentették, törlik az 1000 fősnél nagyobb eseményeket az országban.
Forrás: BBC, Autosport, Racer, formula.hu, m4sport.hu
Cikk megosztása