Hírek / Közélet

Szerdán szavaz az Európai Parlament az uniós klímacsomagról

2022. június 8. 06:30 Közélet | Szerző: Dudás Róbert

Az Európai Parlament (EP) szerdán szavaz a Fit for 55 (Irány 55 százalék) elnevezésű uniós klímacsomagról. Az Európai Bizottság tavaly nyáron tette közzé, milyen intézkedéseket kell megtenni annak érdekében, hogy az Európai Unió 2050-re klímasemlegessé váljon, a javaslat azonban heves vitát váltott ki. Az EP-ben jelenleg is erről folyik a vita – hangzott el az M1 Híradójában.

A csomag egyik legvitatottabb részlete a kibocsátáskereskedelmi rendszer bővítése, melyet annak idején azokra a nagyvállalatokra találtak ki, amelyek szén-dioxid-kvótákat vásárolhatnak, és ezért cserébe tovább szennyezhetik a környezetet – mondta Baraczka Eszter, a közmédia brüsszeli tudósítója.

Ezt a rendszert terjesztenék ki a lakóépületekre és a közúti közlekedésekre is. A javaslat óriási vitát váltott ki az elmúlt év folyamán. Az Európai Bizottság szavazásán a képviselők egyharmada ellene szavazott, mondván, hogy aránytalan áremeléshez vezetne, és ez közfelháborodást okozna, pedig akkor még jóval alacsonyabbak voltak az energiaárak, mint most.

Az Európai Bizottság egyébként úgy tervezné, hogy a kibocsátáskereskedelmi rendszer bevételét a tagállamok között osztaná szét, de már most lehet látni, hogy nem lenne elegendő pénz ezekben az alapokban arra, hogy minden tagország kapjon támogatást:

A másik terület, ahol nagy viták várhatók, hogy a javaslat szerint 2035-től meg kellene szüntetni a belső égésű motorokkal működő autók gyártását. Magyarország kezdettől fogva ellenezte a klímacsomagot, egyrészt azért, mert nem készült tagállamokra lebontott hatástanulmány ennek várható következményeiről, másrészt pedig amiatt, hogy aránytalan terheket róna a háztartásokra, harmadrészt pedig azért, mert nagyon káros hatással lenne a magyarországi autógyártásra – részletezte a tudósító.

Tóth Edina, a Fidesz EP-képviselője felszólalásában azt mondta: az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a zöldátállás döntő fontosságú Európa és a világ jövője szempontjából, ezért felelős és hatékony döntéseket kell hozni. A képviselő szerint
a klímaadó elfogadása, különösen kedvezőtlenül érintené az európai, köztük a magyar családokat és vállalkozásokat, valamint veszélyeztetné a magyar rezsicsökkentési program eredményességét és fenntarthatóságát.

„A felelőtlen brüsszeli klíma- és energiapolitika miatt már most az egekben vannak az energiaárak, és elszabadult az infláció is. Nem hozhatjuk még nehezebb helyzetbe az állampolgárokat, a zöldátállás költségeit nem nekik, hanem a szennyező nagyvállalatoknak kellene megfizetniük, a gazdasági növekedést gátló irreális baloldali elképzelések helyett pedig valódi környezet- és polgárbarát klímaintézkedésekre van szükség” – húzta alá a képviselő.

Baraczka Eszter arról is beszámolt, hogy a szerdai szavazás előtt látott napvilágot, hogy a jobbközép, jobboldali pártok nem támogatják a csomag azon részét, amely szerint 2035-től megszüntetnék a belső égésű motorok gyártását. Ők azt javasolják, hogy a 2035-től gyártott személygépkocsik 10 százaléka kapjon mentességet.

„Ami pedig a kibocsátáskereskedelmi rendszer bővítését jelenti az épületekre és a közúti közlekedésre, itt óriási meglepetésre a környezetvédelmi szakbizottságban született egy pártokon átívelő megállapodás, aminek az a lényege, hogy elutasították az Európai Bizottság javaslatát, és nem támogatják azt, hogy kiterjesszék ezt a lakóépületekre és a közúti közlekedésre” – fogalmazott Baraczka Eszter, és hozzátette, hogy a bizottsági javaslat elbukhat ezen a ponton, és várhatóan az Európai Parlament véleménye – ami még csak az EP álláspontját tükrözi – ebben a kérdésben a magyar állásponttal lesz megegyező.


Forrás: M1, hirado.hu


next 5

A mi világunk

Hírek