Hírek / Közélet

Több Csongrád-Csanád megyei település is madárinfluenza megfigyelési körzetbe tartozik

2022. április 25. 08:00 Közélet | Szerző: Fazekas Gábor

A Csongrád- Csanád Megyei Kormányhivatal Agrárügyi Főosztály Élelmiszer-biztonsági és Állategészségügyi Osztálya határozata szerint Balástya kelet közigazgatási területe is madárinfluenza megfigyelési körzetbe tartozik.

HATÁROZAT
 
A Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal Agrárügyi Főosztály Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Osztálya (továbbiakban: Hatóság), mint élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi feladat-és hatáskörben eljáró hatóság
 
Ambrózfalva, Bordány, Domaszék, Forráskút, Nagyér, Pusztamérges,
Rúzsa, Üllés, Zákányszék és Zsombó
teljes közigazgatási bel- és külterületére
Balástya
keleti közigazgatási külterületére
Csanádalberti
teljes közigazgatási belterületére,
északi közigazgatási külterületére
Csengele
észak-nyugati közigazgatási külterületére
Makó
észak-keleti közigazgatási külterületére
Mórahalom
teljes közigazgatási belterületére,
északi és keleti közigazgatási külterületére
Pitvaros
északi közigazgatási bel- és külterületére
Röszke
észak-nyugati közigazgatási külterületére
Szatymaz
dél-nyugati közigazgatási külterületére
 
Szeged-Dorozsma és Szeged-Sziksós
teljes közigazgatási belterületére
Szeged
nyugati közigazgatási külterületére
megfigyelési körzetet rendel el
 
magas patogenitású madárinfluenza járványkitörési pontok - 6787 Zákányszék, Külterület 0326/17. hrsz, GPS ÉSZ 46.2751 és KH 19.9459 koordinátái által meghatározott pont, továbbá Jászszentlászló (GPS ÉSZ 46.5794 és KH 19.7366) és Tótkomlós (GPS ÉSZ 46.4127 és KH 20.7211) mellékelt térképen jelölt pontja - körüli 10 km sugarú körön belül eső területen az 1. sz. és 2.sz. melléklet (térkép) alapján.
A terület határán a fő közlekedési utakon „Megfigyelési körzeti zárlat madárinfluenza miatt" feliratú táblát kell jól látható módon elhelyezni.
A védőkörzet intézkedéseiről, az alkalmazott korlátozásokról az érintett terület lakosságát a helyben szokásos módon értesíteni kell.
A hatóság a védőkörzetben az alábbi intézkedéseket rendeli el baromfitartó gazdaságokra / háztáji udvarokra (továbbiakban gazdaságok):
1. ) Tilos a baromfi, tojásrakás előtt álló baromfi, napos baromfi és tojás
megfigyelési körzeten belüli mozgatása, kivéve a megfigyelési körzeten át közúton vagy vasúton történő, kirakodás vagy megállás nélküli átszállítást. E tilalom alól a megyei kormányhivatal a madárinfluenza terjedésének megelőzését célzó megfelelő járványvédelmi intézkedések alkalmazása után adhat felmentést.
2. ) Tilos a baromfi, tojásrakás előtt álló baromfi, napos baromfi valamint tojás
szállítása a megfigyelési körzetből a megfigyelési körzeten kívül fekvő gazdaságokba, vágóhidakra, csomagoló központokba, vagy tojástermékek előállítására szolgáló létesítménybe, az alábbi kivételekkel:
a) a vágóbaromfinak egy kijelölt vágóhídra szállítása azonnali levágás céljából a jogszabályban előírtak szerinti feltételek fennállása esetén;
b) tojásrakás előtt álló baromfi Magyarország területén lévő olyan gazdaságba szállítása, amelyben nincs más baromfi és amelyet e célra a megyei kormányhivatal előzetes értesítés alapján engedélyezett, és hozzájárult a baromfi fogadásához. A tojásrakás előtt álló baromfit a gazdaságba érkezését követően hatósági megfigyelés alá kell helyezni és a tojásrakás előtt álló baromfinak legalább 21 napig a rendeltetési gazdaságban kell maradnia;
c) napos baromfi szállítása Magyarország területén lévő gazdaságba vagy gazdaság egy termelési egységébe, feltéve, hogy megfelelő járványvédelmi intézkedéseket alkalmaznak és a rendeltetési gazdaság helye szerinti megyei kormányhivatal értesítését követően az hozzájárul a napos baromfi fogadásához és a rendeltetési gazdaságot vagy egy termelési egységét a szállítást követően hatósági megfigyelés alá helyezi. A napos baromfinak legalább 21 napig a rendeltetési gazdaságban kell maradnia, vagy bármely más gazdaságba, ha a napos baromfi a védő- és megfigyelési körzeteken kívül fekvő baromfitartó gazdaságokból származó keltetőtojásból kelt ki, feltéve, hogy a feladó keltető logisztikája és biológiailag biztonságos munkafeltételei révén biztosítani tudja, hogy e tojások nem kerültek érintkezésbe az e körzetekben található baromfiállományokból származó, és ennélfogva más egészségügyi állapotú keltetőtojássál vagy napos baromfival;
d) a keltetőtojás kiszállítható a megfigyelési körzetben vagy azon kívül elhelyezkedő kijelölt keltetőbe; feltéve, hogy a tojást és annak csomagolását feladás előtt fertőtlenítik és biztosítják a visszakereshetőségüket;
e) egyszer használatos csomagolású étkezési tojások kiszállíthatók a kijelölt csomagolóközpontba, feltéve, hogy az hatósági főállatorvos által előírt valamennyi járványvédelmi intézkedésnek megfelel;
f) tojások kiszállíthatók az élelmiszer-higiéniáról szóló 2004, április 29-i 852/2004/EK rendelet II. mellékletének XI. fejezetével összhangban történő kezelésre a megfigyelési körzeten belül vagy kívül elhelyezkedő, a tojástermékek gyártásával az állati eredetű élelmiszerek különleges higiéniai szabályainak megállapításáról szóló, 2004. április 29-i 853/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet III. melléklete X. szakaszának II. fejezetében foglaltak szerint foglalkozó létesítménybe;
g) tojások kiszállíthatók ártalmatlanítás céljából.;
h) az élőállat és termék szállítások speciális eseteiben egyedi kérelemre felmentések adhatók a madárinfluenza elleni védekezés részletes szabályairól szóló 143/2007.(XII.04.) FVM rendeletben (továbbiakban FVM rendelet) leírtak szerint.
3. ) Tilos a használt alom, trágya vagy hígtrágya elszállítása vagy szétszórása,
amennyiben a megyei kormányhivatal azt nem engedélyezte.
4. ) Tilos a vásárok, piacok, kiállítások, illetve a baromfi vagy más, fogságban
tartott madarak egyéb bemutatóinak, illetve versenyeinek tartása.
5. ) A megyei kormány hivatal a fertőződés lehetőségének kizárása esetén
engedélyezheti a védőkörzeten és megfigyelési körzeten kívülről származó, azonnali levágásra szánt baromfi a megfigyelési körzeten belül található kijelölt vágóhídra történő közvetlen szállítását, és az ilyen baromfiból nyert hús ezt követő elszállítását.
6. ) A megfigyelési körzetben található gazdaságokba az előírt járványvédelmi
intézkedéseket betartva - különös tekintettel a belépéskori és távozáskori fertőtlenítésre - csak olyan személyek léphetnek be, akik jelenléte az állatok ellátása, hatósági felügyelete miatt szükséges.
7. ) Az élő baromfi, más, fogságban tartott madarak, takarmány, trágya, hígtrágya,
alom és minden más a vírussal történt kontaminációra gyanús dolog vagy anyag szállításához használt járművet és eszközt a jogszabályi előírásokban meghatározott módon takarítási, fertőtlenítési, eljárásnak kell alávetni.
8. ) Baromfi és más, fogságban tartott madarak vagy háziasított emlősfajok csak a
megyei kormányhivatal engedélyével vihetők be a baromfit tartó gazdaságba, illetve onnan ki. Ez a korlátozás nem vonatkozik azokra az emlősökre, amelyeknek csak az emberi lakóhelyül szolgáló területekre van bejárásuk, ahol:
a) nem érintkeznek a háztáji baromfival vagy más, fogságban tartott szárnyassal, és
b) nincs hozzáférésük olyan ketrechez vagy területhez, ahol ilyen háztáji baromfit vagy fogságban tartott madarakat tartanak.
9. ) A gazdaságban a megnövekedett morbiditást vagy mortalitást, vagy a
gazdaság termelési adataiban bekövetkezett jelentős változásokat haladéktalanul jelenteni kell a járási hivatalnak.
10. ) Baromfi vadállomány-újratelepítési céllal nem engedhető szabadon.
A határozat annak visszavonásáig hatályos.
A döntés a közléssel végleges és azonnal végrehajtandó, ellene közigazgatási úton további jogorvoslatnak helye nincs.
Az érdekelt a döntés ellen jogsérelemre hivatkozással közigazgatási pert indíthat. Erre irányuló keresetét a döntés közlésétől számított 30 napon belül a Szegedi Törvény-székhez címezve (6720 Szeged, Széchenyi tér 4.), a döntést hozó hatóságnál nyújthatja be.
Gazdálkodó szervezet (ideértve az egyéni vállalkozót is), valamint a jogi képviselővel eljáró fél a keresetlevelet joghatályosan, kizárólag szabályszerűen előterjesztett elektronikus formában, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvényben meghatározott elektronikus úton (IKR rendszer útján) terjesztheti elő. Jogi képviselő nélkül eljáró felperes a keresetlevelet jogszabályban meghatározott nyomtatványon is előterjesztheti. A keresetlevélben meg kell jelölni a döntéssel okozott jogsérelmet, az annak alapjául szolgáló tények és bizonyítékok előadásával, és a bíróság döntésére irányuló határozott kérelmet.
A bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálja el, ha azonban a fél tárgyalás tartását kéri, úgy erről a keresetben kell nyilatkoznia. Ennek elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye. A közigazgatási per eljárási illetéke 30.000,Ft, azonban a keresetre illetéket leróni nem kell, mert a közigazgatási bírósági eljárásban a felet tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg. A keresetlevél benyújtásának a döntés végrehajtására nincs halasztó hatálya, azonban a bíróságtól az eljárás során bármikor azonnali jogvédelem kérhető.
Az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, állam, önkormányzat, költségvetési szerv, ügyész, jegyző, köztestület, egyéb közigazgatási hatóság, valamint az ügyfél jogi képviselője elektronikus ügyintézésre köteles a https://epapir.gov.hu oldalon keresztül.
 
INDOKOLÁS
 
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Állategészségügyi Diagnosztikai Igazgatósága 2022. április 20. napján kelt ÁDI/2022/0031101. számú eredményközlő szerint 6787 Zákányszék Külterület 0326/17. hrsz. alatti libaállományból származó mintákból magas patogenitású madárinfluenza (H5N1) vírus került kimutatásra. Tovvábbá 2022. április 20-án egy jászszentlászlói állományból.
A Békés Megyei Kormányhivatal 2022. április 20-án kelt BE/23/443-2/2022. sz határozatában többek között tótkomlósi magas patogenitású madárinfluenza kitörés miatt Csongrád-Csanád megyébe is átérő megfigyeléis körzetet rendelt el.
A madárinfluenza betegség továbbterjedésének megakadályozása érdekében az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (a továbbiakban Él tv.) 51. § (3) f) bekezdése, és az FVM rendelet 16. § (1) bekezdés b) pontja, valamint a BIZOTTSÁG (EU) 2020/687 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE (2019. december 17.) az (EU) 2016/429 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a bizonyos jegyzékbe foglalt betegségek megelőzésére és az e betegségekkel szembeni védekezésre vonatkozó szabályok tekintetében történő kiegészítéséről (továbbikban EU-rendclef) 21. cikk (1) bekezdés b) pont alapján a betegséggel érintett állattartó telepek körül 10 km sugarú kör által határolt védőkörzetet rendel el.
A Hatóság a megfigyelési körzet részletes szabályait FVM rendelet 17. § (2) bekezdése, 30. és 31. §-a és a 3/2017. OFÁ alapján határozta meg.
A fentiek alapján a rendelkező részben foglaltak szerint döntött a Hatóság.
A Hatóság hatáskörét és illetékességét az Éltv. 2. § (1), (2) bekezdés e), i) pont, 4. § g), h) és k) pontja,, 24. § (1) bekezdés a) pont, 25. § (1) bekezdés, 26. § (1) bekezdés d) pont, 27. § (1) bekezdés d) pont, 34. § (1) d) pont, 51. § (3) bekezdés e) pont, és az FVM rendelet 16. § (1) bekezdés, és az EU-rendelet 21. cikk (1) bekezdés a) pont, továbbá a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 86/2019. (IV. 23.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés, valamint a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016 (XII. 2.) Korm. rendelet 13. § e) pont, 18. § (1) bekezdés a) pont, (3) bekezdés, (7) bekezdés b) pont által leírtak biztosították.
A Hatóság a határozatot az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) 80. § (1), 81. § (1) és (4) bekezdésének, 85. §-ának és az FVM rendelet 16. §, 30. és 31. §-a megfelelően lett kiadva. Az Ákr. 82. § (1) bekezdése értelmében a döntés a közléssel lesz végleges. A határozat azonnali végre¬hajthatóságát az Ákr. 84. § a) pontja biztosítja.
A kötelező elektronikus ügyintézésről az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 9. § rendelkezik.
A jogkövetkezményekre figyelmeztetés az Ákr. 77. § (1-2) bekezdés és 105. § (1) bekezdés előírásain alapszik.
A keresetlevél előterjesztésének határidejéről és módjáról a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (továbbiakban Kptv.) 37-40. §-ai alapján adtam tájékoztatást, az eljáró bíróság hatásköre és illetékessége a Kptv. 12. § (1) bekezdésén, valamint 13. § (1) bekezdésén alapul. 
 


next 5

A mi világunk

Hírek