Hírek / Közélet

Törölt járatok, késések és elkeveredő poggyászok - Nem enyhül az Európa számos repülőterét elborító káosz

2022. augusztus 3. 06:50 Közélet | Szerző: Dudás Róbert

Európa-szerte gondot okoz a repülőtereknek és a légitársaságoknak, hogy pótolják a koronavírus-járvány alatti leállás után előállt munkaerőhiányt, emiatt sok helyen fennakadások vannak a check-in-pultoknál és a csomagszállításban.

Nem enyhül az Európa számos nagy repülőterét nyár óta elborító káosz, a hírcsatornák és a közösségi média felhasználói türelmetlen utazók tömegeiről és elkeveredett bőröndök sokaságáról számolnak be.

Az ARD német közszolgálati televízió beszámolója szerint az év első hat hónapjában 64,4 millió utas “járult hozzá” az ország repülőterein kialakult tumultushoz, amely négyszerese a tavalyi év ugyanezen időszakában mérthez képest – írja az infostart.hu.

A Lufthansa csak az elmúlt héten 144 ezer utasát hagyta cserben

A német légitársaság több mint ezer járatát törölte a frankfurti és müncheni repülőtereken. A járatok megszüntetését a ver.di (Egyesült Szolgáltatók) német szakszervezet által szervezett egynapos figyelmeztető sztrájk váltotta ki. A munkabeszüntetés a Düsseldorfot, Hamburgot, Berlint, Brémát, Hannovert, Stuttgartot és Kölnt érintő járatokra is hatással volt.

Egyébként a német munkaadók szövetsége (BDA) is élesen bírálta a szakszervezet által meghirdetett sztrájkot:

„A Lufthansát, de mindenekelőtt utasait a nyár kellős közepén munkabeszüntetéssel terhelni nem más, mint az emberek teljesen érthető nyaralási vágyát önös érdekből szégyentelenül kihasználó mértéktelen túlzás” – jelentette ki Steffen Kampeter, a szervezet vezérigazgatója.

Kampeter elmondta, hogy a jelenlegi halmozottan válságos helyzetben sokkal inkább az együttműködésre kellene helyezni a hangsúlyt. A munkabeszüntetés mintegy 20 ezer földi alkalmazottat érint.


A British Airways már korlátozásokat vezetett be

A brit légitársaság július elején jelentette be, hogy további 10 ezer járatot szüntet meg nyár végéig. A londoni Heathrow és az amszterdami Schipol Európa, legnagyobb légi csomópontjai már korlátozták a repülőtérre érkező járatok és utasok számát azzal a céllal, hogy igyekezzenek csökkenteni a kígyózó sorokat, a csomagszállítás késedelmeit, és a járattörléseket.

A légitársaságok a repülőtereket és a kormányokat hibáztatják a kialakult légiközlekedési káosz miatt, míg az iparági dolgozók közül sokan azon a véleményen vannak, hogy a légitársaságok is részben felelősek a munkaerőhiányért, és a helyzet lassan már a biztonságot is veszélyezteti – írja a Portfolio.

A brit légitársaság egyik pilótája arra panaszkodott, hogy 2030-ig csökkentett fizetést helyeztek kilátásba, miközben már az összes vezető már teljes bérért dolgozik, és inflációkövető emelést is kaptak a menedzserek.

A légitársaságok elvágták az erőforrásaikat a járvány alatt

„Az utasok szempontjából ez egy abszolút rémálom”– nyilatkozott az easyJet egyik pilótája a CNBC-nek.

Elmondta, a nyár elején a légitársaságok nem tudták mit csinálnak megfelelő terv hiányában, csak azt tudták, hogy annyit próbálnak repülni, amennyit csak lehet – mintha a járvány meg sem történt volna.

A megkérdezett pilóta szerint a problémát az jelenti, hogy a légitársaságok az elbocsátásokkal minden erőforrásukat elvágták a koronavírus járvány alatt. Elmondása alapján az iparágat emellett több tényező is hátráltatja: nincs elegendő forrás az átképzésekre, a korábbi alkalmazottak nem akarnak visszatérni, és alacsony a bérezés a légitársaságok bevételeinek jelentős javulása ellenére.

A pilóták törvényes repülési idejének törvényes felsőhatára 900 óra évente, amelyet sok légitársaság nem legfelső határnak, hanem célnak tekint – panaszolta a pilóta. A sok túlmunka emellett potenciálisan csökkenti a biztonsági tartalékokat is, amely aggodalomra adhat okot – mondta egy másik repülő vezető.


Forrás: CNBC, Portfolio, ARD, infostart.hu, hirado.hu


next 5

A mi világunk

Hírek