Hírek / Sport

Új eszköz hozza meg az áttörést a Renault számára motorfronton?

2019. január 30. 16:12 Sport | Szerző: Dudás Róbert

Autóját és motorját is jelentősen áttervezte az idei szezonra a Renault. Az F1-es részlegüket vezető Cyril Abiteboul már hetekkel ezelőtt azt nyilatkozta, hogy a hibridérában télen még sosem értek el akkora fejlődést a hajtóegységükkel, mint most; partnerük, a McLaren pedig ugyancsak arról számolt be, hogy nagyon jó hírek érkeznek a franciaországi motorrészlegről, ahol érezhetően a hangulat is egyre pozitívabb.

A gyári csapat ügyvezetője, Marcin Budkowski a Crash-nek megerősítette, valóban elégedettek az új motor teljesítményjavulásával, ám hangsúlyozta, hogy a nyers erő csak akkor fog valóban sokat érni, ha kellő megbízhatósággal is fog társulni. „Optimisták vagyunk a motort illetően. De ahogyan a karosszéria esetében, úgy a motornál is elmondható, hogy amíg nem teljesíti az első versenyét, addig nincs készen. A teljesítmény szempontjából nagyon ígéretesnek tűnik, de még fel kell tennünk a pontokat az i-kre, emellett a teljesítmény, valamint a megbízhatóság és tartósság között mindig szükség van egy kompromisszumra is, és jelenleg épp ezen dolgozunk Viry-Chatillonban” – adott helyzetjelentést.

„Még mindig zajlik a munka az erőforrásokon, amikkel az évet kezdjük, és bár mindig próbálsz jobb teljesítményt kihozni a motorból, az nem biztos, hogy így ki is fog bírni annyi versenyt vagy edzést, amennyit szeretnél. Emiatt most azt kell megvizsgálnunk, hogyan áll a teljesítményünk a megbízhatóság viszonylatában. De optimisták vagyunk.”

Marcin Budkowski (fotó: XPB)

Ennek alapját az is képezi, hogy a Renault-nak már rendelkezésére áll egy új, az eddiginél fejlettebb és szerteágazóbb lehetőségeket kínáló tesztpad, melynek fejlesztésén 18 hónapja dolgoztak már. A franciákat többször bírálták, hogy a 2014 óta meglévő motorhátrányuk elsősorban annak következménye, hogy infrastruktúrájuk elmarad a riválisokétól. A Red Bull is ennek számlájára írta sikertelenségüket, és ez volt az egyik érve a Honda mellett is, hiszen a japánok bizonyították számukra, hogy készek pénzt nem sajnálva áldozni a hátterük fejlesztésére.

A Renault új próbapadja februártól lesz használható, kialakításából adódóan pedig egyszerre alkalmas szívómotorok, hibridrend turbók, de akár teljesen elektronikus erőforrások futtatására, tesztelésére, vagyis a beruházásnak nem csak az F1 szempontjából volt értelme. A legnagyobb előrelépést az jelenti, hogy a tesztpadon mostantól teljes rendszereket is vizsgálhatnak, az akár egy teljesen összerakott Forma–E-autó működtetésére is alkalmas. Az F1-es csapat ezt kihasználva még a február 18-án rajtoló tesztidény kezdete előtt feltérképezheti új hajtóegysége működését, mégpedig olyan módon, amilyenre eddig csak a pályán volt lehetősége.

„A cél az volt, hogy tegyünk egy újabb lépést a hitelesítés terén, és olyan sok részegységet tudjunk futtatni még az előtt, hogy az autó pályára lép, amennyit csak lehet”– magyarázta Laurent de Baulleul, a Renault teszt- és fejlesztőcsapatának vezetője az Autosportnak. „A hitelesítés utolsó fázisának köszönhetően jobban fel tudunk készülni az első tesztre, és ebben komoly potenciál rejlik. A sok részegységgel ez reprezentatívabb lesz, és ezzel egy újabb lépést tehetünk azt követően, hogy a gyárban beindítjuk a motort, hogy lássuk, elindul-e, képes-e megtenni pár kört.”

„Eddig csak akkor bukkantunk rá a karosszéria és a motor hibáira, amikor azokat a pályán futtattuk. Most viszont már hetekkel előtte látni fogjuk a hibákat Viry-Chatillonban, így felkészültebben érkezünk az első tesztekre, ahol ennek köszönhetően a problémák keresése helyett megkezdhetjük a kilométergyűjtést. Időigényes tud lenni, ha a pályán próbálod megoldani a problémákat, és elveszi tőlünk a valós tesztidőt, ami napi viszonylatban és az évenkénti napok számát tekintve már így is korlátozott.”

A Renault V6-os turbóerőforrása (Fotó: Renault)

Bár a Renault tavaly azt nyilatkozta, hogy az F1 tervezett költségcsökkentő intézkedései miatt nem tervez túlzottan sokat költeni a technikai háttér fejlesztésére, és csak olyan szintre kívánja fejleszteni infrastruktúráját, amilyenre a 2021-es megújulás után szükség lesz, a Viry-Chatillonban található motorrészlegük így is komoly fejlesztésen ment keresztül, és további terjeszkedést is terveznek.

A várható szabályreformokat viszont itt is szem előtt tartják. Az új tesztpadjukat például tudatosan úgy alakították ki, hogy az a 2021 utáni időszakra jósolt erősebb hajtóegységek tesztelésére is alkalmas legyen. „Számolunk a felszerelés elhasználódásával. Egy tesztpad átlagos élettartama tíz év körül mozog. A mi tesztpadunk innen nézve már a végét járta. Ez remek lehetőséget kínált ennek a projektnek az elindítására. Emellett szerettünk volna alkalmazkodni a 2021-es szabályváltozásokhoz is. Ez az új tesztpad sokkal erősebb lesz, lehetővé teszi a sokkal erősebb motorok tesztelését is, összhangban a potenciális új 2021-es szabályokkal. A potenciálist csak azért mondom, mert még nem váltak véglegessé” – ecsetelte De Bailleul.

Forrás: Autosport, Crash, m4sport.hu


next 5

A mi világunk

Hírek