Hírek / Egyéb/Archív

Webshoppá bővül a Youtube

2020. október 15. 08:45 Egyéb/Archív | Szerző: Fazekas Gábor

"Hirdetések a Google-ben? A YouTube-on? Micsoda meglepetés". Mondhatnánk, ha nem tudnánk, hogy ezúttal valami egészen másról van szó, ugyanis a YouTube megújulásával már nem csak egyszerűen szembe jönnek velünk a kereséseink, szokásaink alapján nekünk ajánlott hirdetések, hanem maga a videomegosztó válik egyfajta virtuális bevásárlóközponttá, ahol minden felbukkanó tárgy, vagy akár még szolgáltatás azonnal megvásárolható lesz.
 
A hírnek a Bloomberg járt utána, cikkükből pedig megtudhatjuk, hogy a világ legnagyobb videós oldala nemrég felkereste az aktív csatornával rendelkező tartalomgyártókat, és némi kooperációra bíztatta őket, egy új kereskedelmi szolgáltatás tökéletesítéséhez. Az oldal arra kérte őket, hogy a Youtube szoftver segítségével jelöljék meg, illetve kövessék a videóikban szereplő különféle termékeket, hogy a tőlük kapott adatokat felhasználva, egy direkt vásárlási opciót kínáló rendszert alakítson ki, természetesen a Google-től megszokott elemzési hatékonyság segítségével. A projekt még viszonylag kezdeti állapotban van, a végső cél azonban nem más, mint a YouTube videók teljes tárházának egyetlen hatalmas katalógussá gyúrása, melyből a tervek szerint bármikor válogathatunk majd. Ez egyfajta vállalati evolúciónak is felfogható, hiszen a Google eddig elsősorban reklámfelületként működött, eszközei a vásárlóknak szánt célzott hirdetések hatékony eljuttatását szolgálták, viszont a hirdetések linkjei mindig egy harmadik fél oldalára vezettek.
 
Ennek vetne véget ez a modell, ugyanis a kattintás után nem az Amazonon vagy eBay-en találnánk magunkat, hanem közvetlenül a YouTube saját belső boltjában vásárolhatnánk, és mint kiderült, ennek kialakításához, párhuzamosan tesztelik a Shopify Inc. e-kereskedelem integrációját is. A Bloomberg felkereste a YouTube-ot, és szerencsére a szóvivőjük hajlandó volt pár mondat erejéig nyilatkozni, így meg is erősítették az új funkciók korai tesztszakaszának elindítását. A próba egyelőre alacsony számú csatorna bevonásával zajlik, a megjelenített termékeket pedig az alkotók, videósok ellenőrzik. A cég erre úgy hivatkozott, mint kísérletre, további részleteket viszont nem volt hajlandó elárulni. Ezzel tehát a YouTube látványosan előre lépne a piaci ranglétrán, és több terület után meghódítaná az e-kereskedelmet is, ahol olyan nevekhez kellene felzárkóznia, mint az Amazon.com vagy az Alibaba Group Holding Ltd. A jelenségről nyilatkozott Andy Ellwod, a Basket néven ismert e-kereskedelemi startup igazgatója is, aki szerint: "A YouTube egy hatalmas kiaknázatlan terület. Ha belevágnak, ez a befektetés hatalmas lehetőség számukra". Az mondjuk még nem világos, hogy a YouTube hogyan fog bevételt termelni ezekből az eladásokból, viszont a szolgáltatás megkezdte az előfizetések felajánlását az alkotók számára, és 30% -kos részt tart meg a fizetésekből.
 
A Google fölött álló Alphabet Inc. lépése valóban időszerűnek tűnik, hiszen egészen mostanáig mások hirdetéseit és szolgáltatásait reklámozták, miközben a Facebook és Instagram alkalmazások már elől járnak az online értékesítésben, jelentős előnyt szerezve ezzel. A járványhelyzet egyértelműen kirajzolta ezeket a vonalakat, a Google azonban a vonalon kívülről figyelte, ahogy lemarad egy új hullám meglovaglásáról. A Facebook például idő közben jelentős növekedést ért el, miután a kiskereskedők számára bemutatta Shops funkciót. A Google márpedig nem kíván sokáig hátra maradni, és a vezetőség hónapokkal ezelőtt jelezte is, hogy a YouTube-nak központi szerep jut az e-kereskedelmi stratégiájukban. Egy pénzügyi eredményeket tárgyaló konferenciahívás alkalmával, Sundar Pichai korábbi termékigazgató és jelenlegi vezérigazgató külön kitért a termék kicsomagolós, vagy "unboxing " videók hasznosítására, hiszen tökéletesen alkalmasak arra, hogy vásárlási opcióvá változtassák őket. Ez lényegében azért is érdekes, mert nem pusztán arról van szó, hogy a videósok bemutatnak valamit, a YouTube meg hasznot hoz az esetleges eladásokból, ugyanis a rendszerbe nem csak a nagyobb értékesítőcégek, de maguk a videósok is beszállhatnak a saját termékeikkel.
 
Maga a koncepció nem újdonság, hiszen a digitális térben bebarangolható virtuális pláza víziója anno még a fejlesztés egy korai szakaszáig is elért, ám a terv az online kereskedelem, az internet és a számítógépes háttérrendszerek kezdetlegesebb állapota miatt végül nem sikerült értékelhető formába önteni. Azonban az elkényelmesedett felhasználói szokásokhoz már tökéletesen passzol, hogy egy terméktesztet nézve közvetlenül és bármikor pár kattintással megrendeljük azt. Sajnos ott van egy nem elhanyagolható szempont, mégpedig a digitális térben eluralkodó folyamat, amit érzékletes példaként úgy lehetne leírni, hogy a nézők, tartalomfogyasztók a szántóföld, a szolgáltatók a szuperhatékony eke, a reklám pedig a megállás nélkül szórt mag, ami kikelve inkább hasonlít egy parazita futónövényre, mint bármi másra.
 
A YouTube eredetileg az alkotói szabadságról és a tartalomfogyasztás felszabadításáról szólt, ahol nem a kereskedelmi televíziók és vállalatok szerkesztik a műsort és irányítják a közönség érdeklődését. Kíváncsian várjuk a YouTube újabb átalakulását, mely az eddigiek alapján legalábbis elkerülhetetlennek tűnik.
 
Forrás: PCX
Kép: fintechradar.hu


next 5

A mi világunk

Hírek